Někdy přichází okamžik pravdy. Někdo vyjádří názor na naši práci či chování. Nebo naopak my se rozhodneme hodnotit, co udělal někdo druhý. Může jít někdy o docela složitou a psychicky náročnou situaci. Jak se vyhnout zbytečným přešlapům?
První doporučení zní: vyhnout se vyhroceným a vypjatým emocím. Někdo nás může sice vytočit doběla, ale někdy je lepší se párkrát nadechnout a vydechnout, udělat si pauzu na kafe, sepsat si body k dané situaci (zejména logické argumenty, fakta a data). A teprve pak jít do konfrontace. Většinou je lepší vést věcný rozhovor, než vyvolat hádku plnou urážek. V emocích se navíc daný problém může zdát větší a horší, než ve skutečnosti je.
Někdy se naopak my můžeme octnout pod palbou kritiky. Je dobré umět uznat vlastní chybu, omluvit se a vyjádřit snahu o nápravu. Ovšem někdy není od věci podat podrobnější vysvětlení celé situace, protože druhá strana nemusí vždy znát všechny okolnosti, které vedly k dané nepříjemné situaci. Cílem je, aby se obě strany navzájem pochopily. Pozor však na hloupé výmluvy, které můžou druhou stranu ještě víc rozladit.
Samostatnou kapitolou tvoří zpětná vazba od klientů a zákazníků. Ta dle mých zkušeností bývá horší než od zkušeného manažera, který umí pracovat s lidmi. Říká se, že “náš zákazník náš pán”. To ovšem nikoho neopravňuje k vulgaritě a agresivitě. Někdy je na místě prosba o klid. Pokud potřebujeme klienta trochu uklidnit, pomoct může upřímný zájem a doptávání se na detaily a podrobnosti, klidně si můžeme psát poznámky. Pokud si nevíme rady, můžeme přivolat nadřízeného či dalšího kolegu. Početní převaha může být při jednání s nepříjemným klientem výhodou. Je vhodné klientovi celou situaci vysvětlit, případně se omluvit. Můžeme nabídnout i nějakou kompenzaci. Je však potřeba se mít na pozoru před lidmi, kteří si vymýšlejí absurdní stížnosti, aby získali výhody a slevy. Vždy je dobré si pořádně prověřit fakta o dané události.
Na závěr bych napsala, že zpětná vazba nám může pomoct v osobnostním a kariérním růstu. Vždyť se říká: chybami se člověk učí 😉
Zdroj obrázku: freepik.com
Pokud si chcete přečíst více k tématu, doporučuji tento článek:
https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/js14/pers_psych/web/pages/08-zpetna-vazba.html
Ano málokdo snese kritiku… zpětná vazba ne důležité i co se týče partnerů. V praci máme hodnocení zaměstnanců a tam se třeba zpětná vazba opravdu čte špatně. Jelikož musí někde vymyslet proc nemohou přidat a stačí to co máme.
Zcela souhlasím, že se nepříjemné záležitosti musí řešit v klidu, bez urážek, atd.
Taky nemám ráda lidi, kteří na každém hledají chybu, ale u sebe je nevidí.
A ve svém věku již dávno vím, že chybami se člověk učí, a učíme se vlastně celý život 🙂