Vánoce by měly být svátkem klidu a pohody, ale mnoho lidí je vnímá jinak. Vánoční nákupy jsou často hektické a plné stresu. Napětí zvyšuje i snaha stihnout všechny přípravy včas a splnit očekávání svých blízkých. Z nedávného průzkumu vyplývá, že zhruba třetinu Čechů toto období stresuje. Nejvíce je frustruje vymýšlení originálních dárků, následně pak vysoké ceny.

Obdarovat blízké dárkem, který jim udělá radost a zároveň ho využijí, to je často těžká disciplína. Potvrzuje to i téměř polovina respondentů (47,9 %) průzkumu nákupního rádce Heureka, kteří se cítí nejvíce frustrovaní vymýšlením originálního dárku. Právě tomu dávají největší váhu. Vysoká cena, stres z termínu nebo možné zpoždění doručení je pro ně vedlejší. Pokud totiž nemají nápad na dárek, který překvapí a nebude očekávaný, ostatní faktory jdou stranou.

Na prvním místě je kvalita

„Pro zákazníky je při výběru dárků jednoznačně nejdůležitější kvalita. To ukazují i naše data, kdy 44,5 % lidí staví na první místo právě kvalitu. Teprve poté přichází na řadu cena,“ říká Andy Werner z nákupního rádce Heureka. „Zákazníci jsou ochotni si za dárek připlatit, pokud mají jistotu, že opravdu vydrží, bude funkční a obdarovaného potěší. Je vidět, že lidé už se neřídí jen nejnižší cenou, ale mnohem víc přemýšlejí nad tím, jakou hodnotu jejich dárek bude mít v dlouhodobém horizontu,“ dodává. Kromě kvality a ceny se Češi při výběru dárků orientují také podle hodnocení ostatních zákazníků. 13,6 % z nich uvádí, že recenze výrazně ovlivňují jejich rozhodnutí.

Určitou roli hraje i cena

Přesto i cena hraje při nákupu svou roli. Zajímavé je, že vysoké ceny nejvíce stresují lidi s příjmy mezi 45–55 tisíci korun měsíčně. Jde o skupinu, u které by se dalo očekávat, že pro ni cena nebude tak zásadní překážkou. Přesto více než 15 % z nich uvádí, že právě finanční náročnost dárků je pro ně stresující. Průzkum zároveň ukazuje, že převážná většina Čechů financuje vánoční dárky z běžné výplaty (58,6 %) či úspor (30 %), přičemž k půjčkám sahá jen zanedbatelné minimum lidí, a to pouhých 1,21 %. Je tak patrné, že ačkoliv si lidé chtějí dopřát kvalitu a originalitu, mají zároveň potřebu udržet výdaje v rozumných mezích, a to nejen v domácnostech s nižšími příjmy.

Dárky do deseti tisíc

Zhruba tři pětiny spotřebitelů (62,1 %) plánují za dárky utratit podobnou částku jako v předešlém roce. Na druhou stranu 27,5 % chce tentokrát více šetřit a zbytečně neutrácet. Nejvíce respondentů (28,4 %) plánuje do vánočních dárků investovat 5 až 10 tisíci korun. Výrazná část lidí však míří ještě níže, kdy více než pětina (21,8 %) počítá s rozpočtem 3 až 5 tisíc korun. „Tato čísla ukazují, že i když většina domácností zůstává u podobné úrovně výdajů jako loni, pro značnou část spotřebitelů hraje letos větší roli finanční opatrnost a snaha udržet sváteční rozpočet v rozumných mezích,“ říká k tomuto trendu Werner.

Elektronika a hračky patří k hlavním tahounům listopadových nákupů 

Listopad přinesl první výraznou vlnu nákupů v elektronice a dětském zboží. Roste poptávka po televizích, chytrých hodinkách, audiozařízeních i stavebnicích. Výrazně se zvyšuje také zájem o specifické hračkářské kategorie, například kuličkové dráhy či tradiční produkty, jako jsou houpací koně. V závěsu jsou společenské a karetní hry, které byly podle dat Heureky dlouhodobě na špici vyhledávání. 

Dynamiku potvrzují i kategorie spojené s domácí pohodou. Výrazný růst zaznamenávají robotické čističe oken a bytový textil. Češi podle dat kombinují výběr dárků s přípravou domácnosti na svátky. „U bytových kategorií pozorujeme výrazný růst, který naznačuje, že lidé stále častěji volí dárky, jimiž si chtějí zútulnit svůj domov,“ doplňuje Andy Werner.

Během Black Friday překvapil růst zájmu o sladkosti

Letošní Black Friday se podle dat nákupního rádce Heureka nesl tradičně v duchu elektroniky. Zájem o mobilní telefony, tablety a nositelnou elektroniku vzrostl oproti předchozímu víkendu o 22 %. Následovaly alkoholické nápoje (32 %), stavebnice a kostky (27 %) a parfémy (21 %). Oproti loňsku výrazně posílily také sladkosti, o které meziročně stoupl zájem o 67 %. Podle šéfa datového oddělení Heureka Andyho Wernera letos žádný výkyv v datech nepozorují. „Black Friday se podle našeho měření postupně proměňuje z jednodenní akce v dlouhodobé slevové období, které se rozprostírá napříč celým listopadem a pokračuje až do prosince,“ popisuje.

Nákup dárků v rámci slevových akcí

Právě slevové akce využívají lidé k přípravám na Vánoce a k nákupu vánočních dárků. Toto období je proto pro mnoho lidí stresující, nicméně necelá třetina (30,1 %) si jej naopak užívá a těší se na něj. Pro zhruba čtvrtinu respondentů (23,6 %) představuje nákup dárků neutrální záležitost. Vánoce nijak zvlášť neprožívají, a proto je toto období ani nestresuje, ale ani jim nepřináší výrazné potěšení. Přibližně 15 % dotázaných Vánoce nemusí vůbec. Sváteční shon je spíše obtěžuje a celé období berou jako něco, co je třeba jednoduše „přežít“.

Průzkum nákupního rádce Heureka, kterého se zúčastnilo více než 2,8 tisíc zákazníků, ukazuje, že spotřebitelé v letošním roce kladou největší důraz na kvalitu a hodnotu daru, přičemž cena zůstává důležitým, ale sekundárním faktorem. I při rostoucí finanční opatrnosti chtějí lidé potěšit své blízké a vybírají dárky s rozmyslem. Originalita přitom hraje pro respondenty významnou roli, ale zároveň je může stresovat. Vánoční nákupy tak nejsou jen otázkou výdajů, ale i pečlivého plánování a promyšleného rozhodování.

Foto: iStock

Tagy:

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account