1. Buďte si vědomi toho, co děláte a jak dlouho to zabere
Pokud chcete změnit rozvrh vašich pracovních hodin, musíte vědět, jaké množství času vám vaše aktivity zaberou. Jeden z vyzpovídaných byl známý ilustrátor dětských knížek. Věděl téměř přesně, jak dlouho mu bude trvat nakreslit daný obrázek. Podle toho si může dobře rozvrhnout svůj čas na specifické časové úseky, např. na tři ilustrace denně. Abyste chápali svou práci a produktivitu stejně, jako ilustrátor, Vanderkamová doporučuje vést si svůj časový zápisník po jeden celý týden, i s víkendem, protože právě to je ten čas, kdy si lidé bývají nejméně vědomi toho, co dělají a jak využívají svůj čas. Neexistuje univerzální způsob, jak si zaznamenávat svůj čas, vyberte si prostě to, co vám nejvíce vyhovuje. Jak říká Vanderkamová v telefonátu ze svého domu poblíž Filadelfie: „Cílem toho je usnadnění, ne zhnusení vašeho života.“ Například samotná Vanderkamová doplňuje svůj záznam dvakrát denně. Někdo jiný to však může dělat častěji, například pomocí počítače nebo aplikace pro chytré telefony. Ať už si zvolíte jakoukoliv metodu, snažte se, aby byla vám vyhovující, a aby vám pomohla důvěryhodně zaznamenávat činnosti, které jste dělali. „Čas plyne, ať už jste si vědomi, jak ho využijete, nebo ne,“ říká Vanderkamová. „A volba, že si toho vědomi nejste, je také volbou.“
2. Plánujte
Dalším krokem k ovládnutí svého času je plánování. Toto se může zdát opravdu jasné, ale mnoho sužovaných pracovníků nachází sama sebe v „třídicím módu“ – reagují pouze na urgentní záležitosti a nikdy nepřemýšlejí nad tím, jak by mohli lépe strávit svůj čas. Jak píše Vanderkamová: „Lidé naříkají, že by byli vděčni za přemýšlení nad svým časem, ale jsou prostě příliš zaneprázdněni!“ Doporučuje rozvržení tzv. plánovacích etap, ve kterých si naplánujete, co budete v nadcházející době dělat. Alespoň jednou týdně nebo i častěji, například po dokončení projektu. Doporučuje také plánování na rozličné časové úseky. Pro příklad, na konci roku si můžete naplánovat své cíle pro nadcházející rok a poté se každý týden ujišťujte, že na nich svižně pracujete.
3. Uvolněte cestu svému úspěchu
S novým plánem je jednoduché získat nadšení pro své cíle, stát se příliš ambiciózním a poté selhat. Je pravděpodobnější, že svých snů dosáhnete, pokud si sami pro sebe nastavíte diskrétní a splnitelné úkoly. Poté se ujistěte, že jste zodpovědní. Nejprve si rozkouskujte velké projekty na menší krůčky a zkuste se omezit na vypořádání se se třemi až šesti krůčky za den. Za další se ujistěte, že se k těmto krůčkům dostanete. Každý z nás má jiný systém odpovědnosti, říká Vanderkamová. Ona osobně má odpovědnostního partnera, se kterým má týdenní setkání každý pátek. Jiní si mohou žádat více trestající nebo veřejnější způsob, například jako zveřejnění svého slibu na Stickk, což je stránka, kde si lidé určují své cíle a slibují, že pokud selžou, udělají něco, čeho se obávají, například, že darují určitou částku společnosti, která se jim hnusí.
4. Uvědomte si, co je opravdová práce
Hodně z nás stráví neúměrně mnoho času odpovídáním na email. Jak píše Vanderkamová: „Podle zprávy McKinseyho Globální Institutu z roku 2012 stráví pracovníci 28 % svého času broděním se jejich schránkami.“ Ale sledování mailů není to samé jako „pracování“ – a tím Vanderkamová myslí jádro toho, čeho se snažíte dosáhnout. „Maily se roztahují do času, který jim je poskytnut. Dejte vyřizování mailů méně času a méně času vám to zabere,“ říká. Pokud jste ten typ člověka, který má starosti s necháváním své schránky bez dozoru, Vanderkamová navrhuje strávení dvaceti minut nad poštou a dalších čtyřicet soustředěním se na daný úkol bez přestávek. Časem protahujte pracovní čas na úkor času, který strávíte nad kontrolováním mailů. Další věc, která se může tvářit jako práce, ale není, jsou meetingy. „Důvodem, kvůli kterému jdete na meeting je touha změnit svět na jeho konci,“ říká. „Problém je, že lidé chodí na meetingy, aby zkontrolovali, že všichni dělají svou práci – doufám však, že jste najali natolik dobré lidi, u kterých se ujišťovat nemusíte.“ Celkově vzato říká: „meetingy si musí své místo v něčím životě zasloužit. „Proto se raději vyhněte opakujícím se meetingům. „Cokoliv, co uděláte s jednou hodinou svého času, by mělo být vědomé rozhodnutí,“ říká.
