Telefonický pracovní pohovor může být požehnáním i prokletím zároveň. V rámci delšího procesu kariérních pohovorů obecně znamená, že budete mít několik příležitostí zapůsobit na svého budoucího nadřízeného nebo kariérního poradce. Ale protože pravděpodobně existuje mnoho dalších kandidátů na vaši pozici, kteří absolvují stejný první pohovor po telefonu, dokonce i malá chyba nebo jediná špatná odpověď na otázku může znamenat, že vaše jméno bude vyškrtnuto ze seznamu užších kandidátů.
Oprašte etiketu svého telefonického kontaktu a projděte pracovním pohovorem úspěšně.
Jak na pracovní pohovor po telefonu:
1. Připravte se na úspěch
Co to znamená? Pro začátek byste pohovor asi neměli přijímat v pyžamu v posteli. Několik dní před telefonátem se připravte na pohovor stejným způsobem, jako byste měli absolvovat osobní setkání. Projděte si otázky a odpovědi, které vám pravděpodobně budou položeny. Až přijde den D, oblékněte se do hezkého oblečení, ve kterém se budete cítit sebejistě, profesionálně a schopně. Poté si najděte klidné místo, kde můžete sedět u stolu a mít všechny své poznámky na očích.
2. Neberte hovor na hlasitý odposlech
Není dobrý nápad přijmout hovor přes hlasitý odposlech. I když by se mohlo zdát, že vám volné ruce pomohou dělat si poznámky nebo si v klidu prolistovat životopis, tazateli by se mohla snížit kvalita zvuku. Neriskujte šanci, že budete nepochopeni nebo ztratíte klíčovou odpověď díky ruchu. Pokud si chcete během pohovoru dělat poznámky, zvažte jestli nepoužít sluchátka.
3. Nedělejte víc věcí najednou
Během rozhovoru se nesnažte řešit více věcí najednou. Nepijte kávu, neřešte televizi v pozadí, nedojídejte oběd ani si neprohlížejte svůj facebookový profil. Ve skutečnosti je ideální vůbec internet nezapínat. I když může být užitečným zdrojem informací, pro případ, že byste hledali vhodnou odpověď nebo skutečnost, v ideálním případě způsobí vaše aktivita jen trapné ticho.
4. Příliš nemluvte
V osobním rozhovoru je snadné přečíst řeč těla tazatele a zjistit, kdy byste měli přestat mluvit. Při telefonním kontaktu tyto znaky nejsou viditelné, takže je daleko složitější je vycítit. To, zda vaše řeč přináší konverzaci hodnotu, je irelevantní. V určitém okamžiku totiž váš tazatel dlouhé řeči přestane věnovat pozornost a budu vás vnímat jako osobnost, která příliš mluví. Přemýšlejte proto o svých odpovědích jako o skvělém koktejlu: nechcete přece aby byl naředěný příliš množstvím ledu, ale chcete aby byl silný a lahodný.
5. Neberte hovor na veřejném místě
Udělejte si na rozhovor čas. Předem si ho proto stanovte v termínu, který nekoliduje s návštěvou vašeho lékaře nebo mezi jinými meetingy, kdy bude jasné, že budete na místě bez možnosti ovlivnit kvalitu zvuku.
6. Mějte kontakty po ruce
V ideálním případě 30 minut před pohovorem se ujistěte, že máte po ruce všechny kontaktní údaje na osobu, se kterou budete rozhovor vést. Budou se vám hodit ve chvíli, kdy se spojení z nějakého důvodu přeruší. V takový moment neváhejte volat tazateli zpět a omluvte se za problémy se signálem. Plynule tak budete moci pokračovat v telefonátu.
7. Ozvěte se, pokud neslyšíte
Nebojte se říci tazateli, že ho neslyšíte zřetelně nebo vůbec. Pokud kariérního poradce nebo vašeho potenciálního nadřízeného neslyšíte, zdvořile ho o tom informujte větou: „Je mi líto, ale došlo k chybě ve spojení. Můžete mi prosím otázku zopakovat?“
8. Připravte se na další kroky
Uvědomte si, že jakmile projdete pohovorovou částí, přijdou další kroky. Ve většině případů je telefonický rozhovor tím prvním. Někdy ho můžete absolvovat i třikrát po sobě, než budete pozváni k osobnímu kontaktu. Na jedné straně je dobrá zpráva, že máte několik příležitostí prokázat svůj potenciál. Znamená to ale také to, že o tuto pozici „bojujete“ s více kandidáty a je potřeba udělat maximum, abyste se dostali do dalšího kola.
Foto: Shutterstock
Zdroj: Balanced Career, Wikipedia Commons
Autorka: Lucie Janotová
Zkušenost s telefonockým pracovním pohovorem mám, překážkou byl můj zdravotní stav. Jinak preferuji osobní kontakt.
Podle mě je hodně důležité to, aby se člověk ozval, když něčemu nerozumí nebo neslyší. Což platí celkově o telefonické komunikaci nebo komunikaci online. Občas dělám kalkulace na administrativní haly a podobné objekty, které řeším na dálku online a osobně nemám moc ráda ty komunikace, kdy je všem všechno jasné, ale pak se vymlouvají na to, že nerozuměli nebo něco přeslechli. 😉
Inspirativní, já teda osobní zkušenost nemám s pohovorem přes telefon, vždy si mě pozvali osobně. Myslím, že přeci jen osobní pohovor má něco do sebe a mnohem více se člověk projeví….
Nemám tuto zkušenost a ani nevím o nikom, kdo by snad byl přijat do zaměstnání na základě tohoto stylu výběrového řízení. Jinak já jsem zvyklá u každého telefonátu být pokud možno v klidu a na hovor se soustředit. Mám obyčejný telefon a volám tehdy, když je to nutné. Nesnáším tlachání po telefonu o ničem.
Anou souhlasím. Toto je tak důležitý stav, domlouvat si práci, že na to musíte mít klid. Hezké rady.