Svět kolem nás se mění obrovskou rychlostí a děti potřebují, aby ve školách získávaly schopnosti, dovednosti a znalosti, které je pro takový svět vybaví. Všichni čelíme velkým výzvám, od digitální transformací až po změny klimatu či proměny na trhu práce. Učitelé i ředitelé tento tlak stále více při své práci vnímají a vidí, jak se mění i jejich práce. Iniciativa Měníme osnovy přichází, aby spojila stát, byznys a neziskovou sféru. Jejími ambasadory se staly osobnosti byznysu Tomáš Salomon, Martin Vohánka, filantrop Jan Školník, umělci Simona Babčáková, Jiří Mádl a Vojtěch Dyk, akademici a učitelé. Iniciativa si klade za cíl pomoci přinést a veřejně komunikovat proměnu vzdělávacích programů tak, aby školy měly zadání, podporu a prostředky pro učení obsahu a dovedností pro 21. století. Na projektu spolupracují například Národní pedagogický institut (NPI ČR), Nadace BLÍŽKSOBĚ, Nadace České spořitelny, Unie rodičů a široká síť partnerů.

Nejdůležitější je, jaké dovednosti se děti naučí

Iniciativa Měníme osnovy změny přibližuje široké veřejnosti a vysvětluje jejich pozitiva rodičům, učitelům a celé společnosti. Zaměřuje se na 8 klíčových kompetencí, které jsou nezbytné pro úspěch v dnešním světě. Jsou to komunikační dovednosti, schopnost řešení problému, schopnosti učit se, sociální a personální kompetence, občanské dovednosti, pracovní dovednosti, kulturní a digitální dovednosti a řešení vědeckých a technických problémů. „Součástí změny toho, jak se ve školách učí, jsme my všichni. Odpovědnost za vzdělání a vzdělávání tak leží stejnou měrou na nás všech – na rodičích, zaměstnancích, zaměstnavatelích, politicích i voličích. Měli bychom nutnost změn chápat a volat po tom, aby se škola přizpůsobovala rychlému vývoji a potřebám společnosti,” říká Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, jednoho z klíčových partnerů projektu.

Právě teď je nejvyšší čas

V počtu žáků s nízkou gramotností jsme na tom už teď hůře než Polsko, Estonsko nebo Slovinsko. Téměř 30 % žáků základních škol dosahuje velmi nízké úrovně čtenářské a matematické gramotnosti v šetřeních PISA. Abychom to změnili, potřebujeme u dětí více rozvíjet praktické dovednosti a kompetence. To pomůže studentům mimo jiné najít a udržet si zaměstnání, která teď teprve vznikají. “Struktura trhu se bude dynamicky měnit – do roku 2030 přijde cca 330 tisíc současných zaměstnanců o práci z důvodu zániku jejich pracovních pozic, zároveň vznikne přes půl milionu nových pracovních míst, tento trend bude pokračovat i v dalších letech,” upozorňuje Matěj Bulant zodpovědný za změny RVP v NPI.

Změny se dotknou nás všech

Vzdělání má přímý dopad na kvalitu života a prosperitu společnosti. Klíčové je zapojení všech zúčastněných stran, včetně učitelů, rodičů, studentů a odborníků. „Máme velkou radost, že na značném množství škol se již změny dějí. Vždy je to o ochotě lidí spolupracovat, podpoře vedení a také o odhození strachu z chyby. Pokud to chceme po dětech, musíme my dospělí jít příkladem. Připravujeme jednoduché návody pro rodiče, zřizovatele, děti a další skupiny, které mají odvahu aktivně tvořit. Každý z nás totiž má tu moc a může ke změně přispět,” říká Marcela Murgašová z Nadace Blížksobě, která spolupracuje na vizi a koncepci celého projektu.

Záštitu nad projektem udělila také 2.transformace ekonomiky: „Již dlouho náš národ vyniká vysokou mírou vzdělanosti. Pokud se snoubila s otevřeností světu, dařilo se nám nejlépe. Proto považuji za nezbytné modernizovat vzdělávací systém. Dnešní svět a jeho výzvy jsou úplně jiné, než které jsme zažívali my. Klíčovými v tomto ohledu jsou schopnost komunikace, podnikavost, empatie, sebedůvěra a hodnotové usazení,“ říká Martin Vohánka, podnikatel, filantrop a iniciátor výzvy k 2.transformaci ekonomiky.

Více informací naleznete na www.menimeosnovy.cz

Kdo je součástí?

Národní pedagogický institut České republiky

Jsme servisní organizací českého systému předškolního, základního a středního vzdělávání. V naší nabídce máme připraveny pečlivě promyšlené a důkladně navržené nástroje, které podporují školní týmy i jednotlivé učitele při cestě k rozvoji žáků.

www.revize.rvp.cz

Nadace BLÍŽKSOBĚ

byla založena v roce 2016 Martinem Vohánkou, jeho rodinou a přáteli jako nástroj k podpoře projektů, organizací, či aktivit jednotlivců, které zvyšují kvalitu života ve společnosti a stmelují ji. Zaměřuje se na oblast ochrany demokracie a systémové změny ve vzdělávání. Věří, že vzdělávání je hlavně o lidech, a záleží jí na podpoře učitelů a ředitelů. Věří, že spolupráce je klíčovým faktorem k překonání všech výzev dnešní doby.

Nadace České spořitelny

Již více jak 20 let podporuje takové projekty a přístupy, které posouvají český vzdělávací systém a motivují žáky, aby rozvíjeli své znalosti a dovednosti potřebné pro aktivní osobní i profesní život v 21. století. Hlavní misí Nadace ČS je rozvoj dětí a mladých lidí a motivace učitelů i vedení škol, aby rozvíjeli výuku založenou na kompetencích. Jádrem nadační činnosti je tvorba a šíření inovativních vzdělávacích metod a nástrojů a posilování sítě klíčových aktérů v oblasti vzdělávání.

Zdroj: Iniciativa Měníme osnovy

Foto: se souhlasem iniciativy Měníme osnovy

Tagy:
2 Komentářů
  1. Lenka Hudečková 1 rokem ago

    Prima, změny jsou potřeba, ale k lepšímu. 🙂

  2. NelaVávrová 1 rokem ago

    To je super.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account