Sháníte dárky na poslední chvíli? Nebojte, nejste v tom sami, činí tak 39 % Čechů. Nesporným faktem je také to, že Vánoce umí pěkně zamávat s rodinným rozpočtem, a to i proto, že se stále více uchylujeme k nákupu dárků, které nejen udělají radost, ale jsou i praktické. Tato kritéria povětšinou splňuje elektronika. Nejnovější průzkum agentury NMS Market Research pro společnost refurbed ukázal, že právě tento typ dárku chce letos věnovat 37 % lidí, avšak třetina z nich bych klidně zvolila repasovaný produkt místo nového.
„Na trzích po celé Evropě vidíme, že lidé hledají chytřejší a udržitelnější způsoby, jak nakupovat elektroniku. Repasované produkty jim umožňují pořídit špičkovou techniku za dostupnější cenu a zároveň přispět k ochraně životního prostředí. Vánoce jsou ideální příležitostí ukázat, že dárky mohou přinášet radost i smysl,“ říká Kilian Kaminski, spoluzakladatel společnosti refurbed.
Cena a spolehlivost jako rozhodující faktory při výběru dárků
Repasování zařízení dokáže snížit množství elektroodpadu až o 76 %. Češi se ale při výběru elektroniky dívají hlavně na praktická kritéria, ekologický přínos berou jako vítaný bonus navíc. Devět z deseti sleduje především cenu a záruku. Nejnovější model je naopak rozhodující jen pro zhruba dvě pětiny zákazníků. U repasovaných produktů má velkou váhu také životnost, kterou uvádí 63 % dotázaných, a opravitelnost s podílem 61 %.
V českých domácnostech přitom leží přes 5,2 milionu nepoužívaných telefonů, které by mohly být repasovány a znovu sloužit svému účelu. Pokud by se alespoň část z nich dostala do oběhu, mohly by se proměnit v dárky, které pod vánočním stromečkem potěší hned dvakrát – až 35 % Čechů by totiž darovaný repasovaný produkt vnímalo jako hodnotný a praktický dárek, který zároveň šetří planetu.
Zkušenost s nákupy z druhé ruky má až 93 % populace, nejčastěji jde o automobily a módu. S repasovanou elektronikou se osobně setkala třetina Čechů, většinou při nákupu pro vlastní potřebu. Rychlost doručení je důležitá pro sedm z deseti spotřebitelů, zejména těsně před Štědrým dnem. Celkově se ukazuje, že Češi k vánočním dárkům přistupují s rozvahou, dávají přednost spolehlivosti, ověřeným recenzím a jistotě, že dárek dorazí včas.
Třetina Čechů by pod stromeček zabalila repasovaný dárek
Skoro 60 % Čechů považuje darování repasované elektroniky jako praktické řešení, které šetří peněženku a životní prostředí. Místo nové by ji zvažovala až třetina Čechů. Informace o 12měsíční záruce, 30denní zkušební době a pečlivém 40krokovém procesu repasování navíc ještě mírně zvyšují důvěru Čechů v repasované telefony. Jakmile se spotřebitelé dozvěděli o těchto výhodách a zárukách, jejich ochota zvolit si repasovaný smartphone stoupla.
V čele pomyslného žebříčku dárků stojí notebooky, které by vybrala téměř polovina respondentů (49 %). Hned za nimi následují chytré telefony (44 %) a poté příslušenství či tablety, které se těší oblibě zhruba 40 % dotázaných. Monitory, tiskárny a herní konzole by volila více než třetina lidí. Češi by ale neváhali zabalit do vánočního papíru i menší spotřebiče, například kávovar, který by jako dárek zvolilo až 30 % z nich.
Podle průzkumů agentury NMS Market Research pro společnost refurbed se tak notebooky a telefony dlouhodobě ukazují jako „hvězdy repasu“. Nabídka na tomto marketplace je ale mnohem širší – od mobilních zařízení přes herní konzole, notebooky až po menší kuchyňské spotřebiče či jiné pomocníky do domácnosti.
Plánovači vs. opozdilci: kdy a za co Češi utrácejí
Slevy jsou silným lákadlem. Až polovina Čechů přiznává, že je dokážou přimět k nákupu. Podle průzkumu ale například samotný Black Friday takovou moc nemá. Vánoční dárky během něj pořizuje jen necelá čtvrtina lidí, častěji ženy (27 %) než muži (21 %). Rozdíly jsou vidět i v načasování. Skoro polovina lidí (46 %) pořizuje dárky průběžně během roku, zatímco 39 % je nechává na poslední chvíli. K odkládání nákupu dárků na poslední chvíli mají blíž muži (46 % oproti 33 % žen) a také mladší generace, především Gen Z.
Vánoční dárky vždy odrážejí i rodinný rozpočet. U notebooků sahá po repasované variantě více než polovina domácností s nižším příjmem – umožňuje jim totiž pořídit nezbytný dárek pro práci nebo studium, aniž by museli překročit možnosti svého rozpočtu. U dražších zařízení, jako jsou tablety, se naopak častěji volí nové modely, které působí spíš jako „prémiový dárek“. Pod stromečkem tak nakonec rozhoduje hlavně to, jakou roli daný produkt v domácnosti hraje, jestli má být praktickým pomocníkem, nebo vysněným překvapením.
Zdroj: refurbed
Foto: refurbed (se souhlasem)












