To, co každý člověk potřebuje k tomu, aby se mohl učit, je zpětná vazba. Nejčastějším způsobem, kterým se jí dítě může ve škole dočkat, je známka. Tento způsob je vžitý, naprostá většina z nás jím prošla a nějak mu rozumíme. To jsou jeho nesporné výhody. Kromě toho má však spoustu nevýhod. 

Jsou jedničkáři hvězdy i v životě?

Na třídních srazech po letech zjišťujeme, že premianti třídy nebývají spokojenější než trojkaři. V reálném životě mimo školní budovu se často daří spíš těm, kteří v dětství se školou válčili. Možná se totiž jejich přednosti neprosadily mezi známkovanými předměty, ale kolegové v práci je ocenili. Špatná známka v prvních třídách navíc běžně odradí děti od učení už na začátku a dál mu nedají šanci. Když se dítě snaží dosahovat dobrých známek, tak často nepracuje v souladu se svými možnostmi a na úkolech, které jsou pro ně důležité – tedy zejména na rozvíjení svých silných stránek. Známky tedy mívají silný dopad na psychiku dětí a ničí jim vnitřní motivaci.

Dobrá práce! Tohle se ti vážně povedlo!

Řada českých škol nahrazuje známkování slovním hodnocením. ScioŠkoly se na zpětnou vazbu dívají komplexně. Věří, že nejpřirozenější je ta, kterou si dá dítě samo. Pokud postaví boudu pro psa, ale pes se do ní nevejde, dítě samo pozná, že je třeba postavit větší. Čtyřka za snahu není třeba. Učitel, kterému ve ScioŠkolách říkáme průvodce, dává dětem pozitivní i zápornou zpětnou vazbu během projektů a při individuálních konzultacích. Zároveň vede děti k tomu, aby dovedly dát správnou zpětnou vazbu kamarádům i samy sobě. Učí se tak poznat, na co jim stačí síly, na co ne, jaké jsou jejich silné stránky a slabiny, objevují tak své zájmy a lépe rozpoznávají, v čem se chtějí rozvíjet dál. 

Neztratí děti bez známek motivaci?

„Když se zajímáš o něco, co ti přijde opravdu důležité, nebo snad i cítíš, že se tomu chceš v budoucnu věnovat, žene tě vnitřní motivace,“ popisuje vlastní zkušenosti Šimon z první Střední ScioŠkoly. Tvrdí, že nepotřebuje dostávat známku za to, že dělá, co ho baví. Projekty, které si sám zvolí, a možnost spoluutvářet školní pravidla mu k tomu připravují ideální podmínky.

Neztrácejte čas!

Motivace „cukru a biče“ tradičního známkování dítě naučí sbírat pokémony v podobě jedniček, ale nenaučí ho s chutí rozvíjet to, co ho baví. Nepřevezme zodpovědnost za sebe sama, ale bude jen proplouvat systémem. Nečekejte, až mu to známky spočítají, ukažte mu radost z poznání, než ztratí chuť zkoumat svět!

Zajímá vás víc? Přijďte se do ScioŠkol podívat naživo – seznam akcí najdete v aktualitách na www.scioskoly.cz!

Nebo ScioŠkoly kontaktujte!

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account