Největší světová města se chystají na velké změny, které je čekají s rozšiřující se poptávkou po udržitelnějším způsobu života a které budou muset proběhnout rychle. Předpovídá se totiž, že společnost čeká velké stěhování a lidé budou už v blízké budoucnosti žít úplně jinak.
To, že lidé chtějí čím dál více žít udržitelnějším způsobem života, s sebou přináší větší zaměření na lokální prostředí. Mnoho velkoměstských center přitom v tomto ohledu už teď získává náskok. Spotřebitelé se stále častěji stěhují mimo centra a do příměstských lokalit, přičemž v mnoha komunitách vznikají iniciativy vyzývající ke stěhování obyvatel v rámci země, jako například Rural Move (Stěhování na venkov) v Portugalsku nebo COCEDER ve Španělsku.
Zájem o velká města klesá
Studie The Art of Feeling More (Umění intenzivnějšího prožitku), kterou si nechala od odborníků zabývajících se předpovědí změn ve společnosti vypracovat japonská automobilka Lexus, na jednu stranu předpovídá, že ve městech bude obecně žít stále větší podíl obyvatel, avšak v bezmála polovině funkčních městských oblastí (kam patří město i okruh předměstských obytných čtvrtí) v Evropě ve skutečnosti počet obyvatel klesne. 10 procent měst přitom do roku 2050 ztratí více než čtvrtinu původních obyvatel.
V reakci na tento trend se mnoho měst snaží zvyšovat kvalitu života cestou vytváření řady ‚mini měst‘ s důrazem na lokální přístup a zdroje. Například primátorka Paříže Anne Hidalgo je velkou podporovatelkou takzvaného 15minutového města, tedy soběstačných komunit v pohodlném dosahu občanské vybavenosti u francouzského hlavního města. Výsledkem těchto snah je obecně nižší potřeba cestování, méně stresu a méně znečištění. Ještě o krok dále zašli ve Švédsku, kde zkouší koncept městských bloků pro takzvané 1minutové město, kde se upřednostňuje chůze a jízda na kole před automobily.
Když doprava, tak udržitelná. A pohodlná
Existují však situace, kdy přílišný důraz na lokální přístup může občanskou vybavenost komplikovat. Ne vždy je možné v malém městě najít pracovní příležitosti, veškeré služby a podobně. V tu chvíli přichází na řadu také udržitelný způsob dopravy. V dnešní době však už zákazníkům nestačí, že vůz disponuje alternativním pohonem. Musí být také pohodlný a komfortní natolik, aby řidič na palubě nalezl stejný klid, kvůli němuž se stěhoval z rušného centra velkoměsta.
Přesně těmto požadavkům jde vstříc Lexus s novým modelem NX, který je k dispozici nejen jako samonabíjecí hybrid, ale také jako ještě šetrnější plug-in hybrid, který kombinuje výhody hybridu a nabíjecího elektromobilu s dojezdem více než 64 km čistě na elektřinu, což je ideální předpoklad k tichému bezemisnímu cestování po městě. Kultivovaný hybridní elektrický pohon 4. generace je příslibem vyššího výkonu při nižší spotřebě paliva, nižších emisích a znečištění v jednom balení.
Dokonalým místem k relaxaci je řidičsky zaměřený kokpit, navržený v souladu s novou architekturou Tazuna. Tiché prostředí v kabině zprostředkuje řidiči i zbytku posádky klid a uvolnění, zatímco 14″ displej multimédií – největší v daném segmentu – nabízí rychlé a intuitivní ovládání podobné tabletu, podporující propojení s vozem, jehož koncepce od začátku staví na pohodlí.