Během redukčního jídelníčku bývá naší snahou omezit příjem “rychlých” sacharidů, zvýšit příjem bílkovin a nezapomínat ani na zdravé tuky. Krom toho je třeba pravidelně doplňovat potřebné vitaminy a minerální látky. 
Ovoce a zelenina by měly být samozřejmou součástí běžného jídelníčku, o tom redukčním to platí dvojnásob. V tomto období byste měli jejich příjem znásobit, protože právě zelenina (a v menší míře ovoce) vám prokážou velmi dobrou službu. Tyto potraviny zasytí, doplní často chybějící vlákninu, vitaminy a zpravidla nebývají ani příliš kalorické. Některé dokonce obsahují tak málo energie, že si je můžete dopřávat vrchovatě.
 
Jahody
Jedním z nejoblíbenějších druhů ovoce jsou bezesporu jahody. Skvělá zpráva je, že si jejich chuť můžete užívat třeba i v době redukční diety. Ze 100 gramů jahod získáte přibližně 38 kcal. 
Jahody obsahují velké množství vody, vitaminu C, draslíku, železa a organických kyselin. Jsou plné antioxidantů, zpomalují stárnutí a snižují hladinu škodlivého cholesterolu. K tomu údajně zvyšují sexuální výkonnost. 
Maliny
Dalším z oblíbených letních druhů ovoce jsou maliny. Tyto drobné šťavnaté plody obsahují – podobně jako jahody – velké množství vitaminů, navíc jsou bohaté na draslík a hořčík, dokážou snižovat chuť k jídlu, podporují správné fungování metabolismu a příznivě ovlivňují krevní tlak a stav pokožky. Obsahují necelých 60 kcal ve 100 gramech. 
Grapefruit
Grep se možná netěší tak velké oblibě jako jahody či maliny, ale v počtu kalorií a ozdravnými účinky na lidské tělo si s nimi rozhodně nezadá. 100 g těchto citrusů obsahuje maximálně 40 kcal. Grep vás zásobí vitaminy C, B1 a K, součástí ovoce jsou i blahodárné flavonoidy. Grapefruit navíc zvyšuje obranyschopnost organismu, zlepšuje krevní oběh, odvodňuje, snižuje hladinu “zlého” cholesterolu a působí proti některým civilizačním chorobám. Příznivě ovlivňuje pokožku a údajně pomáhá také s nespavostí.
Nektarinky
Nektarinky byly vyšlechtěny z broskví, ale oproti svým chlupatým příbuzným jsou hladké a lesklé. Obsahují hodně vody, vysoké množství vitaminu C, nezanedbatelný je i obsah vitaminů A, E a B. Za zmínku stojí i bohatá škála minerálů. Nektarinky mají i dobré “čisticí” vlastnosti – obsažená vláknina zlepšuje peristaltiku střev, jsou tedy dobrou prevencí rakoviny tlustého střeva. Ovoce obsahuje relativně malé množství kalorií, ve 100 gramech získáte přibližně 38 kcal.
Angrešt
Angrešt nepatří k příliš obvyklému ovoci a možná je to škoda. Obsahuje totiž mnoho vitaminů a větší množství kyseliny citronové, bohatý je také na křemík, karoten a minerální látky. Organismu pomáhá zbavovat se těžkých kovů, snižuje krevní tlak, podporuje trávení, a může mít až projímavé účinky. Posiluje cévy a vazovité tkáně. 100 gramů tohoto ovoce neobsahuje víc než 43 kcal. 
Vodní meloun
Meloun je plodová zelenina, která svou nasládlou chutí často vzbuzuje dojem, že jde o ovoce. Už samotný název potvrzuje, z čeho především jsou plody tvořeny. Obsahuje totiž minimálně 90 % vody, k tomu kyselinu listovou, vápník, železo, vitaminy A, B a C. Obsahuje jen velmi malé množství cukru. Doporučuje se při snižování nadváhy, protože ve 100 gramech se nachází pouhých 28 kcal. Spolehlivě zažene žízeň i hlad, má pozitivní účinek na zažívání a působí močopudně.
Salátové okurky
Klasika, která by neměla chybět v žádné kuchyni. Salátové okurky patří k oblíbeným a zdravým potravinám, jejichž ohromnou výhodou je vysoký obsah vody a velmi nízká kalorická hodnota. 100 g čerstvých okurek znamená pouhých cca 15 kcal a 95 % vody. Okurky navíc obsahují cenné minerály jako jod, draslík, dále kyselinu listovou a řadu vitaminů. Vysoký je také podíl vlákniny. Okurky působí proti otokům, detoxikují organismus, bojují proti “zlému” cholesterolu a usnadňují trávení.
Rajčata
Rajčata, podobně jako okurky, jsou obvyklou a velmi oblíbenou zeleninou s širokou škálou využití v kuchyni. Jejich velkou výhodou je nízká energetická hodnota (pouhých 22 kcal ve 100 g). Významný je obsah lykopenu (červené rostlinné barvivo s antioxidačním účinkem), jehož vliv tepelnou úpravou neklesá – naopak se zesiluje. Rajčata omlazují, příznivě působí na játra, ovlivňují nervovou soustavu a kardiovaskulární systém. 
Ředkvičky
Oblíbená zelenina, ředkvičky, patří také k nízkokalorickým variantám. Ve 100 g je pouze cca 20 kcal. Obsahují zejména vitaminy C a B, kyselinu listovou, vápník a vlákninu. Dále železo, fosfor a draslík. Příznivě ovlivňují zažívání, imunitu a upravují cholesterol.
Cukety
Také cukety patří k zelenině s velmi nízkou energetickou hodnotou. Ve 100 gramech se ukrývá asi 20 kcal. Cuketa obsahuje asi 90 % vody a je bohatá na vlákninu, vápník, hořčík a karoten. Zejména ve slupce pak najdete vitaminy A, E a B. Tato zelenina výborně detoxikuje organismus a podporuje činnost ledvin a střev. Pomáhá také proti stresu, zvyšuje imunitu a má antibakteriální účinky.
Čínské zelí
Výčet nízkoenergetických druhů zeleniny uzavírá čínské zelí. Má jen asi 15 kcal ve 100 g a jeho ohromnou předností je schopnost uchovat vitaminy v průběhu celé zimy. Obsahuje zejména vitamin C, je také dobrým zdrojem vitaminů skupiny B. Z minerálů je významný draslík, hořčík, vápník, železo a menší množství sodíku. Příznivě ovlivňuje zažívání, dobré je pro oči, zuby a kosti. 
0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account