Anežka Jarkovská působí jako regionální manažerka pro Česko, Německo, Rakousko a Irsko ve startupu Adam. Nic vám to neříká? Tak to musíme změnit, protože šikovní řemeslníci se dnes hledají těžko a právě o ně jde na této platformě především. V rozhovoru nám však Anežka prozradila i to, jak přistupuje k budování týmu, nebo proč a jakým způsobem podporuje a inspiruje mladou generaci.
Co stálo za zrodem společnosti Adam a jaké problémy na trhu jste chtěli především řešit?
Řemesla mají v dnešní době špatnou reputaci, a to v každém městě a zemi, na kterou jsme narazili. Především z důvodů jako jsou nepřehledné ceníky, dlouhé čekací lhůty a strach ze špatné kvality. A tohle se rozhodli zakladatelé platformy Roman s Jakubem změnit. Po vzoru Boltu, kde se jim z vysokých manažerských pozic podařilo zlepšit to, jak se dnes lidé pohybují po městě. A právě proto se vrhli do vylepšení trochu jiného odvětví, kterým jsou řemesla. Postupnými krůčky se snažíme dostat do bodu, kdy bude zákazník při poptávání řemeslníka znát finální cenu ihned. Zároveň si bude jistý, že mu přijde spolehlivý řemeslník, který odvede kvalitní práci a zákazník na něj nemusí čekat měsíce. Dnes už vám Adam dokáže zajistit ověřeného řemeslníka klidně hned do druhého dne.
Co přivedlo do Adama Vás, čím Vás oslovil?
Už během pohovorů mě Adam oslovil hlavně velkým nasazením a energií, jak zakladatelů Romana s Jakubem, tak i tehdejšího jediného člena týmu Matěje. Když jsem se na pozici projekt manažera hlásila, tak jsem nevěřila, že bych byla přijata. O malování (které v tu dobu byla jediná služba, kterou Adam poskytoval) jsem nic nevěděla a s projektovým managementem jsem do té doby také neměla zkušenosti. Ale zkusila jsem to a teď rozhodně nelituji. V malování jsem se zorientovala za několik týdnů. Zní to jako hodně rychle, ale má to tak u nás každý. Týdně vám rukama projde stovky objednávek a tím se rychle naučíte, co je třeba. Zjistíte, co znamená penetrace nebo štukování. Postupně pochopíte celkový proces malování, jak dlouho malování trvá nebo kdy klientům poradit, jaká úprava zdi je v jejich případě potřeba. A s projektovým managementem to bylo podobně. Postupně mi přibývaly zodpovědnosti a krůček po krůčku jsem se v tom zdokonalovala. Teď, když se na to zpětně ohlížím, tak se mi právě líbilo, že jsem dostala šanci i bez daných zkušeností, což většina firem nenabízela. A tak to máme doteď, dáváme šanci mladým lidem. Chceme hlavně, aby v našem týmu byli ambiciózní lidé, které baví se učit nové věci a zlepšovat se, růst kariérně společně s tím, jak roste celý projekt.
Můžete nám více přiblížit, co znamená digitalizace řemesla?
Naší vizí je vytvořit aplikaci, přes kterou budete mít možnosti si objednat řemeslníka na cokoliv, co se týče domácnosti. Představte si, že budete sedět doma na gauči a něco se vám rozbije, tak jen vezmete telefon, otevřete aplikaci a objednáte si řemeslníka, který přijde do pár minut nebo hodin, kdykoliv se vám to bude hodit. Od instalatéra až po architekta, když si budete chtít postavit vlastní dům. Ale tím, že digitalizujeme řemeslo, které je s námi již od středověku a tvoří nedílnou součást naší historie, tak to nejde udělat za pár dnů ani měsíců. Je potřeba tyto služby zlepšovat a digitalizovat krok po kroku. Na rozdíl od technologií, jako jsou počítače nebo mobilní telefony, je tento proces jiný. Tam okamžitě vidíte, že například nějaké tlačítko nefunguje, nebo že určitá funkce by mohla být ještě lepší. U našeho odvětví je situace složitější. Dlouhé čekací lhůty, netransparentní ceny a nejistota ohledně finální kvality služeb jsou jen některé z problémů, které trápí zákazníky. Proto je potřeba pracovat na postupném zlepšování – část po části. U Adama dnes zákazník může zadat poptávku online a okamžitě vidět odhad finální ceny, což na našem trhu nebylo a stále není běžné. Díky propracovanému systému také dokážeme přiřadit řemeslníka na den, který zákazník preferuje, klidně hned následující den. A toto je jen začátek. To, kde jsme dnes, bude zase za několik let považováno za standard. Naše služby se budou muset dál zlepšovat, být rychlejší, přesnější a ještě transparentnější.
