Často dostávám dotaz, jak je to s pitím kávy s mlékem. Pokusím se jeden z nejrozšířenějších mýtů objasnit.

Kafe a mlíko, do rakve víko… platí tohle pořekadlo?
Nevím, jak a proč se tento mýtus rozšířil, ale má velkou sílu, mrkneme se na to bez předsudků a se selským rozumem.

I když vědecké studie opakovaně potvrdily zdravotní přínosy kávy, řeči o nebezpečné závislosti na kofeinu nekončí. Ale věřte, že se není čeho bát.

Jak je to se spojením kávy s mlékem?

Neexistuje žádný důkaz, že by bylo pití kávy s mlékem škodlivé. Samozřejmě pokud nemáte intoleranci mléčného cukru (laktózy).

Jediné, na co je potřeba dávat pozor, je množství mléka nebo jiných „vylepšení“ a jeho tučnost.

Přidáte-li ke kávě cukr, zmrzlinu nebo alkohol, může se energetická hodnota blížit hodnotě celého oběda. Pokud si dáte po ránu jen kávu s cukrem, není to ideální řešení, rozhoupe se vám hladina cukru v krvi a můžete brzy dostat hlad.

Káva a hubnutí

Kofein si sám od sebe s tukem neporadí, ale pomáhá udržovat metabolismus v chodu, což je pro neukládání a odbourávání tuků důležité. Zvyšuje totiž výdej energie teplem a tím zrychluje náš metabolismus.

Kofein v kávě dokáže zrychlit metabolismus o 3 – 11%. Bohužel více působí u štíhlých lidí. Některé studie prokazují, že pití kávy zrychlí odbourávání tukových zásob o 29 % u štíhlých žen, ale jen o 10 % u žen obézních. Účinek je ale krátkodobý.

Kofein není samospásný… Ze všeho nejdřív je nutné vytvořit energetický deficit. To znamená přijmout méně energie než kolik energie vydáme. Potom se teprve může dostat ke slovu kofein. Ten zvýší tvorbu hormonů. Tím pádem se člověk cítí více ,,probuzený“ a má pocit přívalu energie. Člověk, který si dá před cvičením kávu, může zvýšit výkon o 11-12%.

Kofein také povzbuzuje nervový systém a dává tělu podnět k odbourávání tukových zásob. Děje se tak, ale jen jako doplněk energetického deficitu rozumným jídelníčkem a pohybovou aktivitou.

V momentě, kdy si dáme kávu například po obědě, oceníme další látku v ní obsaženou. Tou je kyselina chlorogenová, která pomůže zpomalit vstřebávání sacharidů.

Kolik kávy za den?

Tolerance kofeinu je hodně individuální. Někteří lidé jsou na něj citlivější.

Jeden šálek espressa představuje něco kolem 60 mg kofeinu. Většina lidí bez problémů toleruje denní množství 400 – 600 mg. To znamená, že je pití 4 šálků kávy za den v pořádku.

I když má káva mnoho kladů, není dobré to s ní přehánět. Ve velkém množství totiž dráždí žaludek. Pozor by si měli dát i ti, kteří trpí nespavostí.

Co si z toho vzít? Pít nebo nepít?

Pokud s kávou nemáte žádné potíže, vychutnejte si ji! S velkou pravděpodobností většině z nás převážně prospívá.

Pokud vám káva neprospívá nebo nechutná, nepijte ji. Alternativ je dost.

Vždy si dávejte pozor na to, co do kávy přidáváte. Některá „vylepšení“ prospěšnost kávy spolehlivě zlikvidují.

Více podobných článků najdete na mém webu: www.varmejinak.cz

Tagy:
9 Komentářů
  1. Kamila Novotná 6 měsíců ago

    Já mám ráda kávu s mlékem, ale i bez mléka. Nedávno se blížily narozeniny mého muže a já se rozhodla ho potěšit trochu netradičním dárkem. Uchvátila mě káva z pražírny, která je pro pořádné chlapy. Doufám, že tahle malá pozornost ho potěší a bude to pro něj příjemný narozeninový dárek, který dodá trochu luxusu na jeho častých vyjížďkách na motorce s partou kamarádů.

  2. Tereza Příhodová 8 měsíců ago

    Asi záleží co máte rády. Vím, že hodně kamarádek se neobejde bez latté a cappucin, které prostě bez mléka neuděláte. Já osobně tomuto nikdy nepřišla na chuť. Naopak mám ráda espresso nebo lungo bez cukru a bez mléka. Tak nejvíce vynikne chuť kávy. Ideální je když máte k dispozici i takové ty profesionální kávovary – https://www.atfornax.cz/k:1138/kavovary/ To už je ale teda opravdu hodně drahá záležitost. I v levnějším se ale dá připravit dobrá káva.

  3. Tereza Příhodová 10 měsíců ago

    Ještě pár let zpátky jsem si ani nedokázala představit, že bych kávu pila bez mléka. Časy se ale mění a teď naopak konečně umím ocenit pravou chuť kávy a to prostě s mlékem nejde moc dohromady. Zkouším teď odrůdy z různých zemí, dokonce jsem si objednala i degustační balení kávy. Musím říct, že co se zemí týče, tak u mě zatím vede Guatemala a Brazilie.

  4. prestala som piť kávu či s mliekom či bez mlieka

  5. HelenaSvatková 1 rokem ago

    Kávu si často vychutnám s rostlinným mlékem. Cukr jsem ze stravy vyloučila již před mnoha lety. Je výborná při nízkém tlaku, kdy mě velice povzbudí a je to podnět k odbourávání tukových, díky zdravému stravování a dostatku pohybu.

  6. NelaVávrová 1 rokem ago

    když už někam jdeme sednout tak latté, místo svačiny raději kvalitní kávu. Jinak doma stačí obyč rozpustná.

  7. KláraOdehnalová 1 rokem ago

    Kávu s mlékem piju, dietu nedržím, každopádně si dávám rozhodně více kávy a méně mléka. Přítel to má přesně naopak, ale to už by pro mě nebyla káva, spíše mléko s kávovou příchutí. 😀

  8. Lenka Hudečková 1 rokem ago

    kávu s mlékem mám ráda jen jako latté, což si občas někde dám. Doma piju turka, bez ničeho, žádný, cukr, žádné mléko. Tak mi to chutná 🙂

  9. Kávu mám povětšinou jednu denně, bez cukru a s mlékem či smetanou. Hořká bez mléka mi nechutná a nevypila bych jí.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account