Vždy mě zajímalo, kdo navrhuje parfémy, kolik práce, námahy, času, peněz a kreativní trpělivosti je potřeba na vytvoření jedné vůně. A tak jsem se pustila do zkoumání, hledání a zjistila tyto informace:
Na samém počátku všeho je myšlenka a rozhodnutí vyrobit parfém
Pokud se jedná o úplně nový typ vůně, musí se nejdříve prozkoumat trh, zda bude o ní vůbec zájem. Určí se přibližná cena a finanční strop pro investice. K další součástí patří název a vhodný flakónek + obal, od těchto věcí se bude odvíjet prodejnost a zájem. Mezi tím se osloví vhodný parfumér, který namíchá dle představ zadavatele požadovanou vůni (ve více variantách), vybere se pak ta nejlepší. Po vytvoření požadované vůně, dochází k složitým a náročným testům, zkoumá se výdrž na kůži, alergické reakce, zda není parfém moc silný, jak voní na oblečení, zda něco nenarušuje celkovou harmonii. V případě nespokojenosti se musí použité složky upravit (zjemnit) nebo zvýraznit. Takto vzniklá vůně se nechává nějaký čas uležet, až po schválení jde do výroby. Všechny používané aromatické esence, oleje a přísady podléhají přísným normám a kontrolám.
Na celém světě existuje jen pár škol, kde se školí znalci parfémů, jedna škola je ve Švýcarsku, dvě ve Francii (Versailles a Grasse)
Zde probíhá tříleté studium, praxe pak trvá dalších šest – sedm let, takže vyškolený znalec získá potřebou praxi a zkušenosti po deseti letech. Takovým lidem se pak říká „nosy“. Snaží se po celý svůj život vyvarovat zakouřených prostor, kouření cigaret, pití alkoholu, nejí kořeněná jídla a chrání si svůj čich.
Jak vypadá jeho práce? Parfumér sedí ve své laboratoři se spoustou lahviček, míchá vonné esence a snaží se co nejvíce přiblížit přání zadavatele zakázky. Je pečlivý, hodně přemýšlí, využívá všechny své znalosti, jelikož stačí malinká chybička a musí začít od začátku. Jako profesionál, zná všechny vonné látky a ví, které spolu vytvoří krásnou souhru a jaké naopak spojit nesmí. Celé hodiny zkouší, kombinuje a čichá, řídí se svými pocity. Pokud má volnější ruku a může tvořit podle svých představ, podepisuje se a zanechává osobní stopu, což je dobré pro jeho kariéru a zviditelnění. Vždy se u novinek i starších vůní uvádí, kdo stojí za tvorbou a návrhem.
Mezi známé jména tohoto voňavého světa patří mimo jiné:
o ALBERTO MORILLAS – Narodil se v roce 1950 ve Španělsku, jako samouk se dopracoval k titulu nejlepšího voňavkáře, navrhl spoustu nádherných a oblíbených vůní pro světové značky, mezi nejznámější patří například: Versace Bright Crystal, Bvlgari Omnia Crystalline, Calvin Klein One, Carolina Herrera 212, Cartier Le Baiser du Dragon, Lancome Miracle a další.
o HENRI AMERAS – Tvůrce jednoho z nejslavnějších parfémů všech dob Jean Patou Joy.
o ERNEST BEAUX – Vytvořil Chanel No. 5.
o CHRISTINE NAGEL – Nadaná parfuméristka, která získala mnoho ocenění. Navrhla například: Cartier Delices de Cartier, Chopard Madness, Christian Dior Miss Dior Cherie, Dolce & Gabbana The One for Women, DSquared2 Potion for Woman, Fendi Theorema, Giorgio Armani Si, Givenchy Eau Torride, Lalique White For Men, Lancome Hypnose Senses, Lolita Lempicka Si Lolita, Thierry Mugler Womanity Eau Pour Elles a mnoho dalších
o MICHEL ALMAIRAC – Narodil se ve Francii v Grasse, studoval parfumérskou školu. Vymyslel spoustu zajímavých a oblíbených vůní, například: Chloe L’Eau de Chloe, Gucci Pour Homme, Mercedes-Benz for Women, Naomi Campbell Cat Deluxe, Salvador Dali It Is Love, Montblanc Starwalker, Bottega Veneta Eau de Parfum, Andy Warhol Pop pour Femme, Alfred Dunhill Desire for a Men, Burberry Women, Escada Escada Magnetism for Men, Gucci Rush, Joop! Homme, Chopard Heaven, Burberry Body Eau de Parfum Intense.
A tak bych mohla pokračovat do nekonečna. Většinou má každá velká značka svého oblíbeného a ověřeného parfuméra, při změnách a inovacích dávají prostor novým tvůrcům a návrhářům, u každé značky najdeme více než deset tvořících „nosů“.
Málokdy se konečný spotřebitel dozví podrobné složení všech použitých ingrediencí, jelikož výrobci parfémů své výrobní tajemství neodhalují, z důvodu ochrany značky. Na etiketách nebo internetu najdeme informace pouze stručné a základní.
Většina parfémů se skládá z 3 částí, každá má svůj úkol:
Hlava (vytváří první pocity z vůně, navnadí zákazníka, hlava je pro parfém moc důležitá, intenzívně voní jen chvíli)
Srdce (střed parfému voní několik hodin, rozvoní se po odeznění počátečních úvodních tónů)
Základ (patří k parfému, doplňuje jeho hloubku a slaďuje hlavu + srdce dohromady)
Konečný obsah parfému je spojením přírodních silic, syntetických látek, vody a alkoholu, ve výjimečných případech se přidává i barvivo. Kolik takový parfém obsahuje složek? Kolem padesáti až stovky, což není moc, protože parfumeři mají k dispozici tisíce syntetických a umělých aromatických látek, ve kterých se dobře vyznají.
Celý proces návrhu a tvorby každého parfému směřuje k nám, konečným spotřebitelům. Tvůrci se snaží uspokojit poptávku náročných i nenáročných klientů a vytvářejí parfémy v různých kategoriích:
-
Velice luxusní (ryze exkluzivní) – tyto vůně vyrábějí hlavně malé firmy pouze v omezeném množství, většinou se jedná o vzácné kousky, omezenou edici. Pro výrobu se používají vzácné a drahé esence, flakónky zdobí diamanty, rubíny, zlato. Cena dosahuje vysokých částek a jsou objektem zájmu pro sběratele.
Exkluzivní – parfémy slavných značek jako je Chanel, Dior, Versace, Gucci a jiné. Jsou velice kvalitní, vhodné pro všechny, kdo touží vlastnit originál. Prodej se uskutečňuje přes e-shopy, kamenné parfumerie.
Klasické – na tvorbě a návrhu se podílejí známé celebrity, jako např. Lady Gaga, Rihanna, Naomi Campbell, Beckham, tyto vůně jsou vyrobeny většinou jako toaletní vody, ale najdou se mezi nimi i kvalitní, hezké kousky. Lze koupit v drogeriích, supermarketech a na e-shopech.
Jaké parfémy se líbí vám? Máte svůj oblíbený? Napište nám.
Blogerka Michaella
(zdroj informací – knížky o parfémech, tvoření, výrobě a světových značkách / zdroj obrázků: pixabay, pinterest – theauburngirl, colognoisseur)