Pavlína Ascher Marjaková stojí za úspěšnou handmade značkou M. ASCH – Be original, jež plete a šije oblečení s láskou nejen pro děti, ale i ostatní, kteří se chtějí cítit v oblečení pohodlně. Jak se vlastně maminka dcery Viktorky k podnikání dostala a jak zvládá současnou koronavirovou krizi?
Kdy jste poprvé dostala nápad na vlastní podnikání?
Už od malička jsem tvořivý typ, takže už v dětství jsem si představovala to, že budu mít něco svého. Nicméně asi úplně první myšlenka na značku oblečení padla u tety v USA, když jsme letěli na Floridu a v letadle jsme společně vymýšlely první názvy. Jako první se značka měla jmenovat STAMP (známka). Teta byla nadšená, na to nikdy nezapomenu.
Co znamená název vašeho e-shopu M.ASCH Be original?
Vznikl spojením mého a manželova příjmení. M jako Marjak, ASCH jako Ascher/ová = M.ASCH – Be original.
Co pro vás znamená vlastní podnikání?
Svobodu, disciplínu, pokoru a lásku. Tahle slova pro mě znamenají vlastní podnikání.
Proč jste se zaměřila zrovna na podnikání v oblasti e-commerce?
E-commerce je podnikání neomezených možností. Mě podnikání v e-commerce pohltilo více méně samo už prvním okamžikem, kdy jsem vystavila první fotku čepičky na sociální síti. Už delší dobu si ale pohrávám s myšlenkou kamenné prodejny, takže uvidíme.
Co byste doporučila ostatním ženám, které si chtějí založit vlastní e-shop?
Nebojte se mít vlastní vizi, za kterou si budete stát. Nepolevujte ve svých prioritách. Neposlouchejte lidi, co by vám chtěli v podnikání radit a měnit strategii, pokud je o to nepožádáte. Vy sama přece víte nejlíp, jak svůj nápad uskutečnit a prodat. Vše má svůj přirozený růst, a pokud věci děláte pořádně, s pokorou a láskou, odměna příjde vždy.
Jak vnímáte situaci s koronavirem a jak se projevila na poptávce po vašich produktech?
Je to nepříjemná situace, která postihla nás všechny. Měli jsme to štěstí, že nás se to po pracovní stránce příliš nedotklo, a moc mě mrzí, že někteří na tom jsou hůře. První týden, kdy převládala nejistota a strach, jsme registrovali pokles objednávek, nyní už evidujeme nárůst, kdy odesíláme podobné množství balíčků jako v předvánočním období.
Máte nějaká povzbudivá slova pro své zákazníky, fanoušky a podnikatelky, na jejichž podnikání se koronavirus negativně podepisuje?
I když toto období bylo velice nepříjemné, tak už je skoro za námi a věřím, že nám může pomoci. Důležité je to nevzdávat a zaměřit se na to, co můžeme vylepšit, jak se přizpůsobit, a hledat způsoby, jak efektivně nabízet služby a výrobky i za takto ztížených podmínek. Pokud vašeho podnikání přežilo koronavirus, tak přežije všechno.
Spousta lidí si pohrává s podnikatelským nápadem. Jak lze nejlépe sebrat odvahu a přejít od nápadu k činům?
Doporučuji moc dlouho nepřemýšlet, jak a co provést, a prostě to udělat. Čím déle budete přemýšlet, tím víc vám bude hlava našeptávat, proč to neudělat. Když to nevyjde, budete mít dobrou zkušenost do budoucna.
Proč si myslíte, že by ženy měli jít se svými podnikatelskými plány z oblasti e-commerce do soutěže eŽena?
Každý pro úspěch v podnikání potřebuje především spolehlivé a kvalitní partnery, pro mě jím je přepravní společnost GLS, která doručovala úplně první výrobky, které jsem svým zákazníkům ušila. Od té doby v nich mám stále oporu. A i proto podporuji soutěž eŽena, kde lze jako jednu z hlavních cen vyhrát služby e-Balíku Profi od GLS na rozjezd podnikání zdarma. A to je dobrá příležitost pro začínající podnikatelky a příležitostí by se mělo využívat!
Foto: archiv Pavlíny Ascher Marjakové