Cestovní ruch patří k oblastem, které pandemie koronaviru poznamenala vůbec nejvíc. Přesto zůstává HR ředitel cestovní agentury Invia Jiří Malina optimistický: „Věřím, že zafunguje takzvaná odložená spotřeba a budeme mít nejen v cestovním ruchu práce víc než dost.“ Zeptali jsme se ho také na rady, jak si najít práci v úplně jiném oboru a jak zapůsobit u pohovoru.
Ať už nové zaměstnání intenzivně hledáte, nebo o změně zatím jen přemýšlíte, nejdřív ze všeho je třeba si uvědomit si, že se vlivem dění posledních měsíců trh práce celkem zásadně proměnil. Nikoli však jen negativně. Dobrou zprávou může být to, že díky koronaviru se řada věcí, po kterých žadatelé o práci jen marně volali, se teď stává standardem. Typickým příkladem je home office.
„Nejvýraznější ze všech změn je nástup on-line prostředí, které se stalo novým pracovním standardem. Další změnou bude přibývání pracovních pozic na dobu určitou, kdy na trhu bude více kandidátů, kteří se snaží přejít z uzavřených oborů. Zároveň kandidáti, kteří se rozhlížejí a zvažují změnu, budou váhavější, než se vydají do neznáma. Pokud pozice bude jen trochu dovolovat vykonávat práci z domova, tak se stane standardem také home office. Kandidáti ho budou poptávat a považovat za samozřejmost,“ popisuje Jiří Malina, který poslední dva roky působí jako HR ředitel cestovní agentury Invia, ale má zkušenosti také z HR oddělení ve farmaceutickém průmyslu či pojišťovnictví.
Žijeme teď také v době, která je typická tím, že lidé často zcela mění svůj obor. Na začátku je sice fakt, že je k tomu situace donutila, protože o práci přišli a v odvětví, kterému se dosud věnovali, je teď téměř nemožné najít náhradu. Typicky jde o gastronomii a služby. Řada lidí se však pokouší uchopit to jako příležitost, jak si splnit dávný sen, nebo si vyzkoušet, zda by se nedokázali uživit tím, co bylo zatím jen koníčkem. Podle Jiřího Maliny tomu právě zvýšená orientace na on-line prostředí velmi pomáhá.
V každé práci lze najít něco, co vás naplňuje
„Myslím, že toto období je pro všechny určitou nejistotou. I proto řada zájemců hledá jen dočasnou práci mimo svůj obor v řádu dní nebo týdnů,“ popisuje Malina. „Osobně však věřím, že to nakonec bude doba příležitostí. Zároveň předpokládám, že zafunguje takzvaná odložená spotřeba a budeme mít nejen v cestovním ruchu práce víc než dost,“ dodává optimisticky.
Jaká je jeho rada právě pro ty, kdo přišli o práci a musí (nebo chtějí) se dívat úplně jinde? „Záleží na mnoha faktorech. Chcete se do toho oboru vrátit? Až to bude možné? Nebo úplně změnit obor a začít od začátku? Pokud ta druhá varianta, tak bych poradil zaměřit se na to, co mě baví a třeba v minulosti jsem si chtěl zkusit. Většina lidí touží po tom, aby vyšli s penězi a zároveň je práce bavila. Nicméně z osobní zkušenosti vím, že někdy záleží na detailu a v každém zaměstnání je možné najít něco, co člověka naplňuje a posouvá dál. A když říkám v každém, myslím to vážně,“ přesvědčuje Jiří Malina.
Jak zapůsobit na pohovoru
Ať už se rozhodnete hledat práci ve svém nebo naprosto odlišném oboru, pravděpodobně vás bude čekat pohovor s HR manažerem dané firmy. Jak takové interview co nejlépe zvládnout? „Já osobně dávám přednost upřímnosti. Pokud kandidát řekne něco, co v kontextu působí zvláštně nebo nesedí s okolnostmi v CV, tak se ptám a zjišťuji. V tu chvílí nejde přímo o to zjistit stoprocentní pravdu, ale i to je informace, se kterou pracuji a když odcházím z pohovoru s kandidátem, který zanechal rozporuplný pocit, tak se necítím dobře,“ říká Jiří Malina, který v oblasti HR pracuje už více než deset let.
Umění přizpůsobit se
Jedním z nejlepších způsobů, jak přečkat současnou dobu, je přizpůsobit se. Zvlášť pokud máte vlastní podnik, nebo ho vedete a máte vliv na jeho činnost. Příkladem může být právě cestovní agentura Invia. Když na jaře 2020 přišla chvíle, kdy se vůbec nesmělo cestovat a její prodejci neměli co prodávat, Invia přetvořila své call centrum na infolinku ke koronaviru.
„V březnu loňského roku se práce v cestovním ruchu úplně zastavila. Nebylo to úplně jednoduché a černé scénáře měl v hlavě každý z nás. Nicméně nabídka se podílet na něčem, co dávalo smysl a zároveň nezastavovat společnost, jakou je Invia, byla logická. Patří obrovský dík kolegům, kteří pracovali 24/7, aby se „pomocná Covid linka” mohla co nejdřív otevřít. Byla to naprostá změna práce a samozřejmě, než zvednete první hovor, musíte být na dotazy připraveni. Musím říci, že naši zaměstnanci to vnímali velice pozitivně, byli velmi rádi, že mohou pomoci v těžké době,“ vzpomíná Malina.
 

1 Komentář
  1. Tereza Poláková 12 měsíců ago

    Já jsem ještě pořád ve své první práci, kterou jsem si našla po škole. Bála jsem se, že si budu muset po mateřské najít něco jiného, ale vrátila jsem se zase zpátky a je to tu pořád dobré. Akorát jsem měla krizi, protože po mě chtěli, abych obvolávala zákazníky a dodavatele, a to se mi moc nechtělo. Naštěstí jsme to ale vyřešili, ředitel začal na sjednávání schůzek spolupracovat s call centrem a já mám tak klid 🙂 .

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account