Slunce na naši pokožku působí prakticky celý rok, na dovolených se mu však vystavujeme daleko častěji. Nejrůznější destinace po celém světě, které navštěvujeme různou tloušťku ozonové ochrany. Proč je to důležité? Ozonová vrstva funguje jako takový neviditelný štít před ultrafialovým neboli UV zářením. Jde elektromagnetické vlnění s tak vysokou energií, že je schopné štěpit molekuly DNA a právě to může vést k rozvoji nepřirozeného buněčného bujení a vzniku melanomu.

Ozonová vrstva nás však chrání jen před agresivním UVC záření, další dva druhy UVA a UVB záření na Zemi dopadají a jsou pro člověka nebezpečná. UVA záření působí celý rok, nezastaví ho ani mraky, sklo, ani naše kůže, pod kterou hluboko proniká a způsobuje její stárnutí. UVB záření sice mraky či sklo zastaví, ale jakmile nás zasáhne, hřeje a způsobuje spáleniny. Oba druhy UV záření naši pokožku poškozují, zrychlují její stárnutí, snižují imunitu a zvyšují riziko rakoviny kůže.

Pokud si z dovolené nechcete přivézt spálenou a podrážděnou pokožku, přibalte si do kufru a plážové tašky dostatečnou ochranu před UV zářením. Prozradíme vám, jak se vyznat v UV faktorech a v čem spořívá tajemství fyzikální ochranných filtrů přírodní kosmetiky Nobilis Tilia z Českého Švýcarska.

Jak se vyznat v UV faktorech

Abyste se co nejlépe chránili před jeho účinky, je u opalovacích přípravků potřeba sledovat hodnotu UV faktoru. Čím je vyšší, tím více UV záření také absorbuje. Ochranný faktor (OF) zjednodušeně vyjadřuje násobek doby pro relativně bezpečný pobyt na slunci, aniž by došlo k zánětu kůže se zarudnutím. Přípravek s SPF 10 by měl tedy zajistit bezpečnou dobu pobytu na slunci zhruba na 100 minut.

Volba správného SPF záleží na fototypu pleti, nadmořské výšce, vzdálenosti od rovníku i ročním období. Pro fototyp II a III, který je běžný v naší zeměpisné šířce, je doporučováno použití SPF 10 nebo 20, při pobytu u moře pak alespoň SPF 25. Rozdíl mezi vyššími faktory je však minimální, výrobek deklarující ochranný faktor 30 absorbuje 97 % UVB záření, faktor 50 absorbuje zhruba o 1 % záření více. SPF 50 může být vhodné pro fototyp I, při kožních problémech či solární alergii. 100% ochranný film však neexistuje.

 

Velmi často se objevují dotazy a informace o ochranně pokožky jen za pomoci čistých rostlinných olejů, například nimbový či tamanu olej. U obou zmíněných olejů se uvádí OF 1,5-2. Rostlinné oleje se však ze své podstaty snadno vstřebávají do pokožky, což je pro UV faktor nežádoucí, a proto ani nemohou mít větší ochranný faktor. Přesto v opalovacích prostředcích mají svůj význam, slouží jako dodatečná hydratace pokožky, nikoli jako její ochrana před sluncem.

Pravidla zdravého opalování

  1. Vyberte si vhodný opalovací prostředek pro svůj fototyp.
  2. Připravte se ještě před opalovací sezónou. Zvyšte příjem karotenu, ať už v podobě zeleniny, která ho obsahuje, nebo v doplňcích stravy, jako je třeba rakytníkový olej. Karoten podporuje vznik kožního barviva melaninu, který stojí za „zdravou“ barvou opálení, a jehož mají jižní národy přirozeně mnohem více než my.
  3. Slunce dávkujte postupně. Vyhněte se přímému slunci v době nejvyššího záření mezi 11. a 15. hodinou.
  4. Zajistěte si komplexní ochranu těla, protože záření nezasahuje pouze pokožku těla, ale také oči, vlasy, jemnou pokožku rtů. Do tašek na dovolenou si přibalte pokrývku hlavy, sluneční brýle a lehké a vzdušné oblečení.
  5. Opalovacím prostředkem se mažte dostatečně a včas, u klasických krémů alespoň 20 až 30 minut předem, aby se dobře vstřebaly, přírodní ochranné přípravky mají tu výhodu, že působí okamžitě.
  6. Navzdory voděodolnosti, je při koupání a sportu třeba ochranu nanášet opakovaně.
  7. Myslete i na dostatečnou hydrataci. Kromě zvýšeného příjmu tekutin pečujte také o svou pokožku po opalování.

Opalovací řada Nobilis Tilia pro celou rodinu

V nabídce české značky přírodní kosmetiky najdete tři opalovací mléka, do kterých jejich vývojáři otiskli vše, co by zdravé a bezpečné opalovací přípravky měly poskytnout. Mléka disponují faktory SPF 15 a SPF 30. Zaručují voděodolnost a bezpečnou ochranu před UVA a UVB zářením díky použití fyzikálního UV filtru oxidu titaničitého. Pečlivě vybrané složení šetrné k přírodě, je doplněné vitaminem E, D-panthenolem a bio jojobovým olejem, a dodává mléku lehkou, nebělící konzistenci, hydrataci a jemnou bylinkovou vůni. Mléka jsou natolik šetrná, že je můžete nanést i na citlivou pokožku nejmenších dětí, pro které mají Dětské opalovací mléko Josefínka s UV faktorem 30. Obsahuje éterický olej z levandule, který jemnou dětskou pokožku zklidňuje.

Foto se souhlasem Nobilis Tilia.

Tagy:
5 Komentářů
  1. NelaVávrová 11 měsíců ago

    Jím hodně mrkve, tak se dobře opaluji (přesto, že jsem blondýna). Chráním si hlavně ramena a obličej. Viděla jsem co dokáže sluníčko s nechráněným obličejem – pigmentové skvrny. Těch se člověk už nezbaví.

  2. Lenka Hudečková 11 měsíců ago

    Já se vůbec neopaluji, sednout si na sluníčko a vystavovat své tělo paprskům, to jsem už asi 40 let neuděllala… když musím být na sluníčku, leda schovaná… mám alergii, hned se opupínkuji, svědí to, škrábu se.
    Když jdu ven a musím jít po slunci, tak se většinou pořádně doma namažu.

  3. Jaroslava Korpášová 11 měsíců ago

    Cíleně se nijak neopaluji, po chvíli na slunku jdu raději do stínu. No ale jsem lajdák a vím to o sobě. S mazáním nějakým ochranným krémem jsem na tom asi jako s používáním postřiku proti klíšťatům, oboje mám doma a ani na jedno si nikdy před odchodem ven ani nevzdechnu 🙁 Ach jo.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account