Příběh ženy, která se rozhodla pro podnikání ve světě vína a turismu

Ačkoliv vystudovala práva na Karlově univerzitě, u svého oboru nezůstala. Vzdělání jí bylo jistě hodnotným předpokladem pro její řídící pozici ve společnosti Merlot d’Or, kterou vlastní společně s předním znalcem investičních vín a podnikatelem Zlatkem Míčkou. Již dvacet let dovážejí kvalitní francouzská vína a na Pražském hradě pořádají pravidelné degustace zvané Audience Grand Cru Classé Bordeaux. Tato podnikavá, energická a empatická dáma současně vlastní malou cestovní kancelář, která je zaměřená na turistiku s vínem. S manželem vychovávají dvě dcery. 

Kdy a proč se vaše pozornost odklonila právě k vínu a Francii?
Cesta od notářské koncipientky k vínu byla delší. Ale jak s oblibou říkám, je mnohem zábavnější setkávat se se zajímavými lidmi nad sklenkou skvělého vína než s nimi řešit obchodní starosti nebo dědictví.

Jak se váš vztah k Francii rozvíjel s příchodem obchodních možností?
Francie je úchvatná země a má co nabídnout a to nejen v gastronomii, ale i turisticky. Můj obdiv k této zemi se s časem nemění, spíš se mění můj přístup k Francouzům jako lidem. Čím více je poznávám, tím více zjišťuji, že jejich vnímání světa je jiné než mé. Jsou hodně sebestřední a často je pro ně forma důležitější než obsah, což já nesdílím a někdy se s tím i v podnikání těžko srovnávám. Ale potkala jsme tam i mnoho skvělých lidí – paradoxní je, že nejpřirozenější jsou často lidé z nejvyšších majetkových vrstev, u kterých byste to zrovna nečekali.

Váš obchodní partner je sommelier a znalec investičních vín Zlatko Míčka. Jak jste se poznali a jaká je vše spolupráce?
Se Zlatkem se známe již 25 let. Seznámili jsme se ve vodáckém oddíle a mnoho let jsme spolu jezdili závodně na jedné lodi – to můžete jen s člověkem, na kterého se zcela můžete spolehnout. A s podnikáním je to stejné, je to hlavně o vzájemné důvěře.

Co nejdůležitějšího jste se jako žena naučila v podnikání od mužů?
Nepouštět do podnikání tolik emoce a nebrat si vše osobně. (úsměv)
Co myslíte, že se mohou naučit muži od žen?
Naopak někdy vsadit na intuici a emotivnost – pokud to nepřevládá nad zdravým selským rozumem, je to k často k užitku.
Stála jste u zrodu Audience Grand Cru Classé Bordeaux na Pražském hradě a nyní u již 12. ročníku.

S jakými výzvami jste se setkávala na počátku projektu?
Tak odpověď na tuto otázku by byla spíš na samostatnou povídku, ale asi nejtěžší bylo získat si důvěru našich francouzských partnerů z jednotlivých zámků, což se nám podařilo a pokaždé mě potěší, když říkají, že tato degustace je jedna ze tří nejlépe zorganizovaných po celém světě, které během roku absolvují… a že jich není málo.

Jací jsou ve Francii vinaři a v čem se odlišují od našich?
Osobně největší rozdíl vidím v historii a kontinuitě výroby. Ve Francii nikdo neexperimentuje s odrůdami jako u nás, prostě je to dáno historicky a nikdo to nezpochybňuje. Myslím, že i u nás by bylo lepší důvěřovat historické zkušenosti a sázet na osvědčené odrůdy (Ryzlinky, Veltlíny, Müller nebo Pinot) a nesnažit se konkurovat zbytku světa s Merlotem nebo Cabernety. Ve vinařství se chyby v rozhodnutí napravují těžko. Pokud vysadíte vinici, čekáte 3–5 let na první úrodu a dalších 5–10 let na první skvělé hrozny – zejména u červených odrůd. Když poté zjistíte, že vaše rozhodnutí nebylo správné, zahodíte 10–15 let života.

Jak hodnotíte Francouze z obchodního hlediska?
Jsou velmi hrdí na vše, co dělají, kde žijí, jak co dělají, což není v osobní styku vždy příjemné, ale naopak nám, Čechům, by obecně trocha hrdosti neškodila.

Co si mohou hosté od degustace slibovat?
Je to bezesporu jedinečná příležitost ochutnat tolik vín v té nejvyšší kategorii vedle sebe, najít si styl, který vás osloví a v budoucnu vám přinese mnoho potěšení u otevřené lahve.
Rok od roku je obtížnější sehnat vstupenky na akci, která je několik měsíců dopředu vyprodaná. Co s tím máte v plánu udělat v následujících ročnících?

To je bohužel pravda a mám vždy výčitky, že nemohu vstup umožnit každému, kdo o Audienci projeví zájem. Před několika lety jsme akci rozšířili o čtvrteční odpolední degustaci, ale další prostor pro „nafouknutí“ této akce již není, a tak mohu jen všem zájemcům doporučit, aby si vstupenky rezervovali včas, tzn. nejlépe během listopadu na www.audience-bordeaux.cz nebo přímo u mne.
Co byste poradila lidem, kteří se chystají s víny teprve seznámit a chtějí se dostat na úroveň, na které se ve vínech vyznají?

Nenechte se moc ovlivňovat tzv. znalci a módními trendy – víno je subjektivní, stejně jako umění, a v tom je jeho krása – co je dobré pro jednoho, nemusí oslovit někoho jiného.
Čím byste motivovala naopak zkušené vinaře? Kam se dá ve znalostech vín ještě posunout?
Být otevřený a stále k sobě pouštět nové chutě a zkušenosti odjinud. Nemyslím něco kopírovat, ale jen vědět o tom, co se děje jinde.
*

Text: Michaela Lejsková
Foto: archiv společnosti Merlot d’Or
Vytvořeno ve spolupráci s Merlot d’Or www.merlot.cz
a Audience Grand Cru Classé Bordeaux www.audience-bordeaux.cz

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account