Vytvoření dokonalého Elevator Pitche: Získejte pozornost a zaujměte posluchače
The Elevator Pitch se doslova překládá jako „výtahová prezentace.“ Někdy se uvádí i pojem Elevator Speech (řeč ve výtahu). Česky potom třeba jako minutová prezentace.
Ptáte se, kde se takový výraz vzal? Traduje se příběh, kdy chtěl začínající podnikatel oslovit investora s konkrétním nápadem a tak si na něj počkal ve výtahu, odkud mu investor nemohl „utéci“. Měl tak pouze několik málo pater na to, aby ho zaujal a domluvil si s ním schůzku.
K ČEMU JE TAKOVÁ PREZENTACE DOBRÁ?
Pro podporu budování vaší osobní značky (dobře sestavené a opakované věty lidem utkví v paměti – stejně jako reklamní slogany).
V části vašeho životopisu označený jako „OSOBNÍ PROFIL“ – více se dočtete v článku „
5 vět v životopise, za které vás budou personalisté milovat
Na LinkedInu, v části označené jako „SOUHRN“ – jedná se o nejvíce prohlíženou část vaší prezentace na LinkedInu. Proto je důležité, aby vzbudila zájem, byla jasná a výstižná. Tuto část lze navíc doplnit i o prezentace a jiné odkazy na vaši práci.
U pohovoru, když dostanete otázku typu: „Povězte nám něco o sobě.“
Při obchodní schůzce či setkání, kde se budete muset představit během a vzbudit zájem během několika málo minut.
Na konferencích nebo školeních či webinářích, kdy máte říci na úvod něco o sobě.
Na vašem webu nebo blogu, kde je zmínka o vás jako o autorovi.
V e-mailu, jehož cílem je získat a oslovit příjemce (zákazníka, zaměstnavatele, investora,…)
Někdy se vkládá se jako součást podnikatelského plánu.
Určitě si vybavíte další situace, kdy jste si říkali, že vaše improvizace nebyla zrovna efektivní
NA CO MYSLET PŘI VYTVÁŘENÍ EFEKTIVNÍ MINUTOVÉ PREZENTACE?
Délka by měla být v rozmezí od cca 30 sekund do 2 minut. Někdy se uvádí také jako prezentace v 10 větách.
Cílem není „vysypat“ ze sebe co nejvíc informací v co nejkratším čase, ale spíšezaujmout a získat pozornost druhé strany. (Obdobně je to v
který má vzbudit zájem a motivovat k prostudování životopisu).
Měl by být konkrétní a bez klišé nebo prázdných a nudných frází (flexibilní, spolehlivý apod.)
Musí být srozumitelný, jednoduše zapamatovatelný a autentický.
Musíte být s jeho obsahem bezpodmínečně ztotožnění. Jedině tak budete mít úspěch (dobrý obchodník je ten, který svému produktu naprosto věří) – věřte proto sami sobě. S tím souvisí i vyloučení jakkoliv negativně laděných vět, případně známky pochybností. (Takhle určitě ne: „Dobrý den, omlouvám se, že vás ruším….“)
Vložte do toho tu správnou energii, nadšení, emoce – lidé si často nepamatují to, co jsme řekli, ale to, jaký dojem jsme v nich zanechali. Jak na to? Používejte správné výrazy jako výjimečný, inovativní, ušetřit, zrychlit apod.
Použijte vhodná: klíčová slova.
Na internetu (zejména v anglicky mluvících zdrojích) najdete řadu konkrétních tipů, jak sestavit úžasnou minutovou prezentaci. To, jak bude řeč vypadat, by mělo vycházet ze stanovení konkrétního cíle/jejího účelu. Dám Vám 3 tipy při použití minutové prezentace u networkingu:
Na začátku např. prolomení ticha větami„Dejte mi minutu svého času a já Vám…. „ „Už jste slyšeli, že…“ apod. NEBO přímo začněte tím, že vysvětlíte, co děláte; co chcete, aby si o vás druhá strana pamatovala.
Vložte do prezentace tzv. Unique Selling Proposition (USP), tj. informaci, která popíše, v čem jste právě vy jedineční a odlišujete se od konkurence. Je to vlastně taková autentická expertní věta.
Na konci je dobré si říci například o termín schůzky, kde byste se pobavili o detailech možné spolupráce. Jednoduše vyzvat k nějakému dalšímu kroku.
JAKOU STRUKTURU BY MĚL MÍT „ELEVATOR PITCH“ U POHOVORU?
Cílem je říci ve stručnosti váš příběh a zaujmout. Tak jdeme na to. Strukturu můžeme rozdělit nejčastěji do 4 částí:
1.Základní informace o vás
Dobrý den, jmenuji se Petra a studuji andragogiku na Masarykově univerzitě. Velmi ráda bych se proto věnovala oblasti lidských zdrojů.
2.To nejdůležitější z vaší práce od minulosti po dnešek (to, co je relevantní k dané práci)
V létě jsem absolvovala stáž ve firmě Lego, kde jsem se účastnila náborových aktivit a měla možnost poznat i další HR procesy a neskutečně mě to oslovilo. Také jsem členkou HR klubu, kde se učím stále nové věci.
3. Co byste chtěli ve své kariéře dosáhnout
Po ukončení školy bych ráda získala práci na interním oddělení HR, kde bych svoje teoretické znalosti mohla přenést do praxe.
4.Proč právě vy byste měl/a být tím pravým pro firmu, co jí můžete nabídnout.
Věřím, že díky mojí vysoké vnitřní motivaci, bych se velmi rychle stala platným členem vašeho HR oddělení.
Můžete mít vytvořený jeden univerzální Elevator Pitch, ale mnohem lepší je mít více verzí. Pokud se budete bavit s někým z vašeho oboru, stačí, aby byl kratší, než pokud budete svoji práci a vizi představovat laikovi. Někdy zaujmete natolik, že dostanete šanci prozradit více – i na tuto variantu je dobré být připraven. Samozřejmostí je také pravidelná aktualizace.
Takže trénujte, trénujte, trénujte, ať se dopilujete k dokonalosti. Já taky budu trénovat 🙂
Krásný den,
zdroj foto: Martina Koláčková