Prodejní stránka je webová stránka, která slouží k prodeji služby nebo produktu. Stránka by se měla co nejrychleji načítat. Texty by měly být stručné, jasné a snadno čitelné – doporučuji používat velké velikosti písma. Texty je třeba psát tak jednoduše a srozumitelně, aby je pochopilo i dítě. Vše vysvětlovat tak, aby si lidé nemuseli nic domýšlet.
Lidé totiž web nečtou, ale skenují a také hodně lidí nosí brýle, a tak je třeba jim to usnadnit, pokud je na webu chceme udržet. Při tomto skenování pozornost lidí upoutává obsah v následujícím pořadí:
-
Videa
Obrázky
Nadpisy 1
Nadpisy 2
Nadpisy 3
zvýrazněná slova
odrážky, seznamy
texty v odstavcích
Obrázky a videa – to vše by mělo být optimalizované (velikostně a datově přizpůsobené), aby se nezdržovalo načítání stránek. Méně je více, pokud jsou to pouze ilustrační obrázky a ne přímo fotky produktů.
Je dobré vyvarovat se automatického přehrávání videí i vyskakovacích oken, protože lidé kvůli tomu často odcházejí z webu.
Prodejní stránka musí být responzivní (přizpůsobená pro zobrazování a používání na všech typech zařízení). Musí vypadat stejně dobře na počítači i na mobilu s menší obrazovkou a musí se na ní dát stejně dobře orientovat v obou případech, protože více než polovina lidí přijde na stránku z mobilu.
Na prodejní stránce by nemělo být příliš mnoho tlačítek s různými výzvami k akci. Nejlepší je chtít na stránce po návštěvníkovi pouze jednu akci – např. „objednat se“, „kontaktovat“, „stáhnout“ nebo „koupit“, apod.
Přečtěte si více více o tom, jak správným designem udělat uživatelsky přívětivý web…
Prodejní styly úspěšné webové stránky
Taková prodejní stránka může být vytvořena dvěma styly – stylem long-form (dlouhý formát) nebo short-form (krátký formát). Každý UX designer (návrhář pro uživatelskou zkušenost) má v oblibě jinou variantu, případně má vytestováno, jaký kdy použít styl.
Je důležité návštěvníka webu nezahltit obsahem a zbytečnou „omáčkou“. Méně je v tomto případě více a kvalita je tu důležitější než kvantita.
Mě se long-form osvědčil pro vstupní stránku webu, protože většina návštěvníků webu se dostane pouze na ni a lidé radši rolují dlouhou stránkou než rozklikávají několik kratších stránek, aby si udělali úsudek, co je to vlastně za web, na kterém jsou.
Short-form se mi osvědčil při tvorbě stránky pro stažení nebo prodej produktu: e-booku, checklistu, vstupenky na akci, apod.
Jak vybrat tu nejlepší prodejní strategii pro úvodní webovou stránku
Existují dvě základní strategie pro to, co je na takové stránce důležité.
První je o tom, zaměřit se především na autora webu. Mít tam mnoho jeho fotek a videí a používat barvy, které tomu člověku odpovídají – např. růžová, červená, zlatá… Nejprve se tedy mluví o autorovi a pak až o produktu. Tento přístup může být vhodný pro autory webu typu „hvězda“, kteří takový web používají pro prezentaci svojí osoby – oni jsou svůj produkt. Jsou to např. influenceři, modelky, herečky a další veřejně známé osobnosti.
Druhá strategie je podle mého testování ve většině případů vhodnější – je o tom, zaměřit se především na produkt/službu a pak až teprve na autora. Při stavbě takové stránky se po celou dobu předpokládá, že zákazník se zajímá především o produkt/službu. Nezajímá ho až tak váš životní příběh, jako spíš, co jste se naučili a proč díky tomu mají chtít produkt/službu právě od vás. Barevnost takového webu má být střídmá, aby nerušila a má evokovat produkt/službu.
Na této stránce je třeba jasně zodpovědět tyto tři základní otázky:
-
Co to je?
Pro koho to je?
Co z toho bude mít?
Jaký má být obsah na úvodní prodejní stránce, aby maximálně konvertovala
Teď uvedu rozpis a pořadí prvků na typu stránky long-form.
Klikněte na tuto ukázku a podívejte se na to, jak taková stránka může vypadat.
1. Hero space
Tento prostor, kde většinou převládá velký obrázek slouží jako vizitka. Měl by obsahovat:
-
úvodní obrázek / slide show / video / nebo kombinaci
definici produktu/služby
tlačítko – kontakt
2. Co to je?
Zodpovědět v několika větách. Do této sekce lze přidat odkaz na magnet – obsah zdarma, který tuto otázku vysvětlí dopodrobna.
3. Pro koho to je?
Toto lze napsat jako několik otázek, na které si klient sám odpoví a zjistí, jestli je to pro něj to pravé.
4. Co z toho bude mít?
Vypsat, jaké mu to přinese zisky.
5. O mně
Krátký text – ne o vašem životě, ale o vaší kvalifikaci a přidejte vaši menší fotku.
6. Reference
Obsahují fotku klienta a ještě lépe odkaz na jeho web.
7. Přehled služeb a jejich cen
Napsáním ceny se vyselektují ti praví klienti.
8. Postup spolupráce
I když vy si myslíte, že postup je jasný, lidem až tak jasný být nemusí. Postup popsaný krok za krokem jim pomůže se rozhoupat.
9. Kontaktní formulář
Méně políček ve formuláři je lepší – doporučuji jméno, e-mail, text pro poptávku.
Jaký má být obsah na stahovací prodejní stránce, aby měla výsledky, jaké chcete
Teď uvedu rozpis a pořadí prvků na typu stránky short-form.
Klikněte na tuto ukázku a podívejte se na to, jak taková stránka může vypadat.
1. Výzva k akci
2. Obrázek produktu
3. Název produktu
4. Popis produktu
Je třeba zde odpovědět na otázky:
-
Co to je?
Pro koho to je?
5. Zisky
Je třeba zde zodpovědět klientovi:
-
Co z toho bude mít?
6. Mini kontaktní formulář
Vytvořit zde výrazné tlačítko pro stažení nebo nákup.
7. Reference
Umístit na stránku max. čtyři reference a nejlépe s fotkou klienta.
Potom je užitečné vytvořené stránky testovat – to, jak se na ní chovají návštěvníci a podle toho stránky dále upravovat, tak, aby stránky co nejlépe konvertovaly (tzn. aby lidé dělali na webu, co chcete a vy jste díky tomu vydělávali kolik chcete).
Je užitečné, když prodejní stránku sestavuje člověk, který rozumí nejen tomu, jak postavit web, ale také rozumí marketingu a UX designu.