„Ticho se stává ženou,“ vrčí Ajax, hrůzostrašný řecký bojovník během trojské války. Co je šokující na tomto brutálním, macho sentimentu je, že to není zpochybněno, dokonce ani ženami této zaostalé éry. Mužská dominance je zde přijímána jako „taková, jaká je“: vůle bohů, přirozený řád věcí.
Spisovatelka Pat Barkerová – oceněná za její zkoumání jiného, v některých ohledech podobného typu žíravé mužnosti v trilogii regenerace – nyní obrátí svou pozornost na Homer’s The Iliad.
Mlčení dívek je příběhem o příbězích: jejich síle, jak jsou nezbytné pro lidskou psychologii, způsob, jakým udělají jakousi nesmrtelnost jak pokladníkům, tak subjektům, a co je nejdůležitější, o tom, jak bylo ženám obecně odepřeno právo na svůj příběh v celé historii a zejména v starověku.
Homerův epos byl hrdinský ve všech smyslech. Její žánr byl „hrdinská poezie“; její ústřední postavy byly definovány velkými skutky odvahy a kamarádství a bojiště derring-do. A všichni, samozřejmě, byli hrdinové – v tom smyslu, že to nejsou hrdinky.
V těchto mýtech jsou ženy omezeny na milostné zájmy nebo pozemky, matky, manželky a sestry, šlapky a madony. Mají málo na práci, nevíme prakticky nic o jejich vnitřních životech, a jsou hozeny tam a tam jako naplavené dříví přílivovými rozmary lidí a osudu.
Nemá smysl kritizovat Homera hranolem moderních citů – tato díla pouze vyjadřují neutrálně, mory své doby. Přesto: ani neškodí, když vezmeme tuto androcentrickou estetiku a – vhodným násilným způsobem – obracejí ji na hlavu.
Takže Barker převyprávěl Iliad z pohledu Briseis: trojská královna a žena bohatství a výsad se snížila na postavení otroka po pádu jejího města Lyrnessu, a dal řeckému bojovníkovi Achillovi jako trofej.
Briseis, jak si hořce myslí víc než jednou, už není člověkem: teď je to věc, „to“, držení, které má být ceněno, proplaceno, vyhledáváno, odhozeno stranou. Opět platí, že její život a bezpečnost jsou závislé na stejně rozmarném osudu a člověku; ještě horší (jsou horší věci než umírání, rychle si uvědomuje), její identita a lidskost byly vymazány.
Řekové mu říkají „Velký Achilles, zářící Achilles, božský Achilles“. Pro Briseis a její kolegy Trojany je prostě „řezník“. Achilles nemá obdoby zabíjení: vidí s znechuceným fascinováním, jak hladké a elegantní jsou jeho pohyby, když zabíjí svého bratra.
Achilles je mnoho věcí: rozzlobený, zlý, ohnivý, hrdý, nemilosrdný. Není to však karikatura darebák, a Barker řídí složitý výkon vytváření postavy, která je komplikovaná a lidská (částečně lidská, tak jako tak – jeho matka byla bohyně moře, koneckonců), aniž by se vyhýbala hrůze svých činů.
Jak se válka táhne dál a Briseis se vrhne z jedné hrozné situace do něčeho, co se blíží snesitelnému a zpět, mezi nimi roste zvláštní druh pouto. Je na sebe pyšná a nenávidí Achilla za to, co udělal jejímu lidu, a pohrdá ženami, které se zamilují do svých „majitelů“; přesto v něm vidí nějaké vykoupující vlastnosti. A on, na oplátku – nepochybně spěchal laskavost, kterou jí ukázal Patroclus, jeho nejbližší přítel – nakonec přijde respektovat Briseis jako ženu, ne věc.
Barker je příliš moudrý a talentovaný autor na to, aby čtenáře poutal feministickou ideologií. Kniha uznává, stejně jako veškeré správné umění, nejednoznačnost existence: dokonce i uprostřed bohů a monster a mužů, kteří jsou obojí současně.
Nicméně, Mlčení dívek bude pravděpodobně oslavováno jako výzva k feminismu. Srovnání budou bezpochyby vypracovány s #MeToo, kulturou znásilnění, Donald Trump a tak dále.
Ale co čtenáře zasáhne, a to ještě víc než jen misogynie a „in-group“ rasová nenávist, je ta stará mantra socialistických aktivistů: třída je vším. Ti s penězi a mocí, bez ohledu na pohlaví, jsou v pořádku. Nikdo by ani neuvažoval o ublížení Briseis, když byla královna, nebo když je Achillova „dívkou“.
Na druhou stranu, „prostí lidé“ jsou v podstatě krmivo pro vojenské šachy, které hrají jejich lepší. Otroci mohou být umláceni jejich majiteli bezdůvodně a bez následků. Všichni muži a chlapci, až po malé děti, na poražené straně jsou samozřejmě vyhlazeni: bohové jim nedali přednost, už nemají moc, už na nich nezáleží.
Jedná se o vynikající román, krásně napsaný v jednoduché, ostré próze. Navzdory nadpřirozeným prvkům posetým vyprávěním jsou tyto mýtické události přepracovány jako zemité a hmotné, bohatě představované, plně věrohodné.