Vaše platforma se rozšířila do 11 zemí a plánuje expanzi mimo Evropu. Jaké jsou největší výzvy při vstupu na nové trhy?
Tím, že už se nám expanze podařila replikovat do 11 zemí, tak těch výzev s každou novou expanzí, bych řekla, ubývá. Ze začátku jsme čelili situacím, které pro nás byly nové a museli jsme se naučit, jak v těchto situacích postupovat a jednat. Ale s nabitými zkušenostmi mi připadá, že každá další expanze je jednodušší. Už víte, co fungovalo na předešlých trzích a svoje úspěchy vlastně jen replikujete dále. Samozřejmě každá země má svá specifika, a tak nás občas překvapí věci, které bychom možná nečekali – například odlišnosti v legislativě, kulturní rozdíly nebo technické detaily spojené s nastavením lokálních služeb. Tyto rozdíly ale vnímáme spíše jako příležitost k dalšímu učení a růstu.
Co nejvíce ovlivnilo úspěch a expanzi společnosti?
Řekla bych, že nejvíce dřina, naše úspěchy máme tvrdě odpracované. Všichni z týmu jsou šikovní a pracovití lidé, kteří na sobě pracují, chtějí se neustále zlepšovat a díky tomu dokážeme společně docílit skvělých výsledků za krátkou dobu. Doteď jsme vše dělali sami, od nastavení reklam v nové zemi až po nábor prvních řemeslníků. A to je i ten důvod, proč dokážeme spustit nový trh za 4 dny, což je dosavadní rekord Řecka a kolegyně Bibiány Tománek. Další rekord drží kolega Marek Maxa, který spustil novou vertikálu za tři dny! Díky tomu, že si dokážeme vše nastavit a připravit sami s danými týmy, tak jsme rychlejší, než kdybychom byli odkázáni například na nějakou externí firmu nebo jiné oddělení. A také to, že Jakub s Romanem získali spousty zkušeností z Boltu, takže kdykoliv za nimi přijdeme, že si nevíme rady nebo potřebujeme něco prodiskutovat, tak nám vždy pomohou.
Jakým způsobem vybíráte opravdu kvalitní řemeslníky?
V první řadě prověřujeme způsobilost daného řemeslníka k vykonávání daného řemesla. V druhé řadě si řemeslníka sami prověříme. Každý nově registrovaný řemeslník prochází tréninkovým dnem, kdy spolupracuje na zakázce s jedním z našich dlouhodobě ověřených partnerů. Během této spolupráce sledujeme jeho dochvilnost, kvalitu práce i celkový přístup. Tento proces nám umožňuje odhalit řemeslníky, kteří nedodržují slíbené termíny nebo neodvádějí kvalitní práci. Poté, co je řemeslník na platformu přijat, tak začíná s jednoduššími zakázkami, na kterých se zase ověří. Pokud je vše v pořádku, tak se postupně propracovává k náročnějším. A nakonec u všech dokončených zakázek sbíráme zpětnou vazbu od klientů. Zjišťujeme, zda byli spokojeni s komunikací, kvalitou práce i dodržením dohodnutého času. Naším cílem je spolupracovat výhradně s řemeslníky, kteří jsou dlouhodobě dobře hodnoceni.
Jak vnímáte pozici českých startupů na globálním trhu? Je něco, co by se mělo zlepšit, aby byly konkurenceschopnější?
Z Česka už dnes vzešla řada úspěšných startupů a věřím, že máme potenciál postavit i globální unicorny. Jednou z věcí, kterou jsem si uvědomila během studia v Anglii, je, že Češi jsou opravdu pracovití a šikovní. Možná dokonce více otevření výzvám, než si sami myslíme. V Česku už vznikla spousta zajímavých projektů a řekla bych, že za tím často stojí právě tahle naše pracovitost. Myslím si, že by se do startupového světa zapojilo více lidí, kdyby stát podporoval soukromé podnikání lépe – například zjednodušením administrativy. Inspirací by mohl být přístup v zemích, jako je třeba Estonsko, kde je velmi snadné založit firmu a kde stát vytváří příznivé podmínky pro podnikatele. Není proto divu, že právě tam vznikla řada úspěšných startupů.
