Mezinárodní den Alzheimerovy choroby připadající na 21. září si klade za cíl nejen rozšíření povědomí o této nemoci, ale také chce, podobně jako organizace A DOMA, z. s., zdůraznit, jak důležitá je podpora pečujících osob. Organizace zároveň přináší tipy na efektivní komunikaci s lidmi, kteří se s Alzheimerovou chorobou potýkají.
Alzheimerova choroba má dopad nejen na samotné pacienty, ale i na jejich blízké, kteří se o ně starají. Správná komunikace zlepší pochopení daného onemocnění, eliminuje nedorozumění a pomáhá pečujícím nahlédnout, proč se opečovávaný chová jinak než v minulosti. Alzheimerova choroba je progresivní neurodegenerativní onemocnění, které postihuje paměť a další kognitivní funkce.
Podle dostupných údajů z Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) touto nemocí v ČR trpí přibližně 150 000 až 160 000 osob. Skutečný počet postižených však může být vyšší, protože oficiální statistiky evidují pouze diagnostikované případy, a mnoho případů přitom může zůstat nediagnostikováno. Podle odborníků se toto číslo bude v budoucnu zvyšovat. Osoby pečující o nemocné Alzheimerovou chorobou čelí mnoha výzvám, a proto je důležité, aby měly k dispozici nástroje a znalosti, které jim pomohou udržet co nejlepší vztah s opečovávanými.
„Pochopit projevy onemocnění a umět si je propojit se způsobem vykonávání denních činností blízkého demenci je jedním z důležitých faktorů péče o člověka s Alzheimerovou chorobou. Když pečující rozumí projevům demence a jejich vlivu na denní činnosti blízkého, dokáže mu nastavit vhodnou podporu – tím si ulehčí péči, předchází frustraci a posiluje pocit jistoty na obou stranách. Pečujícím vysvětlujeme, že se nemohou neustále přizpůsobovat potřebám nemocných blízkých, protože to by vedlo k jejich vyčerpání a vyhoření. Je nutné mít nastaveny hranice a vždy doporučuji sdílenou péči,“ říká Jitka Zachariášová, ředitelka organizace A DOMA, z. s., která se kromě přímé domácí péče zabývá také pomocí neformálně pečujícím, a dodává: „Naše organizace se zaměřuje na poskytování podpory pečujícím osobám a snažíme se jim poskytnout praktické rady, jak efektivně komunikovat a vytvářet pozitivní prostředí pro obě strany.“
Doporučení pro efektivní komunikaci s osobami s Alzheimerovou chorobou zahrnují:
-
Udržujte oční kontakt: Ujistěte se, že máte pozornost nemocného, a používejte jeho jméno pro upoutání pozornosti.
-
Mluvte jednoduše a pomalu: Používejte krátké věty a jednoduchý jazyk, dávejte nemocnému čas na pochopení a odpověď.
-
Naslouchejte a buďte trpěliví: Respektujte myšlenky a pocity nemocných, i když mohou být někdy zmatené.
-
Používejte neverbální komunikaci: Mimika, gesta a doteky mohou být účinné v případě, že verbální komunikace selhává.
-
Zachovávejte klid a pozitivní přístup: Nabízejte povzbuzení a vyhněte se konfliktům, které mohou zvýšit úzkost nemocného.
Jak poznat první příznaky Alzheimerovy choroby?
Varovné signály zahrnují zejména:
- opakované zapomínání nedávných událostí,
- dezorientaci v čase a prostoru,
- zhoršení schopnosti vykonávat běžné činnosti,
- problémy s řečí, psaním a rozhodováním,
- změny nálady a osobnosti, apatii či ztrátu zájmů,
- postupné zhoršování potíží v čase.
„Včasné vyšetření umožní nejen zahájit léčbu, ale také připravit pečující osoby na změny, které je čekají. Zpravidla se jedná o běh na dlouhou trať a je potřeba počítat nejen s tím, že komunikace s opečovávanou osobou bude složitější, ale také bude nutné podniknout celou řadu administrativních kroků, od právních a organizačních záležitostí až po zajištění částečné či komplexní péče o nemocného,“ doplňuje Jitka Zachariášová, ředitelka organizace A DOMA, z. s.
Zdroj: Nezisková organizace A DOMA, z. s.
Foto: A DOMA, z. s. (se souhlasem)







