V podnikatelském plánu nezapomeňte na klíčové položky
Odhodláváte se sepsat podnikatelský plán, ale nemáte nejmenší tušení, jak na to a co by měl obsahovat?
Poradí vám Anděla Králová.
Podnikatelský neboli byznys plán má hned několik využití. Můžete jím jednoduše představit své obchodní záměry investorům, bankám, potenciálním klientům a partnerům, ale také si sama uspořádat myšlenky a plány. Proto jeho vypracování věnujte dostatečnou pozornost. Jaké hlavní části by měl obsahovat?
Představte sebe, produkt a trh
Nic nepřitáhne produkt či službu víc než zajímavý osobní příběh, proto se ho nebojte přiblížit. Proč jste se k podnikání odhodlala? Jak produkt vznikl? Z plánu musí být také jasné, že projekt má hlavu a patu, tedy že je opravdu realizovatelný. Jestliže postupně zjistíte, že celý záměr nelze dotáhnout dokonce, budete jedině rády, že jste to zjistily včas.
Součástí vámi zvoleného produktu je i trh. Jak si na něm v současnosti stojíte? Jaká je tam konkurence a v čem je vaše výhoda? Dynamičtější odvětví bývá výhodou, a jestliže jste si vybrala umírající trh, představuje to pro vás vždy jistou přesvědčovací nevýhodu. To by měl dokreslit i podrobný plán expanze a cíl, jak si představujete, že na trhu prorazíte. Nejvhodnější formou je jasná představa o marketingovém plánu.
Lidský a finanční kapitál
Málokdy se podaří rozjet byznys bez kvalitních lidí a bez peněz. Určitě tyto položky zahrňte do podnikatelského plánu také. Sepište si, jaké očekáváte vstupní náklady, provozní náklady a případné tržby a zisky. V prvních letech je asi realističtější počítat se ztrátou, s čímž souvisí odpověď na otázku, jak tato léta hodláte přečkat.
Podob financování existuje hned několik. U bank bývá situace složitější, protože málokdy jsou ochotny půjčit někomu, kdo nemá žádnou historii. Další možnosti jsou soukromí investoři a tzv. business angels. Určitě si připravte dobu návratnosti a důvod, proč by měl vlastně investor do vašeho projektu vložit peníze.
Vedle peněz je nepostradatelnou součástí podnikání kvalitní tým. Zažila jsem mnoho podnikatelů a podnikatelek, kteří měli krásný produkt a plán, ale bohužel jim chyběl buď podnikatelský duch a nenašli nikoho vhodného k sobě, nebo se dokonce obklopili nekvalitními a nespolehlivými lidmi. Všimněte si, že existuje spousta zajímavých příběhů, kdy se spojil například někdo s nápadem a kreativním duchem s člověkem s obchodním talentem. Nemusíte být na vše samy, jen důkladně prověřujte.
SWOT analýza
SWOT analýza je přehledná tabulka, s jejíž pomocí identifikujete silné (anglicky: Strengths) a slabé (anglicky: Weaknesses) stránky, příležitosti (anglicky Opportunities) a hrozby (anglicky: Threats), spojené se svým projektem. Všechny si sepište, případně dál podrobněji rozeberte a popřemýšlejte, jak byste se jim postavila. Investor nebo klient se na to určitě zeptá.
O podnikatelském plánu by se dal napsat rozsáhlý elaborát. Výše jsem chtěla vyzdvihnout opravdu to podstatné. Přehledný návod sepsal například CzechInvest a můžete si ho přečíst ZDE. Přeji hodně štěstí při případném tvoření podnikatelského plánu a hlavně jeho naplnění!
Zdroj foto: Pixabay.com