Motorismus vnímáme jako ryze mužskou záležitost. Jakmile někde něco voní benzínem a má spojitost s rychlými koly, podvědomě už poblíž očekáváme mužské tváře. V reálném světě je ale automobil absolutně unisex zařízení. V motoristickém průmyslu to ženy mají velmi těžké, ale naštěstí existovaly a existují zástupkyně něžného pohlaví, které se i přes všechny ústrky prosadily v mužském světě. Jen prostě musely být lepší než muži.

Eliška Junková

A proč nezačít v našich luzích a hájích. Vždyť jméno olomoucké rodačky Elišky Junkové rezonuje i dnešním motoristickým světem a ocenění pojmenované po ní každým rokem získává nejúspěšnější česká závodnice na poli motorsportu. Právě s motorsportem je totiž její jméno spojeno.

Do závodního vozu usedla poprvé ve 23 letech, tedy před sto lety, a to po boku svého manžela. Nejen jeho začal rychle porážet. Brzy totiž začala sama závodit a sbírat vavříny. Ty nejcennější na Sicílii v závodě Targa Florio. Její závodnická kariéra je spojena s automobily značky Bugatti. To dodává jejímu příběhu ještě větší punc exkluzivity. Stejně jako dnes, i před sto lety šlo o auto, na které havarijní pojištění stojí více, než kolik jsme ochotni si představit.

Eliška Junková, foto: Wikipedie

Mary Anderson

Jméno Mary Anderson zdaleka tak známé není. Je to škoda, protože právě její vynález v autech využíváme takřka denně. Tato Američanka z Alabamy v roce 1902 navštívila New York. Kromě Sochy Svobody jí zaujala ještě jedna věc. Když řidič trolejbusu, ve kterém jela, marně mžoural skrz zapadané čelní sklo ven. Musel vystoupit a okno otřít ručně. Její vynález stěrače čelního skla ovládaného zevnitř vozu na sebe nenechal dlouho čekat. Patent byl zapsán 10. listopadu 1903, a letos tedy oslaví kulaté 120. výročí, tehdy šlo ovšem o velkou inovaci.

Mary Anderson, foto: Wikipedie

Michelle Christensen

Proč ale zůstávat v minulosti? Ačkoli design nevnímáme jako čistě mužské odvětví, v případě toho automobilového se ženy také neprosazují nesnáze. Jednou z těch, které se to díky talentu, píli a houževnatosti podařilo, je Michelle Christensen. Její práce je známá pro kombinaci elegance, sportovního vzhledu a inovativních prvků. Její design se snaží spojit estetiku, funkčnost a technologické inovace, aby vytvořily atraktivní a výkonné automobily. Které automobily konkrétně? V roce 2005 začínala ve společnosti Acura a k jejím nejslavnějším dílům patří sporťák Honda NSX druhé generace. Pokud nepatříte mezi automobilové nadšence, možná tento model ani neznáte. Jde o skutečně exkluzivní zboží. Ne každý má na to, aby na tento vůz platil byť jen povinné ručení, o samotném autě ani nemluvě.

Foto: Shutterstock, Wikipedie

Tagy:
2 Komentářů
  1. NelaVávrová 2 roky ago

    O Elišce Junkové bych mohla vyprávět, navštívila jsem Aeroklub ČR na Opletalově ulici a dozvěděli jsme se spoustu zajímavých věcí 🙂

  2. Lenka Hudečková 2 roky ago

    Pěkný příspěvek o zajímavých ženách, děkujeme 🙂

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account