Pokud máte doma předškoláka, je dobré ho včas připravit na zápis do školy. O přípravě předškolních dětí jsme si povídali s Janou Martincovou,  která ač lékařka se dlouhodobě věnuje vzdělávání dětí a zdravotnickému vzdělávání veřejnosti a je jednou z autorek jediné komplexní přípravy předškoláka Předškolákových týdeníčků pro chytré hlavičky.

Je nutná příprava na zápis? Dělala jste ji s dětmi?
Přiznám se, že děti díky celoroční přípravě a používání Předškolákových týdeníčků, které jsou vedené velmi hravou a pro děti zábavnou formou, žádnou konkrétní přípravu k zápisu nepotřebovaly. Pouze jsem dětem před zápisem objasnila, co to je, o co tam jde, s čím se tam setkají…
Jsem hodně prakticky zaměřená, vždy jsem se snažila děti připravit hlavně na reálný život. I proto vznikla tato unikátní příprava. Ono totiž, když tvoříte přípravu 6 letého dítěte pro život, tak zjistíte, že se jedná současně o tu nejlepší přípravu do školy i k zápisu.
Když už jsme u té otázky přípravy k zápisu, tak nejhorší variantou je rodič, který do té doby s dítětem příliš nepracuje, nehraje si, nekomunikuje, pak se najednou před zápisem vzpamatuje a snaží se do dítěte doslova dostat veškeré informace těsně před ním. To nemůže vést k ničemu dobrému a výsledkem je znechucené, vystresované dítě, které si stejně toho mnoho z této nalévací přípravy nezapamatuje a první negativní zkušenost se školou a vzděláváním je na světě.
Největší efektivitu má příprava postupná, které dítě nevěnuje více než 5-10 minut denně a dále příprava komplexní. Jak totiž chcete pořádně rozcvičit, připravit ruku dítěte pro psaní, když nezvládá ani stříhání, lepení a další úkony jemné motoriky. A k procvičení jemné motoriky bychom neměli zapomenout na cviky hrubé motoriky, proto každá správná příprava by měla obsahovat i přípravu pohybovou.
Co by tedy měl předškolák k zápisu umět?
Rodiče mají pocit, že dítě, které jde k zápisu, potažmo do školy, by již mělo umět číst, psát a počítat. Upřímně: Co by jej v té škole pak učili? To je takový jeden všeobecný omyl. Druhý extrém rodičů se zase diví všemu, co po dětech u zápisu chtějí. Nejlépe je vybrat si tu zlatou střední cestu.
Důležité je, aby dítě znalo své jméno, příjmení, popřípadě datum narození a adresu, kde bydlí. Mělo by umět vyslovovat správně všechny hlásky, poznat první a poslední hlásku ve slově – to je velmi důležité pro budoucí psaní prvňáčka, ne poznávat písmena, ale hlásky ve slově. Dále vytleskávat slabiky, určit barvy, poznat číslice do 5, poznat geometrické tvary, zazpívat písničku či přednést nějakou říkanku. Co se týká dovedností, mělo by dítě umět namalovat postavu, stříhat a držet správně tužku (a to již od útlého věku, ne až v první třídě).
Např. klasickým úkolem je tento z Předškolákových týdeníčků, kdy má dítě určit počet teček, nebo ukázat čeho je méně, čeho stejně.

Jaké problémy často děti mají v připravenosti do školy?
Asi největším nejen současným problémem je řeč. Rodiče jdou s dětmi pozdě na logopedii, přitom vada se odstraňuje dvojnásobek času, než se fixuje, tj. než ji dítě v mluvě používá. Právě proto jsme do Hlavičkových úkolů velmi brzy zařadili 3 logopedická cvičení zaměřená na nejproblémovější hlásky, aby se rodič ujistil, zda je výslovnost dítěte v pořádku, příp. vyhledal odbornou pomoc.
Problémem pro děti bývá slyšet samohlásky na začátku a konci slov, např. A jako AUTO, nebo A na konci slova SOVA. Tohle je možné již od konce 4. roku s dětmi cvičit pomocí Písmenkových kartiček, kterými jsme předškolní přípravu našich dětí obohatili. Mnoho cvičení je na tuto problémovou oblast i právě v Předškolákových týdeníčcích.

Učitelky, se kterými jsme se bavili, nám opakovaně sdělovaly, že děti neumí poslouchat pohádku. Děti mají malou slovní zásobu, význam některých pro nás v dětství běžných slov jim vůbec není znám. I proto např. tato logopedická cvičení jsou vedena formou příběhu, který následně dítě vypráví vlastními slovy.
Často si učitelé stěžují u dětí na malou představivost, kdy jsou schopné stavět pouze podle návodu, ale ne podle fantazie. Proto bývá u zápisu běžně příklad sestavit obrázek z přiložených geometrických tvarů. 
Děti si neumí zavázat tkaničky. Právě proto jsme do Předškolákových týdeníčků umístili maketu boty k vystřižení a provlečení tkaniček. Podrobný popis s fotkami je pak v sešitě Praktik pro život.
Děti mají problém se stříháním. Proto je v sešitech polovina stříhacích stran. Ale provedeno tak, že jsou na okrajích, takže se neporuší vazba knížky.
Některé z dětí dokonce nikdy v životě neviděly švihadlo, mají problém s koordinací pohybu při plazení, chytání míče. S touto nešikovností, nerozvinutou jemnou i hrubou motorikou jde pak ruku v ruce ve škole problém se psaním. Cvik se švihadlem, cviky s míči a další jsou samozřejmě zahrnuty v Pohybovkách.

Zdroj: Marketing vydavatelství Babyonline ve spolupráci s projektem www.prochytrehlavicky.cz 

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account