Mlčení dívek mi nepřekvapivě připomnělo podobnou distaff The Penelopiad – Margaret Atwoodové přestavbu související Odyssey. Ale to bylo více droll, vychovaný a abstraktní, téměř surrealistická komedie.
Barkerova kniha je smutnější, více politováníhodné; a více z tohoto světa, rekord lidí roztrhaných a zlomených. Straší se také šikmým a těžko definovatelným způsobem: zejména ve scénách, kde se Achilles vrhá do moře v zoufalém hledání matky, která se vrátila do vod, když mu bylo sedm let.
Mocný hrdina, regrese k opuštěnému dítěti, božský se vrátil k člověku, epos se změnil na intimní, mýtus přivedl zpět k příběhu, a nakonec se Briseisův příběh vrátil k sobě.
Feministické vyprávění Homerovy klasiky prolomí ticho Troyových žen
-
Veletrh FOR Pets
NikolaGeregová||Domácí mazlíčci
Právě v Praze probíhá veletrh For Pets. Ať už máte jakéhokoliv mazlíčka, najdete zde pro něj různé věci, pokud...
-
“进步的女权主义者”说,她为拜登建议锁定计划后感到遗憾
MinminWang||Domácí mazlíčci
一位进步的女权主义者和作家对她对前副总统乔·拜登的投票表示公开遗憾,声称她不知道他公开反对与Covid-19进行全国封锁。内奥米·沃尔夫博士(Naomi Wolf) 周日表示,她投票赞成拜登(Biden),但意识到他只有在大选后才实施封锁。她在一条推文中表示对自己的投票表示re悔:“如果我知道拜登如他现在所说的那样对’封锁’持开放态度,这在任何大流行中都是史无前例的,而且是一种可怕的做法,这种做法永远不会结束,因为精英们喜欢它,我永远不会投票给他。” 在选举后的日子里,拜登已宣布,他现在正在运行的不存在这是由发明“了当选总统的办公室”美国总统奥巴马在2018年 的考生实际上并不成为当选总统,直到选民召集和正式选举总统根据大选结果并符合宪法。 不过,拜登还没有被吓倒,并已张贴了他的拜登-哈里斯转型计划,其中包括如何“总统当选人拜登和当选副总统哈里斯”将击败Covid-19: “社交距离是不轻的开关。这是一个表盘。总统当选人拜登将直接疾控中心提供的关于如何转动拨盘向上或向下相对于风险和病毒传播的程度在社区水平的具体证据为基础的指导,包括何时打开或关闭某些业务,酒吧,餐厅和其他空间;什么时候开设或关闭学校,以及为使教室和设施安全需要采取哪些步骤;对聚会规模的适当限制;何时发布居家限制。” 该计划还包括一个全国性的面具任务: “总统当选人拜登将继续呼吁: “每个美国人戴口罩时,他们周围的人他们的家庭之外。 “每个州长都必须在自己的州强制执行该命令。 “地方政府也必须强制性地支持其国家命令。” 沃尔夫还发了一条推文,称她对拜登的“监视状态”以及他计划雇用10万人与个人保持密切联系的计划感到恐惧: “您在这里提议的监视状态令人恐惧,这无疑已经在COVID计划中进行了。拜登(Biden)已透露计划将所有美国人的COVID数据移交给大科技(Big Tech),从而使他们永远拥有开放和关闭经济的控制权-在他获得我的投票之前。” 在谈话的进一步内容中,沃尔夫说她无法投票支持特朗普,但称拜登的计划是一个“试探性气球”,结果是负面的:...
-
Novoroční předsevzetí pro vás a vaše domácí zvíře
Kateřina Tůmová||Domácí mazlíčci, vánoce
Nový rok pro mnohé znamená nové začátky. A většina lidí má proto ve zvyku si dávat novoroční předsevzetí, která...
-
Moje Daisy
Evabel||Domácí mazlíčci
*heart*Psal se rok 2016 a bylo právě 15. ledna, když na svět přišla jedna malá psí holčička. To jsem...
-
Psí kusy
MartaLangrová||Domácí mazlíčci
Miluju své pejsánky. Pořád vyvádějí nějaké ty psí kusy… Teda hlavně ve chvílích, kdy to zrovna nečekáte a hlavně...
-
Reportérka CNN, která počala dítě v majáku, spáchá sexistický útok na senátorku
MinminWang||Domácí mazlíčci
Reportér pro CNN, síť, která se považuje za ikonu profesionálního žurnalistického průmyslu, ve středu ztratil nervy a spáchal misogynní...
-
Nejnovější reklamní senzace Vanderbilt odhaluje, co levicové feministky skutečně věří: Ženy jsou druhořadé muži
MinminWang||Domácí mazlíčci
Poslední levicový příklad feministického podbízení dokazuje jednou provždy tomu, čemu skutečně věří: že ženy jsou menší než muži. Všechno...
-
Ženy k šíleným feministkám: Budeme bojovat proti vám, abychom bránili naše muže
MinminWang||Domácí mazlíčci
Spadem z slyšení Bretta Kavanaugha a nyní odhalená obvinění ze sexuálního napadení Christine Blasey Fordové rozšířily propast nejen mezi...