V době rostoucí závislosti na online recenzích se pro řadu lidí stala naprostou nezbytností schopnost rozlišit pravdivou zpětnou vazbu od falešné.
Jenže v době, kdy je na vzestupu AI, se nad touhle oblastí vznáší velký otazník. Lidé se špatnými úmysly teď mohou zkreslit veřejné vnímání online produktů a služeb tím, že pomocí nové technologie zaplaví web desítkami falešných recenzí. Nadměrnou chválou, nadměrnou kritikou, případně záplavou generických recenzí.
Naštěstí ale existuje řada varovných signálů, na které je třeba si dát pozor. Falešné recenze, ať už napsané lidmi, nebo vytvořené umělou inteligencí, využívají nejrůznější taktiky. A pokud víme, na co se zaměřit, dají se odhalit.
Pozor na nerovnoměrné rozložení hodnocení
Úkolem recenzenta je být nestranný a poskytnout čtenáři na produkt či službu svůj upřímný názor, který mu usnadní rozhodování.
U většiny věcí, třeba i těch nejlepších, nenajdete jen samou chválu, ale i slušný podíl negativních recenzí.
Zpozornět byste tedy měli v případě, kdy výrobek získává převážně pozitivní hodnocení a toho negativního je jen poskrovnu. To může naznačovat používání placených nebo falešných recenzí, které mají vyvážit původní negativní hodnocení.
Tento typ triku je bohužel v zábavním průmyslu na denním pořádku. Firmy totiž investují do podvodných reklam, aby přilákaly více uživatelů. A přesně proto hrají nezávislé recenzní weby tak velkou roli. Pro dovolené je třeba skvělý TripAdvisor, zatímco novější weby jako Kasino Guru poskytují zase nestranný pohled na oblast online kasin.
Dávejte si pozor na varovné signály v použitém jazyku
I když je umělá inteligence čím dál dokonalejší, stále nedokáže psát úplně jako lidé.
Strojově generované recenze často vykazují vzorce, které je prozradí, například obecné fráze, repetitivní obsah nebo gramatické chyby. Pro pobavení si můžeme uvést příklad Amazonu, kde řada recenzí generovaných umělou inteligencí obsahuje slova, která „pachatele“ hned prozrazují. Jedná se o spojení: „Jako jazykový model…“
Originální recenze od lidí většinou obsahují rozmanitější slovní zásobu, protože autoři se snaží zákazníkům knihu, film nebo služby kreativně přiblížit. Často používají i anekdoty, protože lidé mají ve zvyku přirovnávat hodnocený předmět k něčemu, co sami v minulosti zažili.
Umělá inteligence se používá i sama na sebe. Algoritmy dokáží detekovat a označit věci vygenerované AI, což nám identifikaci nespolehlivé zpětné vazby usnadňuje. Pokud máte podezření, že je recenze falešná, stačí text vložit do detektoru umělé inteligence a během několika sekund budete znát pravdu.
Používejte důvěryhodné zdroje
Jednou z velkých výzev internetu, a zejména pak v éře umělé inteligence, je přečíst si starou recenzi a věřit jí.
Skvělým řešením je mít seznam důvěryhodných zdrojů a „negooglit“ jen tak naslepo. Může jít například o důvěryhodné zpravodajské zdroje, jako je ČT24, nebo třeba BBC.
Takové zavedené zdroje se řídí v otázce umělé inteligence přísnými požadavky, které autorům zakazují ve své práci používat automaticky generovaný obsah. Recenze tak bude téměř jistě ze 100 % autentická a poskytne vám objektivní pohled na věc, o kterou máte zájem.
Ověřujte si minulost recenzenta
Pokud najdete nějakou recenzi mimo zavedené zdroje, neznamená to, že musí být hned nepravdivá.
Není od věci jít cestou rychlého ověření recenzenta a jeho jméno projet online vyhledávačem. Pokud se vám ve výsledcích objeví historie článků, recenzent bude pravděpodobně důvěryhodný.
Obsah generovaný umělou inteligencí má naopak tendenci používat vymyšlené pseudonymy, které nelze dohledat.
To, zda je váš autor důvěryhodný, nebo zda jde o podvod z dílny AI, tedy zjistíte v cuku letu.
Podkládejte recenze osobní zkušeností
Když se zcela odevzdáme do rukou umělé inteligence, můžeme pak snadno přehlížet názory, na kterých nám záleží nejvíce: názory přátel, rodiny nebo kolegů.
Osobní doporučení mají velkou váhu, protože pocházejí od lidí, jejichž názorům důvěřujeme a kteří často reflektují naše vlastní hodnoty a preference.
Nedůvěřujte tedy výhradně online recenzím, ale podpořte svá rozhodnutí i osobní zkušeností a doporučeními od lidí, které znáte.
Pokud si chcete něco koupit a chcete si být fakt jistí, oslovte lidi, kteří mají s produktem nebo službou, o níž uvažujete, přímou zkušenost. Veďte o ní s nimi smysluplné rozhovory, pokládejte jim konkrétní otázky a získejte poznatky, které nemusí být v online recenzích dostupné.
Budete díky tomu schopní činit informovanější rozhodnutí, protože názory pocházejí od osob, kterým záleží na vašem blahu.
Potřeba vyvažování technologií s lidskými poznatky bude v éře umělé inteligence čím dál běžnější. Když se ale celá oblast vezme za správný konec, může to ve výsledku vést k mnohem lepšímu rozhodování a chytřejším nákupním rozhodnutím než kdykoli předtím.
Zdroj: Wikipedia Commons
Foto: Unsplash (Kaitlyn Baker)
Zajímavý článek.
Dobré rady, díky 🙂
Děkuji