Jsou nějaké trendy ve startupovém světě, které Vás inspirují a aplikujete je i v Adamovi?
Líbí se mi, když startupy efektivně využívají své finanční prostředky a zaměřují se na to, co je skutečně klíčové. Namísto zbytečného pořizování drahých softwarů od začátku využíváme dostupné nástroje, které jsou často zdarma. V Adamovi jsme jeli takzvaný low-code/no-code přístup – místo toho, abychom hned budovali složitý systém, který bychom později museli předělávat, jsme postupně ladili produkt pomocí těchto jednoduchých nástrojů a automatizací, které jsme si dokázali nastavit sami. Až teď, když máme jasně definované potřeby, máme tým developerů, kteří pracují na našem vlastním systému. Další inspirací, kterou sleduji u jiných startupů, je využívání umělé inteligence. Věřím, že do budoucna nám může výrazně pomoci nejen v automatizaci, ale i ve zlepšování zákaznické zkušenosti.
Máte na starosti Česko, Německo, Rakousko a Irsko. Liší se nějakým způsobem tyto trhy? U nás se například říká, že řemeslníků je nedostatek, tedy těch kvalitních, jak je to jinde? Je něco, co Vás překvapilo v rámci kulturních rozdílů?
Samozřejmě malé rozdíly tam jsou. Jako třeba v Irsku jsou často poptávány služby jako lakování a malování kuchyňských skříněk, dveří, oken, schodů apod., více než například u nás v Čechách nebo na Slovensku. Ale ve výsledku je to všude stejné. Vždycky si na to vzpomenu například na pohovorech. Kandidáti nám často říkají, to je super nápad, to přesně v naší zemi potřebujeme, tady je to s řemeslníky těžký. A je jedno jestli mluvíte s kandidátem z Maďarska nebo Francie, toto odvětví má prostě špatnou reputaci globálně. Právě to ale naší platformě otevírá obrovskou příležitost. Můžeme tuto situaci změnit a zlepšit řemeslné služby napříč světem tak, aby byly kvalitní, transparentní a spolehlivé. To je naše mise.
Mnohé možná překvapí, že více než 40 % týmu společnosti tvoří ženy a v managementu dokonce převládají. V čem spatřujete největší výhodu? Jak přistupujete k vedení týmu a společnosti?
Těší mě, že mám kolem sebe ženy, které se nebojí výzev a zároveň jsou pro mě velkou motivací. Myslím si, že diverzita v týmu, a to nejen genderová, přináší širší pohled na věc, větší kreativitu a vyváženost při rozhodování. U nás ale nezáleží na tom, zda jste muž nebo žena – důležité je odhodlání, pracovitost a chuť posouvat se dál. K profesionálnímu růstu přistupujeme tak, že si ho člověk musí opravdu odmakat. Postupně, krok za krokem získává více zodpovědnosti. A proto vidím, že každá z nás v týmu si svou pozici zasloužila stejně jako naši mužští kolegové. Co se týče vedení, snažím se vždy stavět na otevřené komunikaci, jasných cílech a vzájemném respektu. Také hodně pracujeme se zpětnou vazbou. Já chci od svého týmu slyšet, co bych mohla dělat ještě lépe, aby se nám společně pracovalo dobře, a stejně tak se snažím pracovat i s nimi a posouvat je dál. Věřím, že právě to nám pomáhá vzájemně růst a rozvíjet jak jednotlivce, tak celý tým.
Jakým způsobem motivujete tým, aby čelil rychle rostoucím požadavkům v mezinárodním prostředí?
