Podnikání skoro bez peněz už dneska není (prý) zas tak složitý. Jednou z možností jak něčeho takovýho docílit je tzv. boostrapping. V Česku tento pojem asi moc lidí nezná, ale v zahraničí je poměrně slavnej. O co jde?
Boostrapping dokazuje, že podnikání bez peněz je možný. Svoje podnikání začínáte v co nejjednodušší formě tak, abyste to zvládli se svými financemi a znalostmi. Většinou totiž máme doopravdy všechno, co k validaci a vypuštění MVP potřebujeme.
Zatímco ostatní pilují powerpointový prezentace, aby uchvátili investory, bootstrapper už má reálné zákazníky a příjmy
Pokud tomu nevěříte, podívejte se na kluka, kterej založil 12 startupů během 12ti měsíců. Nejenže je založil, oni jsou taky úspěšný, jeden z nich je například pracovní portál pro nomády, který zajišťuje práci z domu.
Zapomeňte na všechno, co jsem se kdy učili a půjde vám to
Základem pro úspěšnej boostrapping je zapomenout všechno, co jste se kdy učili. Žádný zbytečný analýzy, shánění peněz apod. Než byste se prodrali těmato zbytčnostma, možná by vás váš nápad přestal bavit. Cíl boostrappovýho byznysu je mnohem dosažitelnější, protože se hned nesnažíte vybudovat další Facebook. Spíš to připomíná podnikání souseda na vesnici, kterej to ale může nechat organicky růst. A navíc se nevylučuje, že z toho ten další Facebook nebude.
Boostrapping je ta nejlepší cesta, jak si dělat věci po svém
Jak to ti bootstrapeři dělají?
Ve zkratce:
mají nápad
zjistí, komu ho chtějí prodávat
vytvoří hodnotu, kterou chtějí prodat s tím, co mají
nabídne tuto hodnotu lidem, kteří by o to mohli mít zájem
snaží se dostat do médií
to co jde zautomatiují
monetizují
Přesný postup podle nejslavnějšího boostrappera:
Nápad
Začněte s problémy, se kterými se potýkáte. Podnikání je o řešení problému. Existuje ale pravidlo. Stejný problém musí mít víc lidí a tvé členy rodiny včetně vašeho mazlíčka se nepočítají. Pokud žádný problémy nemáte. Podívejte se na ostatní lidi. Ti jich mají většinou dostatek. Je potřeba odhadnout, co lidi budou potřebovat, co je bude zajímat. Máte?
Odpovězte si na tyto otázky:
1) Co si myslíte, že lidi potřebují
2) Proč to potřebují?
3) Proč by za to měli platit?
Pokud to máte, dosaďte si: Jestliže jste (vaše hodnota), můžete teď (vaše nabídka) s (název byznysu), tudíž můžete (výsledek)
Příklad:
Jestliže jste doteď nemohli najít práci nebo brigádu v zahraničí, můžete se teď snadno přidat do skupiny na Facebooku-Job in Paradise, kde přidávám nabídky každý den přímo od zaměstnavatelů, tudíž můžete najít snadno a zdarma práci i bez agentury.
Stavění a budování
Přetvořte váš nápad do reálné podoby, ale pouze s tím co máte a umíte. Stavějte pouze základní funkci, na které to stojí. Neučte se zbytečnosti, který vám trvají měsíce a nenajímejte lidi, to je kompetitivní nevýhoda.
Mít limitované zdroje znamená, že vaše podnikání nepřežije, dokud se nebudete soustředit na to, co přináší největší hodnotu
Ukázaní světu
Představte váš produkt nebo službu co nejdříve a taky na několika frontách. Vyhledejte média, která by o vás mohla napsat. Jako příklad ve světě: Product Hunt, Hacker News, The Next Web. Najděte na internetu okruhy lidí, které jsou vaší cílovkou a představte svoje podnikání i tam. Netvařte se u toho super důležitě a seriózně. Stačí když napíšete, že máte něco, co by těmto lidem mohlo pomoct.
Růst a monetizace
Zbytečně neutrácejte za reklamy. Pokud je produkt nebo služba to, co lidi chtějí, nebude nic takovýho potřeba. Nesbírejte nucený lajky, jen abyste si zvedli sebevědomí. Nenabírejte zbytečně lidi dokud na to firma nevydělává.
Monetizujte přímo. Požádejte lidi, aby vám zaplatili za to, co děláte, abyste službu nebo produkt mohli nadále vylepšovat. Buďte upřímní. Lidé vám za to rádi zaplatí a nebudou otrávení z reklam.
Lifehacky pro ty, co čtou až dokonce:
Vytvořte si kolem projektu komunitu a nechte ji organicky růst. Nesnažte se jim nuceně vecpávat něco, o co nemají zájem.
Budujte eticky, nesnažte se z lidí dělat blbce, poznají to a zkazíte si reputaci.
Firmy, který vznikly boostrappově: GutHub, Gopro, Craiglist a to rozhodně není všechno!