Mozartovský efekt v praxi: Proč by děti měly slyšet vážnou hudbu už od malička
Dagmar Pecková je světoznámá operní pěvkyně, která absolvovala pražskou konzervatoř a operní studium v Drážďanech. Během svojí operní kariéry působila na předních světových scénách včetně státní opery v Berlíně nebo prestižní londýnské Královské opery Covent Garden. Při spolupráci s mnoha mezinárodně uznávanými dirigenty a orchestry vystoupila na jevištích nejvýznamnějších koncertních sálů a hudebních festivalů Evropy i Ameriky.
Nejenom tam. V rámci předvánoční atmosféry jsem se svým synem navštívila i v našem malém zámeckém městě Mělník její vánoční program. Vzhledem k jeho věku tam patřil mezi nejmladší návštěvníky, ale určitě to není důvod, proč se vyhýbat koncertům vážné hudby, zvláště před vánoci. Dokonce tam potkal i kamarádku z kapely (no, měla bych napsat z komorního orchestru) se kterou hraje na housle v hudební škole (lidově řečeno v ,,lidušce”).
Tady doprovázel operní pěvkyni komorní soubour Barocco sempre giovane, což znamená Baroko stále mladé. Mladí byli i profesionální hudebníci, kteří hráli opravdu špičkově. Specializuje se interpretaci vrcholného baroka, nevyhýbá se však ani jiným slohovým obdobím. Je dokonalým úkazem toho, že i hudba z minulosti dokáže být stále mladá a stále má co předávat mladé generaci.
Nevyhýbá se ani tak náročnému období jako jsou třeba vánoce a tak byl program laděn do vánoční atmosféry. Zaznělo zde Vánoční concerto grosso od Giuseppe Torelli, Česká mariánská muzika – Vánoční noc, nebo třeba Ave Maria od Johanna Sebastiana Bacha. Dokonce vyzvala samotné obecenstvo, aby jí dělalo andělský chór. Proč ne, andělů není nikdy dost. V samém závěru se s námi operní pěvkyně rozloučila se směsí koled a tím vytvořila dokonalou vánoční atmosféru. Samozřejmě se musela několikrát vracet a dávat přídavky a pro mě byl ten největší přídavek, když mi Kryštof řekl : „ Hele, mami, to bylo fakt dobrý. To jsem fakt nečekal.“
A jaký vliv má vůbec vážná hudba na psychický vývoj dítěte?
Podle výzkumů vážná hudba skutečně dokáže rozvíjet intelekt dětí i dospělých. Během poslechu vážné hudby dochází k rozvíjení intelektů pomocí tvz. „ Mozartovského efektu“. Ten rozvíjí intelekt tak, že harmonizuje fungování pravé i levé mozkové hemisféry.
Rozvíjí se soustředěnost – není lehké zachytit všechny informace, které se v ní nacházejí. Jedná se o hudbu, která je harmonická, to znamená, že v ní nenajdeme disonance, a pokud tam už nějaké jsou, ihned se rozvedou do harmonicky znějících tónů.
Rozvíjí se i představivost, umělecké cítění a emoční intelekt. Je vědecky dokázáno, že děti jsou po takovém poslechu více empatické.
A navíc – slyšet Ave Maria v podání Dagmar Peckové – tak to je vážně PECKA!
Zdroj foto: Pixabay.com