Většina Evropanů si myslí, že by výrobci i obchodní řetězce měly dělat více pro ochranu životního prostředí. Více než polovina obyvatel Evropy při svých nákupech zohledňuje jejich postoj vůči udržitelnosti. 6 z 10 lidí v Evropě aktivně pracuje na snižování vlastní uhlíkové stopy. Dále se snaží omezit plýtvání potravinami, snížit spotřebu plastů a častěji vynechávat maso či mléčné výrobky. Vyplývá to z aktuálního výzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko zaměřeného na to, jak téma udržitelnosti ovlivňuje nákupní chování zákazníků i jejich vnímání značek a obchodních řetězců.
Tématu snižování uhlíkové stopy ve výrobě a retailu se bude ve čtvrtek 23. září věnovat také webinář, který organizuje ProVeg Česko zdarma pro širokou veřejnost. O vlivu jednotlivých kategorií potravin na klima bude mluvit děkan FTOP VŠCHT prof. Ing. Vladimír Kočí. Ph.D.MBA. Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti poradí, do kterých konkrétních cílů udržitelného rozvoje lze toto téma zahrnout. Realizaci v praxi ukážou odborníci ze společností IKEA a Unilever. Chybět nebude ani podrobnější prozkoumání výsledků průzkumu FMCG Gurus, který přinesl závěry níže.
Lidé jsou ostražitější vůči firmám a více se sami zapojují do boje za zdravou planetu
I v souvislosti s pandemií koronaviru jsou lidé čím dál více ostražití vůči postojům firem k tématu udržitelnosti. Jejich podíl vzrostl celosvětově ze 35 na 46 %, v Evropě pak ze 30 na 43 %. Více než polovina Evropanů a Evropanek zároveň aktivně vyhledává informace o udržitelných iniciativách a zohledňuje je při svém nákupním rozhodování. Nejvíce se zajímají o snižování uhlíkové stopy (svět 70 %, Evropa 66 %), globální oteplování (svět 68 %, Evropa 62 %) a obaly šetrné k životnímu prostředí (svět 51 %, Evropa 46 %).
Spotřebitelé a spotřebitelky jsou aktivní nejen ve vyhledávání informací o praktikách firem, ale sami se snaží chovat tak, aby omezili svůj dopad na životní prostředí. Za poslední rok nejvíce vzrostl podíl těch, kteří se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu, a to dokonce o 30 % (2019: 33 %, 2020: 63 %). Dále se lidé nejčastěji snaží omezit plýtvání potravinami a snížit spotřebu plastů.
Stále více obyvatel Evropy řeší stravu a cíleně omezuje spotřebu masa
Zároveň si lidé uvědomují i to, že na stav životního prostředí má vliv i to, jak se stravují, a každý druhý proto za poslední rok provedl změny ve svém jídelníčku. Mimo již zmiňované snahy o menší plýtvání jídlem se lidé nejčastěji zaměřují na výběr lokálních produktů a snižování či úplné vyřazení masa a mléčných výrobků. Ke snižování konzumace živočišných produktů přispívají vedle environmentálního aspektu i další, osobnější motivace – vnímání rostlinných potravin jako zdravějších či snaha o zlepšení nutriční hodnoty jídelníčku.
„Flexitariánství a reduktariánství je novým trendem, u kterého lidé konzumují maso a živočišné produkty jen příležitostně nebo jejich spotřebu cíleně omezují z nejrůznějších důvodů, často kvůli vlastnímu zdraví, ekologickému aspektu, novým chutím či právům zvířat. Tento trend rozhodně vítáme, naším hlavním cílem je totiž snížit spotřebu masa a dalších živočišných produktů o 50 % do roku 2040. Pomoci může každý z nás. Ať už zvolíte rostlinné pondělky, vyzkoušíte veganské obědy nebo rostlinnou stravu o víkendech, vliv na vaší osobní ekologickou stopu bude značný. Už jen výměna jednoho hovězího burgeru za sójový ušetří tolik vody, jako kdybyste se 4 měsíce nesprchovali,” říká Martin Ranninger, ředitel ProVeg Česko.
Lidé při nákupech více zohledňují udržitelnost. Více než 60 procent Evropanů se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu
-
E-BOOK: 10 kroků, jak nastartovat podnikání. Srdcem…
SoňaUhrová||Osobní rozvoj a podnikání
10 kroků k úspěšnému podnikání: Odkryjte tajemství marketingu v našem novém E-Booku! Přemýšlíte, že začnete podnikat? Nebo ještě neznáte...
-
Přemýšlejte udržitelně a plánujte odpovědně. Dejte své akci zelenou.
Johanka Kotěšovcová||Osobní rozvoj a podnikání
Udržitelné akce odpovídají na aktuální společenskou poptávku. Věříme, že s létem, nejpozději na podzim se budeme smět scházet ve větším...
-
Zranění muže.
Jana Němečková||Osobní rozvoj a podnikání
Když láskyplná a oddaná žena citlivě pozve zraněného muže do své náruče a klína a muž se jí s...
-
Party hard
PhDr. PavlínaDoležalová||Osobní rozvoj a podnikání
Když přátelé připraví nezapomenutelný narozeninový večer Zase o rok starší. No jo. Závod s časem holt nikdo nevyhraje. Přijdu si...
-
Po čem ženy touží? Tipy na dárky, které potěší kamarádku, maminku i šéfovou. A také vás
PavlínaDvořáková||Osobní rozvoj a podnikání
Zimní nákupy: Inspirace na dárky od značek JU´STO a Brosway Pro krásuProtože kabelky ani šperky vážně nejsou hřích 🙂Pokud...
-
Recenze knihy Balíček
Denisa Šimíčková||Osobní rozvoj a podnikání
„Ty největší zločiny se dějí z lásky.“ Psychologický thriller „Balíček“ Sebastiana Fitzeka vydalo nakladatelství Anag. Mladá psychiatrička Emma je...
-
Kdy u nás provedli první operaci pod narkózou?
Lenka Hudečková||Osobní rozvoj a podnikání
Kdy u nás provedli první operaci pod narkózou? Operace ve spánku a bez bolesti představuje v dějinách lidstva převratnou...
-
Sebelítost
Stanislava Gabriel Waldštejn||Osobní rozvoj a podnikání
Ano, ano … jsem to na obrázku JÁ, ale nenechte se mýlit, nevracím se z párty na Havajských ostrovech… ...