Se startem nového roku každý z nás očekává, jaké nové a úžasné věci přijdou. A letos se na ně těšíme o to víc – všichni jsme z posledních turbulentních měsíců právem unavení a vystresovaní. Zasloužíme si radost z drobností, i kdyby jen symbolicky.
S každým novým začátkem jsme plní očekávání, hádáme a přemýšlíme nad tím, co přijde a jaké trendy budou ovládat nádcházející rok. I to je důvod, proč média, blogeři a všichni další nadšenci hledají existující vodítka a postupně publikují to, o čem věří, že nás v roce 2021 chytí když ne přímo za srdce, tak alespoň za oko. Ať už jsou to módní kousky, produkty, různé ingredience, nebo barvy. Jsou to ale všechno jenom dohady? Nebo výsledek specializovaných výzkumů? A záleží na tom vůbec? Pro každého, kdo se o toto téma zajímá, je v podstatě zásadní, aby byl o krok napřed. A řídit se názorem oblíbených celebrit, značek nebo celé společnosti může tuto cestu značně ulehčit.
Co to ale vlastně anti-trend je?
Jistě, mnozí si pod spojením anti-trend představí do očí bijící pravý opak současného trendu. Ve spolupráci s Foreo jsem proto vybrala anti-trendy roku 2021, jež se dají definovat jako “populární trend z minulého roku, který měl potenciál a mohl se ubrat opačným směrem”. Vážně. Ok, tak možná ne tak vážně 🙂
Anti-Trend #1: Personalizovaná 3D pleťová maska
Tak skvělý nápad to ve své době byl! V roce 2019 figurovala personalizovaná 3D pleťová maska na všech myslitelných seznamech trendů už jen díky tomu, že se stala miláčkem spotřebitelského technologického veletrhu CES 2020. Ty největší mozky v oboru jí prorokovaly šťastnou budoucnost a vnímaly ji jako něco, co změní celý svět krásy.
A přesto propadla.
Nějaký čas předtím přišla víra v to, že bude mít každý člověk svůj vlastní flyboard. Uplatňování nových konceptů do reálného života ale bylo vždycky trochu riskantní. Přijetí nových technologií lidstvu občas trvá, v případě flyboardu jsme prostě nebyli připraveni nosit futuristickou a na první pohled lehce nebezpečnou konstrukci.
Pokud byste si rádi koupili produkt, který za a) perfektně zmapuje váš obličej, za b) analyzuje váš typ pleti a za c) na kompaktní 3D tiskárně vytiskne pleťovou masku přímo vám na míru, pak věřte, že takový produkt existuje. Jednoho dne se dokonce může uchytit a přilákat dostatečné množství spotřebitelů. V roce 2020 na ni ale svět zkrátka nebyl připraven.
Anti-Trend #2: Přípravné šampony, tzv. Pre-Shampooing
Někomu může přijít množství peněz, které ostatní utrácejí za vlasové produkty, neuvěřitelné. Od pradávna ale vlasy podtrhují naši osobnost, mnohé o nás vypoví a někdy i odráží hirearchii nebo událost, která se v našem životě udála. Stručně řečeno, vlasy vždycky byly a pravděpodobně také budou společensky významné.
Aby byly vlasy ještě krásnější, vznikají stále nové produkty, lektvary, ošetření a techniky jejich úpravy. I rok 2020 přišel s něčím revolučním – přípravnými šampony, tzv. Pre-shampooing. Věřilo se, že jde o novinku, která ovládne celý vesmír. Ale nestalo se tak.
Jedním z možných problémů může být neochota lidí zařadit do své denní rutiny další produkt – už tak jsme zvyklí používat klasický šampon, následně aplikovat kondicionér, případně masku, ochranu před tepelnou úpravou a nejrůznější vlasové krémy. Dá se proto předpokáldat, že snaha o zařazení dalšího nezbytného produktu byla na většinu populace zkrátka moc.
Tím pravým trendem pro rok 2021 by mohl být pravý opak (ať už mluvíme o péči o vlasy, pokožku nebo jakýkoliv jiný aspekt v našem životě). Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je krása.
Anti-Trend #3: Vilín
Rostlinka s názvem vilín kolem nás roste už po staletí. Extrakt z vilínu se používá k minimalizaci pórů, jako pleťový toner, dokáže mírnit otoky a zatočí i s akné. Každý to ví. A miliony lidí ho používají každý den.
Zničehonic se ale kolem vylínu zrodilo naprosté šílenství. Stala se z něho SUPER přísada, která naplnila stránky médií. Za jeden den se podíl hledaného slova “witch hazel”, což je anglický ekvivalent slova vilín, na googlu zvýšil o 305 %.
