Kdekoľvek na svete ste, svojich susedov Čechov spoznáte na prvý pohľad, bez toho aby prehovorili. A zďaleka nielen podľa ponožiek v sandáloch. Sú aj iné typické znaky, ktoré si všimla Jana Benešovská. Dokážeme byť rovnako sebakritickí?
Igelitka
Kdysi nebyly. A těch, co byly, co dostali jako dárek od někoho ze Západu, si naši rodiče cenili jako té největší vzácnosti. A nejen oni. Na tomto místě se vám musím k něčemu přiznat. Když jsem byla malá holka, igelitky jsme s bratrem dokonce prali a sušili, aby byly jako nové. Byla to prostě podobná vzácnost jako plechovka od Coca – Coly, které jste odřízli víčko a udělali si z ní zásobník na propisky, tužky a pastelky. Propisky do Coca – Coly, tužky a pastelky do Pepsiny, pamatuju si to jako dneska. Ale zpátky k těm igelitkám. Poprvé jsem ti toho všimla asi před deseti lety, když mi moje kamarádka Američanka položila otázku: “Co vy Češi máte s těmi igelitkami a barevnými vlasy?” Vysvětlit jí, že to není tak dávno, co rodiny po každém použití skládaly igelitku do úhledného čtverečku a schovávaly do skříně, přestože reklamní nápis už byl prošoupaný k nepřečtení, bylo složitější než obhajovat českou gramatiku. Mnohého – a dobrého, co nám nabídla sametová revoluce, jsme si přestali vážit hluboko v devadesátých letech. Vztah s igelitkou je přesný opak, cosi jako nerozlučné přátelství, které z podivuhodných důvodů trvá a trvá … Když s ní jdete nakupovat, dá se to pochopit. Ale jezdit s ní k moři? Na lyže? Rozložit se s ní na pláži nebo přijít do restaurace s taškou s nápisem Billa nebo Carrefour, který notebene u nás zavřel poslední supermarket v roce 2006, opravdu umí jenom Češi. Takového Itala nebo Italku s igelitkou neuvidíte, a to přesto, že Italové byli svého času těmi, kdo igelitek spotřebovávali vůbec nejvíc z celé Evropy.
Kytička na kalhotách
Unisex a hlavně univerzál: od túry po horách přes oblečení do školy a do práce a někdy i do divadla. Češi jsou outdoorový národ a ruku na srdce, slovo nejlépe vystihující český nevkus je pohoda. Plus značka Rejoice. Původně oblečení pro horolezce z dílny na Vysočině, kde se před revolucí záplatovaly kalhoty, se ujalo úplně všude. Včetně kanceláří!!! Jak velikou, takřka smrtelnou ránu, zasadila bílá kytička českému vkusu, nejlépe vystihuje věta, kterou jsem zaslechla letos na dovolené. “Nechceš si teda půjčit moje Rejoice šaty? Mám dvoje: jedny pravý a jedny fejkový. Vem si klidně ty pravý.” ???!!! Až do července letošního roku jsem si myslela, že fejk, ať je to jaká chce sprosťárna, je vlastně signál, že vaše značka cosi znamená, minimálně jistou úroveň. Tak, pro mě novinka, fejkové už se dělají i kalhoty s vyztuženým zadkem. A že jich kolem mě je! Zažila jsem nedávno kancelář, kde jsem trochu nevěděla, jestli jsem se v pondělí po ránu nespletla a nedorazila místo na schůzku na turistický sraz. Chyběl už jen oheň a kotlík. Uber pohodlí nade vše, ať jste, kde jste!
Jídlo v metru
V Singapuru za to dostanete pokutu, v Itálii se na vás budou dívat podobně “divně” jako když si objednáte kávu s sebou. Ale abych byla spravedlivá. Taky to dělám a když si koupím čokoládu nebo hroznové víno, zkuste to vydržet pětatřicet minut v metru z Národní na Zličín. Navíc když igelitky (haha) jsou dnes tak tenké, že koupené dobroty máte pořád na očích. Když si naproti mně v metru nedávno sedla paní, která se zakousla do rohlíku a otevřela si v papíru zabalenou šunku, musela jsem si přesednout. Člověk ví, jak otřesné to je, a stejně se neubrání. A dělat to fikaně, kdy tři prsty skoro nevědomky zabloudí do igelitky, aby vytáhly čtvereček nebo kuličku a pak zase a zase, je snad ještě horší než otevřeně přiznat, že na to máte tak strašnou chuť, že už to prostě nemůžete vydržet. Takže když už, pak je nejlepší čokoládu suverénně vybalit a prostě ji sníst. Celou tabulku. Jako to děláte doma. Protože řeči o tom, že rozumným lidem stačí čtvereček nebo dva, jsou lži. Mimochodem, někdy ten nepříjemný odér v městské hromadné dopravě vážně není způsobený jenom tím, že Češi podle nejnovějšího průzkumu spotřebují pouze jeden deodorant za půl roku. Ono když si nás tu šunku, Eidam nebo vlašák otevře víc …
Zdroj foto: Pixabay.com.