„Spanilá jízda“, cituji slova mého kolegy za uplynulými týdny v Testuj.to. Konečně zase spousta konferencí, večírků, veletrhů a účasti snad všech z trhu! Geniální příležitost, jak se připomenout “starým známým” a upozornit na náš produkt testování a generování recenzí pro větší či menší značky. Byla to vážně jízda, a tak sdílím pár postřehů očima ženy, která podniká primárně mezi muži.
Ženy na podiu
Během posledního měsíce jsme se jako Testuj.to zúčastnili dvou významných e-commerce akcí. Byli jsme partnery na veletrhu Reshoper a E15 E-commerce Summitu. Na obou eventech jsem měla přednášku. Skóre ženy vs. muži 2:8! Věřme, že příští roky udrží kvalitu a podpoří diverzitu. Dovedu si na pódiu představit Petru Plemlovou, Andreu Bohačíkovou, Eriku Fashion a mnoho dalších…
Ženy v davu
Na přednáškách i veletrhu byla všude spousta lidí. Žen ale velice málo. Ano, byly tam, většinou v doprovodu mužů. Pořád doufám, že některé z nich měly, ba naopak, jako doprovod muže!
Výčtem asi jediná žena, která se za mnou zastavila, byla Renata Kašparová. Naše letitá klientka i kamarádka, která podniká se svým partnerem v pet segmentu. Bylo krásné vidět tu synergii a vzájemnou podporu. Ostatně, že se to ve dvou lépe táhne mi potvrdil z mé rodné Chrudimi i Pavel Kostka ze CityZen. Ten se chlubil na večeru Shop roku svou ženou, která mu stojí po boku a maximálně ho podporuje! Nejsou sice tolik vidět, ale jsou to ženy nesmírně důležité.
Ženy v běhu
Miluji takový ten moment, kdy kolem vás vše lítá, bzučí, slyšíte ruch a vy se zastavíte. Vypnete autopilota, pozorujete a vnímáte okolí. Na Reshoperu byl náš stánek absolutně vyvážený, 3 ženy, 3 muži. Když jsem pozorovala ty mé dvě mladé kolegyňky, tak moc mi připomínaly mne samotnou před několika lety. Tolik energie a elánu, radosti že jsme dobří, že jsme vidět, že je o nás zájem! Pobíhaly sem a tam, byly neuvěřitelně akční! Korunu tomu dala jedna z nich: „Evo, kolik máš za dnešní den kroků?“ „Jak to mám vědět?!“ A tak s důvěrou předávám můj telefon, kde prý je to v nějaké chytré appce automaticky počítáno. Můj tým měl v průměru 12 000 kroků, já sotva 3 000 kroků. A fakt se za to nestydím! Trvalo to skoro 20 let. Dostala jsem se do fáze, kdy mám mobil většinu dne na nabíječce. Už neběhám. Sedím na místě, usmívám se, všechny kolem zdravím, pozoruji a vítám ty, kteří běhají za mnou. Jojo, léta práce a dřiny 😊
Ženy budoucnosti
Toť otázka. Bylo toho hodně, co jsem prožila, zvládla, ale i nezvládla. Když jsem před 20 lety začínala, skvělou školu obchodní i životní etiky a jednání mi dala Eliška Hašková Coolidge. V e-commerce jsem se musela sice prodírat sama, ale řada rad a pravidel platila a platí dodnes i tam!
Říkám si, že my zkušenější bychom měli více sdílet své pády a poučení z toho. Vy mladší, jako byla Eva před mnoha lety, ptejte se a važte si toho, že se máte od koho učit! Sledujte, vnímejte, naslouchejte, buďte chytřejší a poučte se od těch, kteří toho mají za sebou víc.
Píši to cíleně, protože pokud někdo z vás vnímá, že potřebuje popostrčit nebo pomoci, napište mi, v jaké oblasti, jakou formou a s čím. Tady je můj e-mail: ev*@ze*****.cz
Ženy ženám, ale i muži ženám a ženy mužům
Neodpustím si to. Prostě si musíme pomáhat a podporovat se! Nevymezujme se vůči mužům a nechtějme být stejné jako oni…Borci?! Jsme ženy, jsme své, máme spoustu jiných kvalit i výhod a jedině ve spolupráci je ta síla!
Tolikrát jsem byla svědkem díků a upřímné radosti! Když se nám podařilo podpořit začínající podnikatelku či projekt, když mi moje mentee Jana, Radka nebo Aneta po roce děkovaly a sdílely své posuny a štěstí. Když Linda ze Snuggs poprvé mluvila o své vizi menstruačních kalhotek a náš rozhovor s ní měl během pár dnů čtenost 400 tisíc! Díky za každou tuto radost. Díky, že naštěstí většina žen nezapomíná a předává své zkušenosti dále. Pořád není to skóre 100%, ale tady asi vidím největší šanci v tom poměru čísel, která lze rychle měnit.
Já bych naopak klidně řekla, že e-commerce je v poslední době ženské odvětví. Ženy na to prostě mají cit. Hlavně takové ty maminky podnikatelky, které to dělají z domu a nepotřebují k tomu virtuální sídlo firmy Praha od https://kupsidlo.cz/virtualni-kancelar-praha Mají cit pro jednání se zákazníky, jsou autentické. Ale jasně, nejsou vidět a cenu Shop roku pravděpodobně nezískají. Ale podívejte se třeba na příběh Unua. To je přesně takový případ, kdy se píle vyplatila. 🙂