„Evo, nemůžeš hnedka utíkat, ty lidi chtějí vidět Tebe,“ říká kolega z Heureky, který mě seznamuje na galavečeru Shop roku s různými partnery. Rázem si uvědomuji, pokolikáté to už slyším, jen jsem to úspěšně přehlížela a vlastně nechápala.
V posledním roce se ukázalo, víc než kdykoliv předtím, že se mi konečně podařilo mít ve firmách natolik silné a schopné kolegy a kolegyně, že mohu dělat to, v čem jsem nejlepší – networking a otevírání nových příležitostí. Navíc jsem už dost stará na to, abych měla spoustu kontaktů a zároveň dost mladá, abych měla dostatek energie. Takže mě to pořád baví a využívám příležitosti, i když přiznávám, že ne vždy je na to nálada nebo síla.
Titulní fotka je ze setkání #CEOTEAM, která pravidelně pořádá Jiří Kastner. Směji se od ucha k uchu, a přitom dobře vím, jak moc blbé ráno jsem ten den měla. Uvědomuji si tak, že je úplně jedno, co máte napsáno na vizitce. Ať už je to jakkoli honosná pozice, jedno je jisté – pokud jste v čele firmy (své či někoho jiného), musíte být velice silná osobnost a vědět, kam jdete a s kým tam chcete dojít, i když zrovna padají kroupy. A ano, dlouho jsem to neuměla, ale je nesmírně důležité umět oddělit pracovní život od toho osobního.
Právě toto setkání v Pyramida OREA hotelu v Dejvicích mi opět připomnělo, jak je nesmírně důležité potkávat lidi, kteří řeší i větší výzvy než já. Mít možnost ptát se, jak zvládat krize, jak pracovat s lidmi a jak se z toho všeho nezbláznit. Nejdůležitější na tom všem pro mě je vždy vidět, že každý z nás je prostě jenom člověk, nic víc. Jen jsme možná v něčem měli větší odvahu, možná více štěstí, možná nám někdo dal včas dostatek rad.
Takže, pár postřehů (nejen) z minulého týdne:
- Fakt je jedno, co máte na vizitce, lidé buď za vámi jdou, nebo ne
- Budujte si svou auru, tj. i když vám není do zpěvu, je třeba v sobě umět najít klid a usmívat se, prostě umět „přepnout“ – doporučuji jógu, meditaci a moje matcha latte
- Barvy či jakákoliv “vizitka”, která vás odliší – že je ještě brzo na barevné šaty? No a co, já už je vytáhla na konci března! Konec černé a šedivé zimy!
- Vzdělávat se – číst zprávy, mít všeobecný přehled, čas v autě trávit efektivně a stáhnout audioknihu nebo zajímavý podcast.
- Být fakt dobří ve svém oboru – nepíšu nejlepší, protože na to už máte lidi. Já osobně už nabídku na klienta neposlala poslední dva roky, protože konkrétně u nás, v technologiích se vše posouvá tak rychle, že umím nabídnout, nadchnout, ale detail produktu a nabídky s ohledem na aktuální parametry a možnosti už nechávám na svém obchodním týmu. A je to ideální kombinace.
- Inspirovat se a networkovat – když jsem začínala podnikat, nejvíce setkání okupovali MLM zaručení pojišťováci a poradci, totálně mě to demotivovalo. Naštěstí dnes je spousta kvalitních organizací, kde můžete najít spřízněné duše z oboru i z podnikání. Doporučuji MMM skupiny v CzechFounders, mentoring od Minerva21, E-commerce Beers, Equal Pay Day, akademie od #holkyzmarketingu nebo právě setkání #CEOTEAM Jirky Kastnera.
- Tým – to by zasloužilo samostatný blog o tom, jak pracovat s lidmi. Tak jenom vyzdvihuji, že kvalitních lidí v kombinaci s tou lidskou stránkou, které dokážete motivovat a udržet, je málo. A tak doporučuji toto téma obzvlášť zpracovávat téměř na denní bázi.
- A pokud jste podnikatelka, která teprve začíná nebo již podniká a hledáte inspiraci, tak klik na náš dotazník. Moje ženy v Ženy s.r.o. něco chystají, a tak potřebují pár dat a moc nám pomůže, když tento dotazník vyplníte!
Vzpomněla jsem si na své časy po boku Elišky Haškové Coolidge, když jsme pořádali kurzy etiky a etikety pro diplomaty, podnikatele, ale i širokou veřejnost. Bylo úplně jedno, jakou reprezentujete pozici, protože ten nejzajímavější a pro mě i dodnes nezapomenutelný člověk byl často ten, se kterým do místnosti vešla krásná čistá energie a bavilo vás s ním mluvit úplně o všem. A jestli si něco pamatuji z teorie, kterou paní Eliška vždy připomínala, tak je to právě první dojem, konkrétně vzhled, který na první dobrou zaujme a až poté přichází na řadu vědomosti a dovednosti.
Takže ještě jednou, není důvod si na něco hrát, už vůbec není důvod si dávat na vizitky zasloužené funkce, protože o tom přeci život není.
Foto: se souhlasem #CEOTEAM a Nikoly Górské
Znáte tu vizitkovou scénu z American Psycho? To bylo něco, co? Tak dneska už to takhle moc nefunguje. Osobně jsem klasickou vizitku nepoužila snad půl roku a naposledy jsem ji použila na to, že si kolega potřeboval něco rychle napsat. Holt rychlá a digitální doba. Správa dluhopisů online zkrátka a dobře nevyžaduje osobní kontakt a tak i když ty vizitky mám, tak je příliš nevyužívám.
Tohle jsem si přečetla ráda. Hlavně zůstat člověk. 🙂
Pěkný článek, hodně inspirativní…
Souhlasím.
Hezké shrnutí a naprostý souhlas.
tak, tak… souhlasím a krásné postřehy… pěkný pracovní týden 🙂