Když měla Andrea Kopalová říci nahlas před celou třídou na hodině obchodního práva, v čem by chtěla podnikat, řekla pravdu – chtěla by být módní návrhářkou spodního prádla. Tentkrát po hodině si k ní přisedla její spolužačka Tuguldur Roštínská Burmaa a přeskočila jiskra. O 10 měsíců později založily značku Paon. Seznamte se s inspirativními ženami, které dnes patří na špičku ve svém oboru.
Vzpomenete si, kdy padla první myšlenka k založení vlastní značky spodního prádla?
Ano, bylo to na hodině obchodního práva, kde jsme měli říct před celou třídou, v čem bychom chtěli podnikat. Řekla jsem nahlas, že bych ráda měla značku spodního nebo nočního prádla. Togi si pak ke mně přisedla a začaly jsme se bavit o tom, že ona by také ráda měla něco podobného. Přeskočila mezi námi jiskra a nadšení do stejného zájmu a během 10 měsíců vznikl Paon.
Na začátku vašeho podnikání stála seminární práce na vysoké škole. Je to tak?
My jsme Paon jako seminární práci nakonec neměly, ale myšlenka vlastní značky vznikla v souvislosti se zadáním. Nakonec jsme si ale řekly, že bude lepší vše nechat pod pokličkou a pořádně Paon propracovat než na to mít pouze pár týdnů.
Co bylo pro rozjezd značky největší výzvou?
Určitě výroba, materiály a střihy. Vystřídali jsme na začátku 3 švadleny, než jsme byly spokojené s výsledkem. První klasický trojúhelníčkový střih jsme ladily přes čtvrt roku, protože málokdo reálně umí šít spodní prádlo. Na oděvních školách se to běžně nevyučuje, protože se jedná o hodně specifický přístup. Vše do sebe musí perfektně zapadat, mít podobnou elasticitu.
Já i Togi jsme, co se týče šití a podobných věcí, lajci. Vše jsme se musely naučit za pochodu a stále se učíme. Neustále přicházejí nové materiály, nové postupy, nové možnosti. To nás na tom baví.
Jak nakonec vznikl samotný název značky Paon?
Paon znamená ve francouzštině páv, ale jak všem říkáme, nevybraly jsme si tento název kvůli významu, ale kvůli tomu jak zní. Je neutrální, zajímavý, jemný a jednoduše jsme cítily, že toto je ono. Význam páv je už jenom třešničkou na dortu.
Kde berete inspiraci pro svou tvorbu?
Poslední dobou hodně v tom, co v životě prožíváme a co osobně potřebujeme. Snažíme se také naslouchat naším zákaznicím a hodně podnětů přichází od nich samotných. Naši inspiraci samozřejmě také hledáme v ostatních značkách, které se nám líbí.
Kolekce, kterou ale budeme vydávat na konci května, nás utvrdila v tom, že Paon se vyvíjí s námi. Připravily jsme totiž kolekci kojících braletek, které vznikly kvůli tomu, že moje kolegyně Togi nemohla najít žádnou vyhovující braletku na kojení, tak jsme si je navrhli. Těším se, až je zákaznice otestují. Inspirujeme se tedy také různými životními etapami ženy.
Spodní prádlo pro ženy i muže šijete z udržitelných materiálů. Navíc je filozofie celé vaší značky založena na odstranění falešných ideálů krásy, které nás obklopují ze sociálních sítí a nejsou pravdivé. Žádné retuše, jen reálná těla. Jak vaše očekávání dopadlo?
Je to cesta, kterou si musíme nějakým způsobem prorazit. Ze začátku to vůbec nebylo základem naší značky, vlastně to bylo něco vedlejšího. Retuše jsme řešily docela dost, vybíraly jsme si především hubené modelky, ale jak značka zrála a my s ní, čím dál tím více si ceníme přirozenosti našich těl a to je to, co chceme našim zákazníkům nabídnout. Ukázat jim, že každé tělo je krásné a může nosit naše spodní prádlo.
Já vím, že je to těžké říci, jaký kousek z kolekce spodního prádla Paon je váš nejoblíbenější?
Za mě je to aktuálně MONA braletka. Má minimalistický a velmi pohodlný střih z bambusu, který se můžu vzít k čemukoliv.
Jaký kousek je nejoblíbenější mezi vašimi zákazníky?
Je to FLY braletka, která má velmi neobvyklý zavinovací střih, je ale úžasně pohodlný. Dá se nosit jak pod tričko tak jako samostatný top v létě.
Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Dopoledne většinou trávím doma, řeším administrativní záležitosti ohledně značky, mám online meetingy a odpoledne jezdím do našeho showroomu, kde máme sklad a kancelář. Tam mám schůzky ohledně přípravy nových kolekcí a vídám se s Togi a ostatními členy našeho týmu.
Co na své práci máte nejraději?
Volnost a různorodost. Líbí se mi, že můžeme přivést k životu cokoliv, co vymyslíme. A s každou kolekcí přichází nové příležitosti jak být kreativní a seberealizovat se.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Kde vidíte značku Paon za pět let?
Paon vidím za pět let jako soběstačnou a silnou značku, která nabízí spodní prádlo a doplňky pro všechny ženy, jakéhokoliv věku, postavy nebo velikosti prsou. Chceme vytvořit brand, kde se ženy budou cítit pohodlně takové jaké jsou a budou se navzájem v tom podporovat. Ráda bych také i nadále vyhledávala přírodní materiály a ekologičtější varianty plastových materiálů. Rozhodně bych se nebránila ani expanzi do zahraničí.
Máte nějaké životní motto?
Dělej to, co miluješ a miluj to, co děláš.
Harmonie je zlatá střední cesta.
Foto: archiv