Dětských leporel je na trhu požehnaně. Jak ale vybrat takové, které dítě zabaví na dlouhou dobu a zároveň i něco naučí? „Rok na venkově“ je kniha, kterou si zamilují mrňousové i jejich rodiče a prarodiče.
Rok na venkově je bohatě ilustrované leporelo z nakladatelství Host. Host vydal už dvě podobné knihy Rok v lese a Rok ve školce, přičemž dbal na to, aby jednotlivé publikace vytvořil pokaždé jiný autor. Rok na venkově napsala a ilustrovala polská spisovatelka a výtvarnice Magdalena Koziel-Nowaková. Ta vystudovala Akademii výtvarných umění ve Vratislavi, spolupracuje s mnoha nakladatelstvími a sama o sobě říká, že není žádná troškařka a že ráda přehání.

Mrkněte na obálku se čtyřmi ročními obdobími a budete jí muset dát za pravdu. Tohle vážně není úsporný a minimalistický styl, kdy se použijí jen základní barvy. Autorka má bohatou fantazii, miluje nádherné obrázky hýřící barvami a děti se od její knížky neodtrhnou. Přiznám se, že jsem také ocenila jistou konzervativnost v pojetí, protože mám ráda, když je na kočce už na první pohled vidět, že je to kočka a žádné abstraktní stvoření. Pokud Koziel-Nowaková experimentuje, pak pouze s barvami, což jí rádi odpustíme.

Příběhy, kterých je tu dvanáct stejně jako měsíců v roce, se odehrávají na statku Lístkových. Každý měsíc má svou dvoustranu a děti se dozví, co se v hospodářství děje, jaké povinnosti mají děti i dospělí a co obnáší péče o zvířata či práce na poli a v zahradě. Městské děti se dozví řadu zajímavostí a knihu bych klidně doporučila i jako učebnici pro předškoláky nebo žáky první třídy. Předškoláci si zopakují barvy, zvířata, naučí se rozlišit traktor od kombajnu a nenásilnou formou se naučí počítat.

Prvňáčci mají v osnovách roční období, měsíce a spoustu věcí probíraných později v přírodopise. V knize je řada kratších textů a zvídaví čtenáři i nečtenáři mohou plnit úkoly, které jim uložila rozličná zvířátka. Autorka vybrala snad všechny typické činnosti a věci pro daný měsíc a na každé stránce je tolik motivů, že vám to vystačí na dobrou hodinu zábavy a poučení. Pro rodiče a jejich ratolesti s bohatou fantazií je Rok na venkověnekonečnou studnicí inspirace.
Díky listopadovým dýním se dostanete k výzdobě a ke svátkům, což jsou témata, o kterých si s vámi s radostí popovídá každé dítě. Na začátku knihy se vám krátce představí všichni rodinní příslušníci a jejich zvířátka. Potom už můžete sledovat, kdo co dělá v daném měsíci. Autorka je z křesťanského Polska, a tak vám její pojetí bude blízké. Ačkoliv se snaží být co nejvíce korektní, v prosinci by se neobešla bez vánočního stromečku nebo bez hvězdy v okně. Tyto detaily ocení rodiče nebo učitelé dětí, které v televizi sledují americké pohádky a potom se domáhají létajících sobů.