Pavlína Grofová je autorkou krásných ručně vyráběných šperků inspirovaných minimalismem a skandinávskou estetikou. Do své značky vkládá kousek sebe a stará se v ní o vše – od výroby, přes marketing, až po samotný prodej. Grofova design je malá značka s velkým potenciálem, která osloví především ženy milující precizní zpracování, jedinečnost a propojení s přírodou. Vždyť kdo by nechtěl vlastnit něžné náušnice v podobě malin nebo ostružin?
Popište nám svou cestu k tvorbě šperku a založení vlastní značky.
Ke šperkům jsem se dostala trochu oklikou, ale vlastně úplně přirozeně. Od dětství mě bavilo tvořit rukama a zkoušet různé materiály – už na střední škole jsem pracovala se sklem. Po vysoké jsem se na čas věnovala jinému kreativnímu oboru, ale k šperkům jsem se vracela pořád.
Velký zlom nastal, když jsem se přestěhovala na Ålandské ostrovy. Tam jsem objevila kouzlo rukodělné práce, skandinávskou estetiku a blízkost k divoké přírodě. Vždycky jsem byla trochu „straka“ – miluji lesk zlata a stříbra a toužila jsem svou práci povznést a tvořit z ušlechtilých materiálů. Po návratu do Prahy jsem se rozhodla vystudovat zlatnický obor a proměnit svou vášeň v řemeslo. Práce rukama mě naplňuje a založit vlastní značku pro mě pak bylo logickým pokračováním té cesty.
Jaké jsou tři hlavní důvody, proč si zakoupit nějaký kousek od vaší značky?
Každý můj šperk vzniká ručně a s velkou pečlivostí. Vkládám do nich své osobní příběhy a zkušenosti. Každý kus je jedinečný drobnou nedokonalostí, která z něj dělá originál. Druhým důvodem je nadčasovost. Snažím se vyhnout módním trendům a tvořit kousky, které zapadají do filozofie slow fashion. Používám recyklované stříbro a drahé kameny sháním přímo v místech jejich těžiště. A třetím je radost – chci, aby moje šperky ženám připomínaly, že i v každodennosti může být kousek krásy a lesku.
Jaký typ zákaznic nosí vaše šperky? A pro jaké příležitosti?
Nejčastěji jsou to ženy, které mají rády přírodu, Skandinávii, dobrodružství i nostalgické vzpomínky. Upřednostňují jednoduchost a osobitý styl. Oceňují kvalitu, ruční práci a jemnost v detailu. Moje šperky nosí jak každý den, tak i při výjimečných příležitostech – jsou dost decentní na běžné nošení, ale zároveň mají v sobě eleganci, která se hodí i k šatům nebo večernímu outfitu. Šperk je předmět, se kterým se každá žena osobně propojí velkou spoustou emocí. Mým přáním je, aby odrážely ducha, individualitu a osobnost jejich majitelky.
Co považujete za svůj dosavadní největší podnikatelský úspěch? A s jakými problémy se musí potýkat malý podnikatel?
Za úspěch považuji to, že se mi podařilo vybudovat značku, která má své zákaznice i místo na české designové scéně. Mám radost z toho, že se moje šperky prodávají v buticích po Praze, jako například Vidda Store, Designum Galery, Czech Design, Molo7 nebo u Josefíny Bakošové, ale i v Českém Krumlově v obchodě Cirkulo.
Nejtěžší je skloubit všechno dohromady – být designérem, tvůrcem, obchodníkem i marketérem v jedné osobě. Umět si stát za hodnotou své práce a nechat se za ni i správně ohodnotit.
Z jakého materiálu nebo materiálů nejraději tvoříte a proč?
Nejraději pracuji se stříbrem – má skvělé vlastnosti pro ruční výrobu. Dá se vyleštit do vysokého lesku, čistoty a jemnosti. Skvěle se hodí k minimalistickému designu. Ráda ho kombinuji s perlami, tyrkysy, malachity, turmalínem nebo skleněnými korálky. Každý materiál má vlastní energii a dohromady tvoří harmonii, která mě nepřestává bavit.
Jak vnímáte pojem udržitelnost? A snažíte se podnikat udržitelně?
Udržitelnost pro mě znamená tvořit bezezbytkově a s rozmyslem. U zlatníků je tento způsob výroby uplatňovaný odjakživa. Pracujeme s velmi drahým materiálem, který se dá znovu přetavit pro výrobu něčeho jiného. Není tedy důvod zbytky vyhazovat. O udržitelnosti mě také hodně naučil život ve Finsku a Švédsku. Severský vztah k přírodě inspiruje k touze se o ni starat a přemýšlet nad dopady své uhlíkové stopy. Používám kvalitní materiály, které vydrží, a každý šperk vyrábím ručně. Navrhuji šperky tak, aby byly milované, krásné, a aby vydržely.
Měla by žena vybírat šperky podle své barvy vlasů nebo například tvaru obličeje?
Do určité míry je velmi těžké se vyhnout tomu jaký je člověk typ a jestli mu sluší víc zlato nebo stříbro. Nejdůležitější na výběru šperků je určitě pocit. Když si žena šperk nasadí a cítí, že svému vyzařování dodala šmrnc, že povznesla svůj outfit o level výš, tak je to ono. Krása šperku je v tom, že dokáže zvýraznit osobnost a šarm.
Co si myslíte o kombinování zlatých a stříbrných šperků?
Jsem pro! Kombinování kovů může působit hravě a elegantně zároveň. Dřív se to bralo jako módní prohřešek, ale dnes je to spíš způsob, jak vyjádřit osobnost. Když se to udělá citlivě, stříbro a zlato se krásně doplňují.
Na který svůj šperk jste nejvíce pyšná?
Mám velkou slabost pro kolekci Berries. Je to takový můj signature. Ostružiny mě provázejí od začátku a jsou pro mě symbolem minimalismu a ženskosti. Mám ráda i její novější podobu Flower Berries – což jsou květy ostružin z perliček a turmalínů. Každý kousek je trochu jiný a přesto dohromady tvoří harmonii.
Co plánujete s vaší značkou v budoucnu?
Ráda bych dál rozvíjela současné kolekce a zkoušela nové designy a kombinace materiálů. Plánuji malé limitované edice a pár luxusnějších kousků. Chci, aby se moje šperky dostaly i do dalších kamenných i internetových obchodů, ale především chci dál tvořit s radostí a dělat šperky, které ženám dělají hezčí den.
Foto: se souhlasem Pavlíny Grofové

















