Co je vlastně ADHD zač a proč se o něm mluví dnes víc než v minulosti? Zkratka pochází z anglického názvu Attention Deficit Hyperactivity Disorder a znamená poruchu pozornosti s hyperaktivitou. V České republice se kromě pojmu ADHD můžete potkat také s označením hyperkinetická porucha a touto chronickou nero-vývojovou poruchou trpí až 10 % dětí (a až 60 % z nich si problémy nese až do dospělosti). I když je tedy docela rozšířená, stále o ní přetrvává mnoho mylných představ. Právě proto jsme sepsali 5 nejdůležitějších věcí, které byste měli vědět, pokud jste rodičem nebo učitelem dítěte s ADHD.

5 věcí, které je dobré vědět o ADHD

1. Charakteristickými příznaky ADHD jsou nepozornost, hyperaktivita a impulzivita

Většina dětí je čas od času nepozorná, impulzivní a hyperaktivní. Ale pro diagnózu ADHD musí tyto příznaky významně interferovat na více místech – například ve škole i doma. Jedná se o dětskou poruchu, což znamená, že příznaky musí být přítomny před adolescencí. Většinou začínají v předškolním věku, ale většina dětí je diagnostikována až později v dětství. Samotné projevy se mohou v průběhu času měnit, přičemž hyperaktivita a impulzivita jsou nejvýraznější u malých dětí, zatímco středoškoláci a mladí dospělí často vykazují větší potíže s pozorností. Mnoho dětí (možná až polovina) ze svých příznaků vyroste, ale jiné ne, takže ADHD může provázet člověka až do dospělosti. 

Foto: Shutterstock

2. Existují různé typy ADHD

Rozlišujeme 3 základní podtypy ADHD:

  • ADHD s převládající poruchou pozornosti
  • ADHD s převládající hyperaktivitou a impulzivitou
  • smíšený typ ADHD

Většina dětí s ADHD má kombinaci nepozornosti, impulzivity a hyperaktivity a byla u nich diagnostikována kombinovaná porucha ADHD. Ostatní dětí, které nejvíce bojují s hyperaktivitou a impulzivitou, by dostaly označení ADHD- hyperaktivní/impulzivní projev. Třetí skupina má převážně problémy s pozorností. I když často uslyšíte popis těchto dětí jako ADD (porucha pozornosti), správný termín je ADHD – převážně nepozorná prezentace. Ta se ve větší míře vyskytuje právě u dívek. 

3. ADHD je porucha mozku

Děti nemohou překonat příznaky ADHD tím, že se budou „snažit víc soustředit“ nebo tím, že budou ochotny „dávat pozor“. Studie zobrazování mozku ukázaly, že lidé s ADHD mají strukturálně odlišný mozek než lidé bez ADHD. Navíc děti, jejichž rodiče získali diagnózu ADHD, mají o 40 % až 60 % větší pravděpodobnost, že budou mít také tuto poruchu. Někdy může být diagnóza dítěte prvním vodítkem, že rodič si sám nese diagnózu ADHD.

Foto: Shutterstock

4. Příznaky ADHD mohou dítěti ztížit fungování ve škole, v rodině i při navazování sociálních vztahů

Škola vyžaduje pozornost a organizační schopnosti, což může být pro děti s ADHD obtížné. Mohou ztratit domácí úkoly, mít potíže s uspořádáním myšlenek a mít problémy s plánováním. Kromě toho je běžné, že děti s ADHD mají také poruchy učení, jako je dyslexie, které činí školní práci ještě náročnější. Zatímco děti s ADHD obecně nemají konkrétní problém se sociálními dovednostmi, potíže s regulací emocí a impulzivitou mohou narušovat osobní vztahy, a proto pro ně může být těžké udržet si přátelství. Zároveň problém se může dostavit s dodržováním společenských pravidel a ovládáním emocí. A konečně, problémy s organizací, plánováním a zaměřením se na to, co se jim říká, mohou mnohé ztížit mnohé askety rodinného a domácího života. Vztahy s rodiči a sourozenci pak takovým dětem dávají zabrat mnohem více.

Foto: Shutterstock

5. Pro děti s ADHD jsou k dispozici mnoho léčebných postupů

Existuje celá řada výzkumem podporovaných terapií, které mohou pomoci zmírnit příznaky ADHD. Některé z nejúčinnějších přístupů kombinují několik terapií jako například:

Behaviorální terapie

Behaviorální terapie učí dítě uvědomovat si, sledovat a případně modifikovat rušivé chování. Terapeut ho naučí sociálním dovednostem, jako je čekat, až na něj přijde řada, číst výrazy obličeje, sdílet, žádat o pomoc a přiměřeně reagovat na dětské škádlení. Kognitivně behaviorální terapie klade důraz na všímavost a učí dítě uvědomovat si své myšlenky a emoce jako způsob zlepšení pozornosti a soustředění.

Vzdělávání a školení

Poznání sebe sama nebo svého dítěte může rodičům pomoci, jak ADHD a její příznaky ovlivňují celou rodinu. Rodiče a učitelé se mohou naučit nástroje, které mohou pomoci dítěti naučit se nové dovednosti, stejně tak prosociálnímu a pozitivnímu chování. Dospělí se mohou naučit, jak se vyrovnat s nevhodným chováním a povzbudit to pozitivní. To může pomoci snížit příznaky ADHD. 

Léky

Mnoho rodičů se bojí vyzkoušet léky, ale ty na ADHD jsou jedny z nejlépe prozkoumaných ve všech oblastech medicíny. Nejčastěji se předepisují stimulační léky, které ovlivňují ty správné části mozku. Tyto části mozku právě souvisí s myšlením a pozorností. Jejich cílem je snížit hyperaktivitu/impulzivitu a zvýšit koncentraci/pozornost. 

Koučování ADHD

Kouč může pomoci studentům s ADHD pracovat směrem k dosažení svých cílů, vidět změnu jako pozitivní věc, zlepšit produktivitu a fungování a vést studenta k větší odpovědnosti. Tato terapie je zvláště účinná u starších dětí. 

Foto: Shutterstock

Zdroj: WHO, Harvard Health, Understood.org, Wikipedia Commons

Autorka: Lucie Janotová

Tagy:
4 Komentářů
  1. Lenka Hudečková 1 rokem ago

    ADHD dokáže dítě i rodiče hodně potrápit. Vim o tom své 😛😛😛

  2. No je to boj, co si budeme namlouvat…, přeji všem, koho se toto téma týká hodně sil a pochopení.

  3. NelaVávrová 1 rokem ago

    Tohle nikomu nepřeji 🙁 Obdivuji bojovníky…

  4. Romana Mlynářová 1 rokem ago

    Hodně mi článek vysvětlil.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account