Globální pandemie zrušila dvouletou tradici letních a zimních olympijských her a to je důvod, proč jen šest měsíců poté, co olympijský oheň opustil Tokio, se v Pekingu znovu zapaluje. Někteří zpochybňují relevanci události v době probíhající koronavirové krize, eskalujícího geopolitického napětí a úzkosti ze změny klimatu. Jiní poukazují na stejné okolnosti jako na samotný důvod, proč svět nyní víc než kdy jindy potřebuje sjednocující olympijskou náladu. Tak jako tak, zimní olympijské hry jsou odstartovány a jejich zahajovací ceremoniál se stal jednou z nejsledovanějších událostí světa. 

Která země zazářila na pomyslném sportovním přehlídkovém mole více než jiná? 

Tým USA

Módní návrhář Ralph Lauren pokračuje ve své ikonickém partnerství s americkým národním týmem. Tento rok je pro něj zvláště významný, protože svou první olympijskou kolekcí debutoval před čtrnácti lety na letních hrát v roce 2008 právě v Pekingu. Ani letos nechyběli unisex bundy pro sportovce s typických barvách, stylové šponovky a linie doplňků jako jsou čepice nebo šály. Ty se mimochodem pár minut po odhalení staly v Americe jedním z nejprodávanějších kusů oblečení a jejich sběratelská hodnota překonala maloobchodní cenu 2000 dolarů.

Tým Kanady

Historické džínové fiasko v Tokiu vyvolalo před časem v médiích titulku jako „S touto bundou již Kanada Olympijské hry prohrála…“. Je tedy pochopitelné, že Kanadský olympijský výbor se tentokrát rozhodl pro bezpečnější volbu. A své síly spojil s cool atletickým gigantem Lululemon. Výsledkem jsou jednobarevné uniformy, jež do puntíky kopírují poslední módní trendy i požadavky na výkon. Všechny oděvy jsou vyrobeny z antimikrobiálních syntetických textilií nové generace a posouvají jejich funkční všestrannost na novou úroveň. 

Tým Ruska

Stáłe pod antidopingovými sankcemi se ruští sportovci nemohou účastnit pod vlastní vlajkou ani používat státní symboly, včetně názvu země. Nicméně Zasport – oficiální výrobce olympijských uniforem v Rusku od roku 2017 – vydal kolekci ponořenou do moskevského trikolórního dědictví a využívající ikonické geografické rysy. Návrhářka Anastasia Zadorina zachovala vzhled „velmi lakonický a v souladu s globálními módními trendy“. Ale přidala také barvu Qing, azurový odstín spojený v čínské kultuře se zdravím a harmonií. 

Tým Švédska

Masahiko Furuta, hlavní módní návrhář značky Uniqlo, řekl, že švédská olympijská kolekce byla založena na „naší filozofii designu méně je více“. Tento minimalistický design již v minulosti umožnil ikonickým švédským značkám jako je Ikea, H&M nebo Volvo nastolit hlavní trendy životního stylu po celém světě. Celá kolekce je navíc zaměřená na kontrolu pocení a tělesné teploty pomocí speciálního materiálu s dvojitou síťovinou s trojrozměrným hrubým úpletem a dalšími technologickými inovacemi. 

Tým Německa

Zatímco značka Adidas rozhodně dává smysl jako německý národní dodavatel uniforem, její nejnovější olympijská kolekce nedokázala udělat nezapomenutelný dojem. Jejím hlavním motivem je reinterpretace barev německé vlajky – černé, červené a žluté – a módní experti ho označili jako „vzpurný optimismus“. Oblečení má navíc umístěné logo černého tygra ve spojení s čínským novým rokem (tygra), které ale podle odborníků spíše odkazuje na znak typicky používaný v Indii.

Tým Číny

Kostýmní výtvarník Tim Yip, oceněný Oscarem, se vrací do hostitelské země olympijských her, aby dohlédl na svou spolupráci se značkou Anta, která oděvy pro čínský olympijský tým vyrábí. Kolekce přichází hned se třemi odlišnými a epicky pojmenovanými liniemi: Lucky Snow and Cloud, Great Landscape a Flying Snow in Tang Dynasty. Designový koncept je inspirován čínským znakem Zhong, který představuje loajalitu. Červená linie po stranách spolu se stojatým límcem vyjadřují pocit pohybu směrem vzhůru. Toto je mistrovská třída v užití módy pro komplexní sociální a kulturní poslání zprávy. Nechybí samozahřívací termoprádlo a další generace protiskluzových podrážce na botách.

Tým Kazachstánu

Doslova všechny oči byly během zahajovacího ceremoniálu upřeny právě k týmu Kazachstánu. Za prvé proto, že Almaty právě s Pekingem prohrálo nabídku na pořádání olympijských her v roce 2022 o pouhé čtyři hlasy, a za druhé Mezinárodní olympijský výbor schválil vzácnou změnu názvu poté, co země přešla z cyrilice na latinku, což ovlivnilo pravopis jejího jména. A za třetí proto, že právě uniformy kazašské reprezentace na letních olympijských hrách zanechaly opravdu trvalý dojem. Tentokrát kazašský výrobce sportovního oblečení Zibroo spolupracoval s ruským návrhářem Dmitrijem Shishkinem a společně vytvořili kolekce, která představuje led, sníh a štěstí. 

Tým České republiky

Kolekce pro Český olympijský tým, které společnost Alpine Pro připravuje od roku 2009, letos nezpůsobila takový poprask jako tomu bylo během letních olympijských her v Tokiu. A rozhodně se nejednalo o pozitivní emoce. Česká módní veřejnost ji spíše častovala slovy jako „ostuda“, „kuriózní“ a „opravdu nepovedená“. Dobrou zprávou je, že v Pekingu je krapet lépe. Tentokrát se hlavním motivem olympijské kolekce stalo moto Made in Czech Republic a má symbolizovat kvalitu, šikovnost a inovace. Čeští návrháři Alpine Pro Veronika Paulenová a Patrik Nábělek se spojili při vývoji síly s osvědčenou komisí sportovců – lyžařkou Kateřinou Neumannovou, skikrosařem Tomášem Krausem a skifařem Ondřejem Synkem. Celá kolekce je navržena tak, aby obstála i v extrémních podmínkách až mínus třiceti stupňů.

Foto: Pinterest, Instagram, archiv značek

Autorka: Lucie Janotová

Tagy:
2 Komentářů
  1. Naděžda Křičenská 3 roky ago

    Mně se líbila zelená uniforma s pruhy se vzorkem.Myslím, že to byl Irán.

  2. Romana Mlynářová 3 roky ago

    Líbí se mi pestrost 🙂

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account