Jednou mě taková velice příjemná skupinka mladých lidí oslovila, jestli bych se zúčastnila minutového networkingu. Při něm máte přesně 6 minut na to o sobě něco říci tak, aby to Váš protějšek zaujalo. Dalších 6 minut posloucháte zase Vy. Bylo to poprvé, kdy jsem takový formát vyzkoušela. V příjemném coworkingovémm prostoru bylo asi 20 lidí a mě čekala intenzivní výměna toho nejlepšího o každém z nás. Řeknete si, to je málo, to se nestihne, ale opak je pravdou. Já jako správná akční matka s sebou měla tenkrát asi tříletého Františka, který mi každou chvilku připomínal, že už to je fakt jenom chvilka a půjdeme domů. A potvrzuji několik chvilek, velice intenzivních a přínosných, vřele doporučuji! 😀
Chcete se dozvědět, jaké jsou klíče k tomu být skvělý networker? Mrkněte na 5 tipů Petra Krejčího, školitele www.Networking.cz a zakladatele www.MinutovyNetworking.cz.
Zjistěte si, s kým mluvíte
Než s někým půjdete na schůzku či obchodní jednání, zjistěte si předem, s kým máte tu čest. Ptáte se, proč to dělat? Určitě sami znáte ten pocit, když se vás někdo zeptá:
A) na obecnou otázkou, kde je jasně vidět, že dotyčný o vás skoro nic neví:
„
Jak je to s tím tvým projektem???“
B) konkrétní otázka, ze které je jasně vidět, že o vás či vašem businessu ví a zná i jméno vaší firmy:
„Jak se daří XXXXX? A jak teď zvládáte expanzi do Německa/nebo navažte na příspěvek na blogu či Facebooku …?
Každý má rád, když se o něj zajímáte.
Než půjdete na schůzku, doporučuji si jméno dotyčného zadat do Google, pak vždy mrknout na Linkedin, kde má každé své business a pracovní úspěchy a chce, aby o nich ostatní věděli. A v neposlední řadě, pokud schůzka není přehnaně formální, tak zabrousit i na “kamarádskou sociální síť” Facebook. Jestliže schůzka s dotyčným dopadne dobře, můžete při loučení prohodit něco jako „Všiml jsem si, že znáte taky Lucku Novotnou, chodil jsem s ní na volejbal, odkud se znáte?“ Zaručeně to způsobí příjemně uvolněnou atmosféru.
Kujte železo, dokud je žhavé
Nejčastější chyba po schůzce je, že se nic neděje. A jak se říká – železo se má kout, dokud je žhavé.
Přirovnejme to k rande. Jestliže se uskuteční schůzka dvou lidí a ani jeden se poté druhému neozve, zřejmě si vyhodnotíte, že není ani na jedné straně zájem se vídat.
V businessu je to podobné, proto vždy doporučuji udělat minimálně 2 věci co nejdříve:
– přidat si člověka na profesní sociální síťi Linkedin.com, kde je dneska už téměř každý, pro koho je práce důležitá
– krátký follow-up v podobě emailu, kde poděkujete za schůzku/seznámení a během 2 vět shrnete, o čem jste se bavili
Ať si na tento kontakt vzpomenete za měsíc nebo rok, v obou případech je to bude jednoduché, vzhledem k tomu, že už můžete navázat na vlákno emailu, které oba máte.
Dávejte druhému hodnotu
Neustále se snažte hledat možnosti, kde dotyčným kontaktům z Vaší sítě pomoci.
Pomoc může být materiální (koupíte si něco od nich, darujete), ale především doporučuji tu nemateriální. Vysvětlím na příkladu – Vy si vzpomenete, že někdo hraje volejbal a zahlédnete v televizi nebo na youtube zajímavý příspěvek nebo talentovaného mladého volejbalistu. Toto dotyčnému přepošlete s tím, že jste si na něj v souvislosti s příspěvkem z jeho oboru vzpomněli. Nebo – víte, že někdo četl knížku Get things done a dozvíte se, že vyšel Konec prokrastinace, který by jej mohl také zajímat. Pošlete dotyčnému tip, určitě se taky nebude zlobit. Je ve městě nějaká zajímavá business akce, přednáška či networking párty? Pozvěte také jeho. Že se mu to nehodí? Nevadí! Vzpomněli jste si na něj a určitě je za to dotyčný rád.
Adam vás seznámil s Vojtou a Vojta Vám nyní dohodil super business příležitost? Napište Adamovi, že moc děkujete! Vděčnost je jakýsi šém, který dokáže oživit jakéhokoli golema. Jakmile bude mít Adam možnost vás zase s někým propojit, udělá to jistě rád, protože ví, že jste vděční. V networkingu chce každý hned brát a ne dávat. Takto to ale nefunguje, prvně musí jít dřevo do kamen, aby z kamen šlo teplo.
Dávejte, dávejte, dávejte, pomáhejte, pomáhejte, pomáhejte!!! Časem se vám to vrátí! A kdyby ne? Tak jste spoustě lidem pomohli a určitě z toho máte dobrý pocit. Jestliže ucítíte, že někdo jenom saje, přitom když může, tak nevrátí? V tomto případě mám jednu radu – vypusťte ho ze svého okruhu známých.
Snažte se neustále odlišovat
Všichni posílají vánoční přání den před Vánocemi s textem: „Šťastné a veselé“. Všichni přejí v den narozenin slovy „vše nej“. Já se snažím psát dlouho dopředu a jinak. Píšete člověku, který pořádá různé akce? Popřejte mu slovy: „Vše nej, Honzo, ať uspořádáš mnoho dalších úspěšných akcí!“ Nebo odvážnější varianta, kterou doporučuji pouze při gratulaci přátelům: “Všechno nejlepší, Honzo! Pevně doufám, že firmy přestanou pořádat teambuildingy, abys měl zase někdy čas zajít se mnou na pivko!” A připojit smajlík, aby bylo zcela jasné, že jde o vtípek.
Stejné je to s Vánoci – kdo má rád, když ho na jedné fotce označí váš FB kamarád s 200 dalšími lidmi? Potěší Vás to? Dle mého názoru potěší mnohem více osobní zpráva, kde upřímně popřejete pohodu a přidáte jednu osobní větu: „Tome, klidné Vánoce a do dalšího roku jen ty nejlepší business nápady třeba jako XY, přeje P.“.
Mějte připravený svůj elevator pitch
Poslední na závěr! Jedna z klíčových dovedností v networkingu je umět zaujmout „výtahovou řečí“.
Výtahová řeč, Elevator pitch (anglicky) je zhruba třiceti sekundová prezentace toho co děláte, pro koho to děláte a jaký je přínos pro danou cílovou skupinu.
Např. elevator pitch na http://www.minutovynetworking.cz/ může být: „Naše firma pořádá podnikatelské akce Minutový networking, kde můžete potkat 10 zajímavých lidí během jedné hodiny.“
Řekl jsem, co dělám (pořádám akce MN), pro koho to dělám (pro podnikatele), jaká je hodnota (můžete potkat 10 zajímavých lidí).
Autor článku: Petr Krejčí, www.Networking.cz
Zdroj foto:Pixabay.com