Čeká vás projev a slajdy v Powerpointu? Anděla Králová poradí, jak si s tím poradit a nestat se uspávačem hadů.
Osvěžte své prezentace a vyhněte se ospalým chvílím!
Při návštěvách tiskových konferencí a kongresů jsem se mnohokrát setkala s řečníky, kteří si připravili k proslovu propracované a nekonečně dlouhé powerpointové prezentace. Jejich účinek byl většinou přesně opačný, než očekávali. Přeplácané slajdy, tucty definic a desítky dlouhých vět. Po pár minutách jste mohli vidět usínající auditorium. Stačí přitom dodržet jen pár pravidel, aby prezentace se posunula kvalitativně výše.
Jednotný jednoduchý styl
Zvolte jednotný font písma a pozadí v celé prezentaci. Dostanete se tak lépe do paměti posluchačů. Vždy začínejte jednoduchým názvem celé prezentace či tématem a na druhém slajdu představte obsah prezentace, pokud je delší. Na první slajd můžete ještě dopsat vaše jméno a název firmy, ale víc informací spíše škodí. Dalším lákadlem tvůrců prezentací jsou složité přechody mezi jednotlivými slajdy. V jednoduchosti je krása a na první pohled kreativní přechody spíš ruší. Přecházejte plynule mezi slajdy a hlavně neodbočte od tématu a miřte k tomu, co by mělo být závěrem celé prezentace.
S textem přiměřeně
Snad největším prohřeškem jsou slajdy přeplácané textem. Když se posluchač snaží vnímat řečníka a do toho ještě přečíst elaborát definic, v globálu nevnímá vůbec nic. Pokuste se dostat do maximálně pěti krátkých odrážek na jednom slajdu. Pokud máte nutkání sdělit více informací, raději je rozdělte do více slajdů. Kouzlem celé prezentace je pak váš slovní výklad. Připravte si ke každé odrážce, co chcete říct. Jestliže použijete zajímavé informace, odrážky poslouží jen jako odrazový můstek, o kterém se obecenstvo bude chtít dozvědět víc. Nejlépe je vepsat do odrážek věci k zamyšlení, čímž publikum zapojíte do prezentace.
Zapojte publikum
Už jsem zmínila odrážky k zamyšlení. Nebojte se během prezentace auditoria ptát. Nesoustřeďte se jen na svůj dokonalý projev, ale nechte posluchače reagovat. Udržíte tak lépe jejich pozornost. Dobrým prostředkem k této strategii jsou i videa, fotky, obrázky a grafy v prezentaci. Lidé si obecně rádi věci vizualizují, zvlášť pokud si je chtějí zapamatovat. Zkombinujte proto vizualizace s odrážkami. Kromě otázek dobře poslouží i rychlý nečekaný průzkum v publiku. Výsledky mohou zaujmout nejen je samotné, ale i vás a výsledky můžete v budoucnu využít v dalších prezentacích. V prezentacích se mi také líbí, pokud ukážete pozitivní i negativní příklady. Uvidíte, jak se pak téma může snadno stát tématem navazující diskuze.
Zdroj foto: Pixabay.com