Podle Britského maloobchodního konsorcia (BRC) zaznamenaly maloobchodní tržby ve Spojeném království v březnu 2024 stabilní meziroční růst 3,5 %. Oproti únorovému ročnímu tempu růstu ve výši 1,1 % se jedná o výraznou pozitivní změnu. Ještě pozoruhodnější je, že březnové tempo růstu překonalo tříměsíční průměrné tempo růstu tohoto odvětví ve výši 2,1 % a dvanáctiměsíční průměrné tempo růstu ve výši 2,9 %.
Nárůst tržeb dává velkou naději, že by se maloobchod ve Spojeném království mohl konečně nadechnout. I když je to pro Británii důvod k oslavám, je třeba porozumět hybným silám, které za růstem stojí, protože jedině tak je možné správně předpovídat budoucí vývoj.
Předčasná velikonoční vzpruha
Velikonoční svátky přišly v roce 2024 nezvykle brzy. Místo obvyklého dubnového termínu připadly už na konec března. K příležitosti tohoto prodlouženého víkendu spotřebitelé zvýšili své výdaje za potraviny o 6,8 % ve srovnání s březnem loňského roku. Generální ředitelka Institutu distribuce potravin Sarah Bradbury navíc dodala, že zmíněný růst prodeje potravin znamenal meziroční nárůst objemu čtvrtý měsíc v řadě, což maloobchodníkům a dodavatelům dává naději na stabilnější zítřky.
V Británii je zvykem, že se v rámci Velikonoc sezve rodina a hosté, takže nárůst tržeb zaznamenaly i další kategorie nákupů domácností. Březen se nesl ve znamení vyšších prodejů bytového textilu, nádobí a kuchyňského náčiní. Spotřebitelé totiž v rámci příprav na jaro a ubytování dalších osob svoje domovy „čančali“.
V jiných odvětvích, jako je příslušenství ke grilování, zahradní nábytek a věci pro kutily, už to ale tak slavné nebylo. Během velikonočních svátků se čekaly zvýšené prodeje, jenže nakonec na ně nedošlo v důsledku deštivého počasí, které od venkovních aktivit během svátků odrazovalo.
Březnový růst maloobchodních tržeb je tedy nepochybně důvodem k oslavě, ale rozhodně to neznamená, že je maloobchodní sektor ve Spojeném království z nejhoršího venku. Poslední dekáda se totiž nesla v duchu přesunu nákupů na internetu. E-shopy, hraní v online kasinech a online nakupování začíná preferovat čím dál víc lidí, což je pro maloobchodní prodejny velká výzva.
Odvětví maloobchodu ve Spojeném království se pořád zotavuje
Byť prodej potravinářského zboží zaznamenal v březnu setrvalý růst, prodej nepotravinářského zboží byl neutěšený. Britské maloobchodní konsorcium (BRC) ve své tiskové zprávě uvedlo, že tržby kamenných prodejen z kategorie nepotravinářského zboží zaznamenaly v období od ledna do března téměř nulový nárůst s meziročním poklesem o 1,1 %. Jednalo se o výraznou změnu, neboť ve stejném období předchozího roku došlo k nárůstu o 5,2 %.
Mezi bezprecedentní faktory, které v Británii přispěly k těmto slabým prodejům, jsou nepříznivé povětrnostní podmínky. Karen Johnson, vedoucí divize maloobchodu banky Barclays, poznamenala: „Klíčovým faktorem pro zpomalení diskrečních výdajů bylo deštivé počasí.“ Mnohem více spotřebitelů se totiž namísto návštěvy pohostinských zařízení a maloobchodních prodejen rozhodlo zůstat doma. To se negativně projevilo na míře spotřebitelských výdajů a spotřebitelské poptávce.
S tím, jak se v nadcházejících měsících oteplí, ale panuje důvěra, že lidé budou ven chodit více, budou se účastnit více venkovních aktivit (například pojedou na olympijské hry v Paříži 2024), anebo zavítají na britskou a evropskou část turné Eras Tour Taylor Swift, a tím pádem se rozšíří záběr jejich výdajů a maloobchodní prodejny zaznamenají vyšší tržby.
Náročné prostředí britského maloobchodu má nicméně i své první oběti mezi giganty. Jedná se o módní značku Ted Baker. V pondělí 8. dubna 2024 bylo oficiálně oznámeno, že 11 prodejen Ted Baker po celé Velké Británii bude do 19. dubna uzavřeno z důvodu setrvalých ztrát. S krokem je spojeno zrušení přibližně 120 pracovních míst.
Navíc se očekává uzavření dalších čtyř prodejen z důvodu výpovědi smlouvy ze strany pronajímatelů. Jedná se o jednu prodejnu v Manchesteru, jednu v Bicesteru a další dvě v centru Londýna. Uzavření těchto čtyř prodejen bude mít za následek ztrátu dalších přibližně 100 pracovních míst. Poté, co se značka letos dostala do nucené správy, to je další nešťastná rána. Dalším, kdo v březnu uzavřel ve Spojeném království 75 prodejen a zrušil přibližně 489 pracovních míst, je značka kosmetických a tělových výrobků The Body Shop.
Linda Ellett, vedoucí divize spotřebitelských trhů, volného času a maloobchodu společnosti KMPG UK, tvrdí, že byť maloobchodní prodejny ve Velké Británii zažívají těžké časy, v nadcházejících měsících se vše obrátí k lepšímu. S vrcholem úrokových sazeb a zmírněním inflačních tlaků se očekává i posílení důvěry spotřebitelů. Obchodníci tedy doufají, že se silná spotřebitelská důvěra odrazí i ve vyšších tržbách.
Prozatím si spotřebitelé svoje výdaje pečlivě hlídají a fungují s našponovanými rozpočty. Maloobchody, které prodávají především diskreční zboží (například oblečení), se tím pádem dál trápí. Jako celek ale můžeme říct, že se maloobchodní prodejny z dopadů fungování v prostředí vysoké inflace posledních dvou let pomalu zotavují
Foto: Unsplash/Hannah Morgan