Mám to štěstí, že pracuji s šikovnými lidmi, jak jsem již zmiňovala – opravdovými top talenty. Věřím, že motivace začíná u dobrého vedení a inspiruji se i myšlenkami z knihy Umění války, kde je popsáno, že správný vůdce by měl mít ke svým lidem vztah podobný vztahu rodiče k dětem – kombinaci péče, spravedlnosti a disciplíny. Zároveň by měl být silný, rozhodný a respektovaný. Snažím se proto vždy ukázat svému týmu, že mi na nich opravdu záleží, a zároveň jim pomáhám růst. Klíčové je podle mě poskytovat kontext – vysvětlit, proč je potřeba určitou věc udělat, jaký má smysl a co přinese. Když lidé vědí, že to, na čem pracují, má reálný dopad, často je to motivuje víc než cokoliv jiného.
Snažíte se motivovat mladé lidi, aby následovali své sny. Můžete prozradit nějaké tipy či rady, pokud bychom chtěli někoho povzbudit? Mnohdy totiž chybí odvaha, sebedůvěra, finance apod. Kdo byl třeba na začátku Vaší kariéry největší inspirací pro Vás? Můžeme i trochu přiblížit Vaši vlastní profesní cestu?
Určitě bych každému poradila, ať se nebojí a jde si za svým snem. Litovat můžeme spíše toho, co jsme nezkusili, než toho, co nám třeba nevyšlo. Důležité je obklopovat se správnými lidmi – těmi, kteří vás motivují, inspirují a pomohou vám růst. Když máte kolem sebe lidi, kteří vás táhnou nahoru a učí vás nové věci, můžete se i vy stát lepšími. Mojí velkou inspirací byla už od dětství má mamka. Během mateřské se rozhodla rozjet vlastní podnik – soukromou školku. Viděla jsem, jak dokáže skloubit péči o rodinu a zároveň úspěšně řídit svůj byznys. A letos mě ještě více inspirovala, když pár let před důchodem dokončila inženýrské studium. Pro mě je to důkaz, že nikdy není pozdě a že si člověk má jít za svým snem, ať už jde o cokoliv, bez ohledu na to, co si o tom myslí okolí.
Do Adama jsem nastoupila před třemi a půl lety na pozici projekt manažerky. V té době Adam působil pouze ve čtyřech městech České republiky. Jak projekt rostl, rostla i má pozice. Když jsme expandovali na další trhy, stala jsem se nejprve operations manažerkou pro Českou republiku a nyní jsem regionální manažerkou pro Česko, Německo, Rakousko a Irsko. Společně se svými týmy a operations manažery se staráme o to, aby se náš produkt neustále zlepšoval, zrychloval a abychom mohli expandovat do nových měst. Důležité pro mě ale je i to, aby lidé v mém týmu rostli společně s projektem, stejně jako jsem rostla já.
Vaše pracovní nasazení je velké. Jak zvládáte kombinaci vysokých nároků Vaší pozice a osobního života? Co je pro Vás takový největší relax?
Pro mě je nejlepším způsobem relaxace rozhodně sport. Moje práce je náročná spíše psychicky než fyzicky, takže potřebuji způsob, jak “vypnout” a nabrat síly. Sport je pro mě ideální způsob, jak to udělat – ať už si po náročném dni zajdu na jógu, nebo si ráno o víkendu zaběhám. Celkově bych řekla, že pohyb a fyzická aktivita pomáhají regeneraci psychiky, člověk se pak cítí mnohem lépe. Takže takovýto způsob relaxace bych doporučila každému.
Jaké jsou vaše cíle, kam byste chtěla sama sebe i společnost Adam posunout v příštích letech?
Mým cílem je určitě být u toho, až se s Adamem staneme unicornem. Tedy firmou, jejíž hodnota přesáhne jednu miliardu dolarů. Každý rok je pro nás velká jízda, takže mi většinou dochází až zpětně, co všechno jsme vlastně dokázali. Kdyby mi někdo na začátku řekl, že jednou budu mít na starost 4 regiony, asi bych tomu nevěřila. A tak si myslím, že za rok zase budu trošku jako Alenka v říši divů, když si budu říkat, co všechno jsme opět dosáhli a jak mě to posunulo. Vzhledem k tomu, že mám všechny své týmy zatím v pražské centrále, ráda bych v budoucnu vyzkoušela, jaké to je vést tým na dálku. Například tým, který nebude sedět s námi v Praze, ale bude v jiné zemi, třeba v Řecku.
Autor: Kristýna Solničková
Foto: se souhlasem Anežky Jarkovské / ADAM