V předchozím článku jsme si řekli, jaké jsou rozdíly mezi podnikání jako OSVČ a prostřednictvím tzv. eseróčka. Pojďme se teď zaměřit na OSVČ a další kroky, na které nesmíte zapomenout, než se s nadšením vrhnete do akce.

Živnosťák – a co dál?

Jak jsme psali, samotné získání živnostenského oprávnění je vcelku jednoduché. Bohužel, tím úřední nástrahy zdaleka nekončí. Musíte splnit ještě další povinnosti, zejména nahlásit se nejrůznějším státním orgánům a pojišťovnám. Začneme popořadě, podle toho, co je potřeba udělat jako první a jaké pokuty v případě nesplnění povinnosti hrozí.

Jednotný registrační formulář – pár tipů pro vyplnění

Stát se snažil začínajícím podnikatelům co nejvíce ušetřit práci a čas tím, že vytvořil tzv. Jednotný registrační formulář. Jeho prostřednictvím nejen ohlašujete živnost nebo žádáte o koncesi, ale vyplněním příslušných částí (části B a C) můžete své zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení oznámit zahájení výkonu samostatné výdělečné činnosti.

Tedy, splnit první dvě z několika povinností nového živnostníka. Na první pohled to vypadá jako skvělý počin. Zajdete na živnostenský úřad nebo Czech POINT, ohlásíte živnosti a rovnou se nahlásíte na sociálku a zdravotní pojišťovnu. Část nepříjemné administrativy hotova. Komunikace s úředníky úspěšně zredukována. Jenže to může mít svá úskalí.

Zahájení podnikání není živnostenské oprávnění!

Zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení se musíte nahlásit nejpozději do 8 kalendářních dnů od „zahájení výdělečné činnosti“. Tedy nikoliv od získání živnostenského oprávnění.

Zákon totiž předpokládá, že může existovat prodleva mezi obdržením živnosťáku a faktickým zahájením podnikání, tj. okamžikem, kdy začnete skutečně vykonávat činnost s cílem mít příjem (přijímat objednávky, vystavovat faktury, uzavírat smluv atd.).

Typicky se bude jednat o situace, kdy si živnostenské oprávnění vyřizujete v dostatečném předstihu nebo jen tak „do foroty“. Proč je rozdíl tak podstatný? Jde, jak jinak, o peníze.

Okamžik zahájení výdělečné činnosti je totiž rozhodný pro hrazení záloh, resp. výpočet výše odvodů. Není příliš racionální (pokud k tomu nemáte jiné důvody) odvádět pojistné na zdravotním a sociálním pojištění v případě, že zatím nevykonáváte podnikatelskou činnost směřující k příjmům. Pokud se zahájení nové profesní kariery nemůžete dočkat a zařizujete si živnosťák s tím, že se do víru podnikání vrhnete ihned, není co řešit.

Získání živnostenského oprávnění a začátek výdělečné činnosti se bude více méně překrývat, a na pár dnech příliš nesejde. Jinak tomu bude v situacích, kdy plánujete podnikat až za pár týdnů nebo měsíců. Pak se bavíme o rozdílu v řádech tisíců korun.

Pozor na pokuty

Úředníci na to mysleli a v příslušných částech Jednotného registračního formuláře vytvořili zvláštní kolonky „datum zahájení samostatné výdělečné činnosti“. Do nich napíšete určené datum a hotovo. Tedy, pokud jej znáte.

“Pokud chcete eliminovat spory s úředníky a dokazování kdy a jak jste zahájili samostatnou výdělečnou činnost, je tento postup sázkou na jistotu.”

Když konkrétní datum neznáte, nemusíte se tím trápit. Jednoduše tyto části Jednotného registračního formuláře ponecháte nevyplněné.

V okamžiku, kdy budete připravená se podnikání skutečně věnovat, můžete oznámení provést později, ale pak u každého subjektu zvlášť -předepsaným tiskopisem sociálce a zvláštním formulářem své zdravotní pojišťovně. Ale pozor, pokuta za neohlášení se může v obou případech vyšplhat až na 10.000,- Kč.

Odvody by po vás chtít neměli

I proto mohou mít někteří živnostníci obavy, aby po nich za období mezi získáním živnostenského oprávnění a zahájením samostatné výdělečné činnosti, úředníci sociálky nebo zdravotní pojišťovny přeci jen odvody nepožadovali. Neměli by. Chcete-li se však vyhnout pochybnostem, můžete současně s ohlášením živnosti oznámit i její přerušení. Vyplníte tedy dva formuláře: Jednotný registrační formulář, kterým ohlásíte živnost, a změnový list, kterým živnost přerušíte na dobu, kterou si sami určíte. Souhlasím, je to komplikované a poněkud … zvláštní. Ale pokud chcete eliminovat spory s úředníky a dokazování kdy a jak jste zahájili samostatnou výdělečnou činnost, je tento postup sázkou na jistotu.

Úskalími a zákruty přihlášení k dani, DPH, nemocenskému pojištění, EET, datové schránce a dalším důležitým formalitám vás provedeme zase příští úterý.

Tak směle do toho – a jestli máte dotazy, ptejte se, ptejte se! Pod článkem, na sociálních sítích… Jsme tu pro vás.

Autorka: Eliška Německá

Foto: Shutterstock

Tagy:
3 Komentářů
  1. Lenka Nováková 1 rokem ago

    Za mě hodně dobré tipy, díky mocrát. Sama podnikám pár let. Můj manžel ale mnohem déle. Je ale také pravda, že jeho podnikání je už na úplně jiné úrovni. V jeho firmě se točí statisíce. Teď se například připravuje na velkou investici do nových strojů do firmy. Prý si je chce nechat dodat od Canmet a levné to určitě nebude.

  2. Tereza Poláková 1 rokem ago

    Já jsem měla rozjezd podnikání ulehčený tím, že mě manžel podporoval a se vším mi pomáhal. Babičky nám hlídali děti, takže já jsem se mohla na plno věnovat svému snu o vlastní firmě. Firma se mi rozjela, akorát ještě potřebuju doladit virtuální sídlo firmy . Zatím nemám žádné zaměstnance, tak nepotřebuju platit drahou kancelář v Praze.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account