Snímek Pelíšky se zapsal do dějin české kinematografie. Natočil ho režisér Jan Hřebejk v roce 1999.
Nepochybně si vzpomenete na slavnou scénu, kdy se herec Dušek ve škole zeptá Kodeta, jestli někoho hledá. A Kodet ho následně práskne holí. Původně měl pouze odpovědět slovem nic. Tvůrci snímku si s kolegy zpětně scénu přehrávali a napadlo je, že by ho Kodet místo odpovědi mohl praštit, což se také stalo. Dušek měl po této scéně ještě několik dní modřinu.
Bolek Polívka dal do účesu Simony Stašové prskavku, což ho napadlo až při natáčení. Na účes herečky Stašové nebyla použita paruka, šlo o její vlasy.
A skláři nebudou mít co žrát…byl také nápad paní Zázvorkové.
—————————————————————————————————————————————————————-
Perličky z natáčení Slunce, seno…
Blažena (Veronika Kánská, 53) a Miluna (Petra Pyšová, 52) byly v době natáčení prvního dílu nezletilé. Kánské bylo 16 a Pyšové dokonce teprve 15 let.
Broněk Černý (59), který hrál Vencu Konopníka, se ke své roli dostal náhodou – zašel se jen podívat na konkurs a padl režisérovi do oka. Dnes se živí jako šofér kamionu.
Představitelka farářovy oddané hospodyně Cecilky Vlastimila Vlková (✝94) pracovala celý život jako účetní a k herecké práci si odskočila jen občas. Helena Růžičková (✝67) coby Škopková si svého filmového manžela vybrala sama. Stal se jím herec Stanislav Tříska (✝63), který byl mnohaletou oporou zlínského divadla.
Všichni si také pamatujeme babičku dovádějící na bytelné posteli. V prvním díle ji ztvárnila Erna Červená (✝84) a v dalších dvou Valerie Kaplanová (✝81). A právě postel, která se s ní rozjela po vesnici, měla skvělou vychytávku – bylo v ní zabudováno řízení i brzdy, které ovládal kaskadér schovaný pod peřinou. Protože bylo vedro, měl na sobě jen plavky.
Všichni si také pamatujeme babičku dovádějící na bytelné posteli. V prvním díle ji ztvárnila Erna Červená (✝84) a v dalších dvou Valerie Kaplanová (✝81). A právě postel, která se s ní rozjela po vesnici, měla skvělou vychytávku – bylo v ní zabudováno řízení i brzdy, které ovládal kaskadér schovaný pod peřinou.
Slunce, seno a pár facek (1989)
Facka, kterou Helena Růžičková uštědřila své filmové dceři Blaženě, byla skutečná.
Růžičková si prý dala záležet zejména na fackách určených tatínkovi Šimona Pláničky, protože jeho představitele Olega Reifa (✝83), který byl přesvědčeným komunistou, moc nemusela. Opravdu pořádný políček mu vyťala poté, co jí omylem kromě šatů strhl i podprsenku. Herec vzpomínal, že mu tehdy málem upadla čelist.
Slunce, seno, erotika (1991)
Štáb točil v Itálii načerno. V hektických porevolučních časech nebyl čas na vyřizování potřebných formalit. V Itálii ale vznikly jen exteriéry, všechny interiérové scény se točily v Česku.
Jednou z ozdob trilogie byla neherečka Marie Švecová (✝83), která ztvárnila až příliš zvídavou drbnu Kelišku. Ta svůj odpor k mořským potvorám hrát nemusela – skutečně jí byly odporné. Do Itálie prý jela vybavená řízky a vajíčky natvrdo.
Při natáčení scény, kdy Keliška jela na kole s farářem Otíkem (Luděk Kopřiva, ✝80), došlo na náhradníky. Drbnu zastoupil 19letý fotbalista a Otíka řidič ze štábu.
Dostat tělnatou Růžičkovu na půdu se zpočátku jevilo jako neřešitelný problém. Nakonec vypomohli hasiči, kteří ji tam vyzvedli pomocí plošiny. ■