Mladší školáci a předškoláci se včera vrátili do škol a školek. Děti se dle zkušeností odborníků covidu již tolik nebojí, přesto je dobré připomínat jim základní bezpečnostní opatření. Rodiče by s nimi měli co nejvíce otevřeně mluvit o jakýchkoliv případných obavách, nebagatelizovat, ale ani je zbytečně nestresovat. Po fyzické stránce je potřeba dál pěstovat u dětí silnou obranyschopnost. Pro jejich psychiku je poté nejdůležitější dát jim prostor oživit zatuhlé sociální vazby.
Od pondělí 12. dubna se do základních škol po několika měsících začali vracet žáci prvního stupně, do školek zatím zamířili jen předškoláci. Návrat dětí k prezenční výuce se ale neobejde bez bezpečnostních a preventivních opatření: školáci budou nosit chirurgickou roušku a dvakrát týdně podstoupí testování neinvazivními antigenními testy. Ačkoliv se řada dětí jistě těší na své kamarády i učitelky a učitele, mohou mít některé z nich – a také mnozí rodiče – z návratu do škol obavy. Jak dítě co nejlépe připravit?
Děti nestresujte a hlavně s nimi mluvte
Jak děti snášely dlouhodobé odloučení od kolektivu i další omezení, je velmi individuální, přesto se dá obecně říci, že byl uplynulý rok s covidem pro děti obdobně složitý jako pro dospělé, a to především po psychické stránce. „V prvé řadě je tedy nyní mimořádně důležité dítě nijak nestresovat. Stres znamená výraznou zátěž na imunitní systém dítěte, a ten je teď naopak nutné co nejvíce posilovat. Pokud tak rodiče zodpovědně činili celý uplynulý rok, či ještě lépe celý život dítěte, není třeba se o zdraví potomka výrazněji obávat. Samozřejmě je ale nutné v budování silné obranyschopnosti nepolevit, protože tu dítě bude potřebovat pořád,“ říká dětský lékař Richard Rýznar.
Rodiče by se tak nyní měli snažit, aby byl návrat jejich dítěte do školy co nejpohodovější. Zaměřte se na pozitivní stránku věci, že dítě zase uvidí kamarády, bude se s nimi moci pobavit tváří v tvář. Obavy dítěte například z testování se pokuste mírnit, ale určitě není dobré je bagatelizovat. Snažte se hlavně s dětmi co nejvíce mluvit, a to upřímně a otevřeně. „Nejen v nynější situaci, ale kdykoliv jindy bychom měli s dětmi mluvit jako se sobě rovnými. Nezamlčovat před nimi věci v bláhové víře, že je tím před něčím uchráníme, nechat je projevit emoce, dát jim najevo, že se v tom také plácáme. Nebudou se pak cítit tak samy. Být jim oporou, ale ne vnucovaným řešením. Prožívat s nimi problém na vlastní kůži, ne promlouvat jako vědoucí autorita,“ radí pedagog David Němeček ze Salesiánského střediska mládeže.
Dohánění učiva by mělo jít stranou. Děti potřebují být zase spolu
Co se týče strachu přímo z nákazy, ten dle zkušenosti psychologa Tomáše Nýdrleho není momentálně u dětí velký. „Můj dojem je, že děti se spíše bály na počátku epidemie, kdy se začaly objevovat první vážné případy a kdy nikdo nevěděl, co se vlastně přesně děje. Teď po roce dennodenního návalu informací týkajících se covidu děti podle mě už takový strach nemají a myslím, že většina z nich se nákazy už nijak moc nebojí. Větší obavy však mohou panovat u dětí, kterým někdo blízký s covidem zemřel,“ říká psycholog. Zároveň si ale myslí, že budou-li děti rozumět vážnosti situace, mohou díky tomu mít více snahy a motivace dodržovat zvýšené hygienické požadavky.
Přispět k pohodovému návratu do školních lavic samozřejmě mohou velkou měrou i učitelé, a to podle Davida Němečka hlavně tím, že se pokusí vyvarovat tendence dohnat učivo. „Pokud se učitelé nechají strhnout vidinou, že je potřeba dorovnat skluz v probírané látce, prokáží dětem velkou medvědí službu. Děti teď nejvíce potřebují trávit čas společně se svými vrstevníky mimo monitory, oživovat zatuhlé vztahy a pěstovat sociální kontakty na živo a ne jen online. Jednoduše potřebují hlavně být znovu spolu. S tím, že jednou neuspějí v AZ kvízu nebo si budou muset vygooglit kytku, na kterou narazí při rodinné procházce lesem, se naučí žít určitě snáz než s trvale poškozenou psychikou či sítí sociálních vazeb,“ míní pedagog.
Připomeňte jim hygienická pravidla a dál pečujte o jejich imunitu
Rodičům zejména mladších dětí se nyní rovněž vyplatí připomenout svým ratolestem, jak se mají ve škole chovat, aby pečovali o své zdraví obecně, nejen v souvislosti s koronavirem. Školkový a školní kolektiv je totiž v kterékoliv době hotovým rájem pro šíření patogenů. Přenos respiračních onemocnění mohou zmírnit roušky, přesto je potřeba dětem připomenout, aby si vždy před jídlem myly ruce, nesahaly si zbytečně na nos a ústa, kýchaly ideálně do předloktí a nepůjčovaly si se spolužáky školní pomůcky, natož pak láhve s pitím.
Po škole je pak potřeba dětem dopřát odpočinek a hodně pobytu na čerstvém vzduchu. Ten je prospěšný jak pro imunitu, tak pro psychické zdraví. Díky blížícímu se rozvolňování opatření se snad konečně dočkáme i větších možností venkovního vyžití. „V neposlední řadě je více než vhodné dohlížet na to, aby děti dostávaly pestrou stravu s dostatkem čerstvé zeleniny a ovoce, ideálně sezónního. Důležitý je rovněž dostatek vlákniny, zdravých tuků a probiotik. Pro podporu imunity můžete sáhnout i po prověřených doplňcích stravy,“ uvádí dětský lékař Richard Rýznar a doplňuje, že pro děti je vhodný například sirup Immun44 obsahující biologicky aktivní vitamíny z přírodních zdrojů, antioxidanty, minerály i stopové prvky podporující správné fungování imunity a komplexní směs takzvaných polyfenolů, které slouží jako palivo pro dobré fungování imunitního systému.
Foto: Shutterstock