Jenže nejde o žádnou novinku. Může vůbec někdo pojmenovat něco, co existuje, jako nové? Přísadu nebo rostlinu, o které jsme ještě neslyšeli nebo jsme netušili, že by nám mohla být užitečná a udělala nás ještě krásnějšími? Těžko, že? Vzpomeňte si třeba na slaměnku nebo šnečí sliz. Když se o nich začalo mluvit, nešlo o novou věc, jen o trend v určitém okamžiku. Většina věcí existuje, jsou někde tam venku a čekají, až si k nim najdeme cestu.
Anti-Trend #4: Méně produktů v nákupních taškách
Předpokládalo se, že si v roce 2020 budou lidé kupovat méně kosmetických produktů. Ovšem jen ve Velké Británii prodej pleťových produktů výrazně vzrostl, od ledna do října dokonce o 54 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. A nárůst byl plošný. Prodeje pleťových krémů vzrostly o 67 %, čisticí pleťové přípravky o 66 %, sady a soupravy o 57 % a pleťová séra o 32 %.
Čísla nelžou.
Jde o to, že miliardy lidí ze všech koutů světa nepoleví ve svém úsilí dosáhnout krásnější pleti a pokožky celého těla. Pokud v jedné zemi chybí konkrétní produkt nebo ingredience, zákazníci odletí tam, kde je k mání. A proč by ne? Snad každý z nás by se obešel s málem, ale dokud se svět točí rychlostí 1037 mil za hodinu, nebude málo nikdy stačit.
Anti-Trend #5: Červená rtěnka
Všichni make-up artisti a beauty redaktoři nás ujišťovali, že se kombinace rudých rtů a odvážně nalíčených očí v roce 2020 vrátí. Pandemie a s ní související nošení obličejových masek ale tyto předpoklady převrátila vzhůru nohama. Pozornost se z pochopitelných důvodů přesunula ze rtů k očím. Podle výzkumu Business Insider ze srpna 2020 změnilo nošení masek náš způsob líčení.
To pozvrzují i údaje o prodejích, které se chovají jinak, než v předchozích krizích. Během minulých hospodářsýkch nepokojů to byla právě rtěnka, jejíž prodeje výrazně stouply. Letošní výzkum společnosti Kantar ale prokázal, že se prodeje v kategorii „péče o rty“ na Amazonu měsíčně propadly o 15 %. Oproti tomu prodeje očního make-upu vztrostly o 204 %. Na Youtube a Tiktoku se jako houby po dešti vyrojila videa s hashtagem „MaskMakeup odkazující na to, jak si líčit převážně oči. Dokonce i online magazín Vogue Business vytvořil svůj vlastní materiál, který upřednostňuje kosmetické nástroje a profesionální péči o pokožku před líčením.
Anti-trend #6: Silně krycí make-up
Kdysi jsme díky několika vrstvám krycího make-upu zakryli větší i menší nedostatky pleti. Na podzim 2020 provedla společnost FOREO a OnePoll UK průzkum zahrnující 2000 žen ve věku od 18 do 34 let, přičemž se zjistilo, že každá pátá z nich si nastavila budík o něco dříve, aby se stihla připravit na videokonferenci a 40 % z nich dokonce vyplo kameru, protože nebyly spokojené se stavem své pleti.
Zdravá pokožka se tak stala hlavním atributem v Zoom prostředí: od začátku první vlny si ženy dvakrát častěji kupovaly kosmetické produkty, přičemž o 60 % méně spoléhaly na dekorativní kosmetiku. Péče o pleť se stala novým základem. 96,5 % z 342 respondentů, kteří se zúčastnili ankety FOREO, preferuje investice do pečujících produktů. Díky pravidelné, promyšlené a efektivní péči z jejich tváří zmizelo mnoho problémů, které v minulosti skrývali pomocí dekorativní kosmetiky.
Závěř: osobní investice, nejen utrácení
Jak tedy ve FOREO vidí trendy roku 2021? Co můžeme očekávat? A co pro to můžeme udělat? V první řadě se pokusme věci zjednodušit. A také udělat krok zpět – nebo vpřed, podle toho, jak se na to díváte – a uvědomit si, co nám osobně nejvíc vyhovuje. To nám pomůže v nepřeberné nabídce produktů najít ty, které nám sednou jako ulité. Jakmile objevíme produkt, ingredienci nebo ošetření, jež nám pomáhají, máme vyhráno.
Kromě tohoto osobního hledání je jednou z dalších život zjednodušujících věcí, které byste mohli v roce 2021 dělat, následující: zamyslete se, jestli je daný nákup čiště vaším rozmarem nebo dobrou investicí. Utrácíte peníze jen pro zábavu (což je v pořádku, ale…), nebo vám to přinese skutečnou hodnotu a dlouhodobé výsledky?
Jednoduché, že? Ale přesně v tom spočívá skutečná krása!