5. Procvičujte
Vanderkamová ve své knize poukazuje na to, že zatímco profesionální hudebníci nebo atleti tráví svůj čas procvičováním jejich profese, hodně lidí s jinými povoláními ne. „Když si to tak vezmete, vaše práce je vlastně jakýmsi druhem výkonu.“ To znamená, že můžete vědomě procvičovat své zkušenosti s cílem zlepšení sebe sama. Budete však nejspíš potřebovat nějakou formu zpětné vazby. „To je ta věc, která chybí hodně lidem v jejich práci,“ říká Vanderkamová. „Nedostáváme tolik zpětné vazby, kolik potřebujeme. Lidé si dělají roční přehledy svých výkonů, ale to je celkem zbytečné oproti kladení si otázky Co jsem v téhle prezentaci udělal dobře?“ Pokud se vám nedostává pravidelné odezvy, je dobrou věcí zeptat se svého vedoucího, jak jste si vedli ve své prezentaci, či jak dobře jste splnili svůj úkol. A pokud máte kamaráda se stejnou profesí, je dobré mu zaslat svou práci předtím, než ji zašlete svému nadřízenému. Může vás také sledovat, jak si svou prezentaci nacvičujete a poradit vám.
6. Kariérní kapitál
Řekněme, že jste dnes přišli o svou práci. Abyste si našli nové zaměstnání, budete muset čerpat z vašeho kariérního kapitálu, což je podle Vanderkamové „součet všech vašich zkušeností, znalostí, umů a vztahů – všechny tyto věci vám umožní získat novou práci, pokud ji opravdu potřebujete a vytvořit si pro sebe nebo pro jiné příležitosti, můžou vám také umožnit dát si pauzu bez toho, aby vám to zruinovalo kariéru.“ Úspěšní lidé vkládají všechny tyto věci do svého kapitálu pravidelně. Existují tři hlavní způsoby, jakými je možné vytvořit si svůj kariérní kapitál. Jedním z nich je prosté zlepšování svých dovedností a učení se novým, důležitým věcem po čas své práce. Choďte na profesionální rozvojové semináře nebo si najděte učitele, který vám pomůže přijít na to, co budete potřebovat k vašemu úspěchu za pět, deset nebo klidně i dvacet let. Dalším způsobem vkladu do kapitálu je rozvíjení portfolia svých prací. „Dobrou věcí ohledně psaní nebo ilustrování knížek je to, že jsou po vydání venku na trhu, mluví za vás a vaše nápady i když nejste poblíž,“ píše Vanderkamová. A to vysvětluje, proč experti z mnoha oblastí, počínaje medicínou či byznysem berou do ruky pero a začínají psát. Ale psaní nebo publikování není jediným způsobem, jakým lze vytvořit své portfolio. Dělání práce, která má jakýkoliv druh viditelného, hmotného výsledku bude mít stejný dopad. Posledním způsobem, jakým lze vybudovat svůj kariérní kapitál je začít pracovat na síti lidí, kteří jsou vám věrní. Můžete začít představováním svých kolegů ostatním, kteří by jim mohli být nápomocni. Je také dobré poskytovat ostatním lidem reference a pomáhat spolupracovníkům, když se jim nedaří. „Každý může zajít na oběd s někým, kdo je úspěšný,“ říká Vanderkamová. „Pravý kapitál však plyne z obědu s někým, kdo právě přišel o práci, kterou miloval.“
7. Pronásledujte potěšení
Poslední společná věc, na kterou Vanderkamová došla mezi úspěšnými je to, že úspěšní lidé si vždy najdou radost a potěšení ve své práci. Zatímco mnoho z našich povolání s sebou nese elementy, které máme raději méně, než ostatní, doporučuje upravení našeho času tak, abychom déle dělali věci, které máme rádi a strávili méně času nad věcmi, které nás nebaví. Zjistila také to, že potěšení přichází zákonitě z pocitu jakéhokoliv pracovního pokroku. Kvůli tomuto je lepší se soustředit na hlavní části své práce, protože přináší větší pocit radosti a zároveň posilují vaše odhodlání k práci. O kterém z těchto pravidel si tedy sama Vanderkamová myslí, že je nejdůležitější? Vkládání do našeho kariérního kapitálu, což samozřejmě trvá nejdéle. Říká však: „Pokud se na vaši kariéru podíváte z dlouhodobého pohledu a řeknete si: Nebudu do konce života po celou dobu pracovat pro jednu firmu, ale budu stále sám se sebou. Co můžu udělat, abych se ujistil, že právě já jsem ta osoba, se kterou je skvělé pracovat? Pokud budete každý den vkládat do svého kapitálu, bude velmi obtížné zastihnout vaši kariéru ve stavu stagnace.“
Zdroj: Foto Shutterstock
Překlad: Mates Toman