Včera jsem v rozhlase zaslechla zprávu, že právě dnes uplyne 90 let od otevření prvního supermarketu na světě. Zprvu se mi tomu nechtělo ani věřit, když zavzpomínám na dobu nedávno minulou u nás, kdy se nám o nějaké takové prodejně ani nesnilo.

Na druhou stranu, jak člověk tyto novinky přijímal s nadšením (mluvím sama za sebe), tak poslední roky si k nákupům volím spíše ty menší, maximálně středně velké prodejny. V obřích marketech se vůbec necítím dobře, nemám to tam ráda, nebaví mě chodit po prodejně déle jak hodinu, než najdu to, pro co jsem přišla a už vůbec nechápu ty, kteří mají nakupování jako svůj koníček a dokáží zevlováním po obchodech strávit několik hodin.

Nicméně pojďme blíže k onomu prvnímu revolučnímu obchodu.

U zrodu revolučního obchodu na newyorském Long Islandu stál potomek irských přistěhovalců Michael J. Cullen. Původním povoláním úředník pracoval jako manažer v maloobchodní firmě, když se v jeho hlavě zrodila myšlenka prodávat zboží s nižší marží než klasické obchody, ale zato ve skutečně masovém měřítku. Svůj nápad sepsal a předložil vedení společnosti, kterému však nestál ani za odpověď.

 Cullen byl o správnosti své myšlenky přesvědčen natolik, že opustil jistotu dosavadního zaměstnání a založil si vlastní firmu. Počátkem srpna 1930 pak otevřel brány svého obchodu nazvaného King Kullen.

Úspěch Cullenova podniku, jenž vznikl přestavbou automobilových garáží v newyorské čtvrti Queens, na sebe nenechal dlouho čekat. Zákazníky ze širokého okolí lákal nízkými cenami i širokým sortimentem zboží. O tom, že si veřejnost novinku oblíbila, svědčí skutečnost, že v roce 1936 byla otevřena v pořadí 17. prodejna s logem King Kullen a ročně celou sítí proteklo na šest milionů dolarů. V témže roce však Cullen nečekaně zemřel a vedení podniku se ujala jeho manželka. I díky ní lze na supermarkety King Kullen v New Yorku narazit dodnes, devadesát let po jejich vzniku.

U nás byl prvním takovým obchodem nizozemský maloobchodní řetězec Ahold, který se otevřel v červnu 1991 v Jihlavě. V témže roce přivítaly zákazníky také moderní prodejny řetězců Delvita a Billa.

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account