Alternativa ke klasickému vzdělávání je Montessori

Kdo by nechtěl mít samostatné a zodpovědné dítě? Jak na to? Třeba poradí tento rozhovor.
Školní rok začal a rodiče těch školou povinných i těch, které to teprve čeká, možná přemýšlejí o tom, co by bylo nebo bude pro jejich dítě nejlepší. Alternativou ke klasickému vzdělávání je Montessori – pedagogický směr, který učí děti samostatnosti a zodpovědnosti. Nevěříte? Pak si přečtěte inspirativní rozhovor s Vlastou Hillebrandovou, průkopnicí Montessori pedagogiky v ČR, ředitelkou Mateřské školy Montessori v Jablonci n. Nisou a dlouholetou lektorkou Montessori metody, která se zároveň od samého vzniku Společnosti Montessori ČR podílí na jejím vedení. Co nejčastěji trápí váhavé rodiče? Zpovídala kolegyně Aneta Boučková.

Proč bych měla dát své dítě do Montessori, a nikoliv do klasické školky či školy?
V první řadě je třeba se zamyslet nad tím, jaké máme my sami životní postoje, co je pro nás důležité a co vlastně chceme pro naše děti. Pokud jsme zastánci tradičních postupů ve výchově a vzdělávání, pak pro nás rodiče bude Montessori pedagogika pravděpodobně nepřijatelná. V případě, že se nespokojíme s autoritativním a hodnotícím nebo příliš opečovávacím přístupem, můžeme začít uvažovat o zařazení našich dětí do montessori mateřské školy. Přivítá je respektující, klidné a láskyplné prostředí s připraveným učitelem – průvodcem. Děti se postupně stanou nezávislými na dospělých, ke svobodě volby budou přistupovat se zodpovědností, a díky senzitivním fázím, vnitřní motivaci a promyšleným montessoriovským materiálům se velmi lehce a jakoby mimochodem naučí například různé početní operace do 10 000, sestavovat z pohyblivé abecedy slova i věty, číst a spoustu dalších věcí z praktického života, smyslové výchovy, matematiky, jazyka, přírodovědy i zeměpisu. Základní škola montessori je pak už jen dalším logickým krokem na cestě k radostnému vzdělávání.

Řada rodičů se obává, jak děti, které prošly montessori vzděláním, zvládnou přechod na vyšší stupeň nebo střední školu, kde budou v interakci s dětmi z klasického vzdělávacího systému, případně jak zvládnou přijímací zkoušky na víceletá gymnázia a podobně. Existují v Česku nějaké studie s objektivními výsledky, nebo jsou všechny názory, pozitivní i negativní, jen dojmologie, z níž nelze usuzovat vůbec nic, natož jak uspěje či neuspěje moje vlastní dítě?

Tato obava je u rodičů velmi častá. Naštěstí se síť montessori škol různých stupňů postupně rozrůstá, takže v současné době mohou děti, které chodily do montessori mateřské školy, pokračovat prvním stupněm základní školy a v několika městech ČR i na stupni druhém. Z našich dosavadních zkušeností se ukazuje, že většina dětí nemá s přechodem na vyšší stupeň tradiční školy závažnější problémy. Obvykle se do kolektivu integrují dobře. Někdy si nemohou zvyknout na daleko vyšší hladinu hluku a také frontální výuku nepovažují za výhodu. Žáci, kteří prošli montessoriovským vzděláním, se umí učit pro sebe na základě vnitřní motivace, takže ani známkování by nemělo do jejich životů přinést stres. Bohužel v ČR zatím neexistuje objektivní studie, která by mapovala výsledky vzdělávání při přechodu žáků z montessori škol do škol tradičních.
Jednotlivé děti se liší nejen vlastní povahou, ale i domácím prostředím. Jak se podle filozofie Montessori řeší třeba agresivní děti?

Důležitá je velmi úzká spolupráce s rodiči. Pokud je škola otevřená rodičům a je s nimi denně v kontaktu, pak nastolená vzájemná důvěra napomůže řešit složitější situace snáz. Svoboda je v předškolním věku strukturovaná, záleží na míře vnitřní zodpovědnosti, kterou dítě zvládá. K tomu mu pomáhají nastavená pravidla. Takže pokud by nastala situace, kdy dítě napadá druhé, zúží se hranice svobody. Skutečně připravený učitel – průvodce Montessori by to měl zvládnout bez křiku, zloby, pevně a s láskou. Jednou z oblastí montessori pedagogiky je také tzv. Výchova k Míru. Nejedná se o mír jako klid zbraní, ale jde o daleko širší pojetí – výchovu k toleranci, lásce, přijetí, sounáležitosti. Děti se také učí řešit vzájemné konflikty slovně, klidně a samostatně. Někdy je potřeba rozebrat problém se všemi dětmi, poskytnout jim prostor pro diskusi a nalezení společného řešení. Mírové aktivity pomáhají vytvářet ve třídě klidné a bezpečné prostředí.

Zdroj foto: Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account