Téma kapesné a otázky typu – Máme dávat dětem kapesné?
Od jakého věku? Jaká je ta správná výše?, jsou v mé praxi výuky finanční gramotnosti velmi časté. Důležité je si uvědomit základní věci, vysvětlovat, dát příklad a nechat dítě zkusit s penězi hospodařit.
Jaký je smysl kapesného?
Na prvním místě si musíme jako rodiče uvědomit, co chceme kapesným sledovat a čeho chceme u dítěte docílit. Pokud dáme dětem kapesné na školní výlet nebo školu v přírodě, pak neočekáváme nic jiného, než že si dítě peníze užije, když si bude chtít něco koupit. Pokud se však rozhodneme, že budeme dětem dávat nějaký pravidelný příjem, pak je naší povinností děti naučit i jak s penězi hospodařit. Nestačí jen říci, šetři si a neutrácej za hlouposti. Bohatí lidé nešetří, vědí, že peníze se musí točit, aby vytvářely bohatství.
Peníze jsou také prostředkem výchovy
Kapesné by v tomto případě mělo u dětí naplňovat funkci výchovnou. Děti by se měly s kapesným učit, jak si peníze rozdělit, jak je spravovat a jak s nimi hospodařit. Když se už v dětství naučí dělení peněz na 3 hromádky – jedna hromádka pro mě, jedna hromádka na povinné výdaje (například obědy ve škole, družina, školní pomůcky nebo výdaje na kroužky), a jedna hromádka jako rezerva na horší časy, ale také jako zdroj pro vytváření si vlastního bohatství podle pravidla “peníze dělají další peníze”, budou pro budoucnost a vstup do dospělosti velmi dobře připraveni.
Jaké máte vy zkušenosti s kapesným u dětí? Co se vám osvědčilo? S čím bojujete. Můžete nám napsat do komentářů.
Zdroj foto:Pixabay.com