Expedice do divočiny: Zážitek ze severské cesty s Škodou Octavia Scout
Naše expedice Polární liška startuje! Východní jantarovou trasou přes Pobaltské republiky, trajektem přes moře, skrz polární kruh za neustálého slunečního svitu, do hustých březových lesů až na Nordkapp k zasněženým vrcholkům dalekého severu. Naše redakce si namalovala náročný okruh, čítající téměř 9 tisíc kilometrů, a vydala se vstříc polárnímu dobrodružství se čtyřkolkou Škoda Octavia Scout až k nejsevernějšímu bodu Evropy. Přečtěte si právě zde, jaké byl začátek našeho putování Pobaltskými republikami…
Den 1 a 2 Východní trasou o hodinu více
Vyrážíme! Trasu Praha-Vratislav-Lodž-Varšava zdoláváme za 7 hodin po dálnici. Zatímco na polské dálnici si musíme dávat pozor na bláznivé řidiče běžně předjíždějící zprava, na trase Varšava-Suwalki-Trakai-Vilnius bojujeme s únavou a krkolomnou silnicí, kde je spousta objížděk kolem právě stavěné dálnice. Polsko-litevskou hranici přejíždíme nakonec po dalších 7 hodinách. Až ráno s překvapením zjišťujeme, že v opravdovém geografickém centru kontinentu Evropa, v Litvě, jsou o hodinu napřed.
Na cestě si děláme zastávku u ostrovního hradu z červených cihel Trakai, který už je jen slabou půlhodinku od hlavního litevského města. Vilnius je vůbec největším barokním městem v Evropě, ve středověku byl doslova obchodní metropolí. Uličky starého města jsou kouzelné a po dlouhé trase je radost se jimi procházet.
Den 3 Jantarovou cestou na sever
Třetí den už jsme opět v plné síle a zas za volantem na dálnici, tentokráte z Vilniusu do Klaipédy. Odtud přejíždíme 10 minut lodí na Kurskou kosu. Písčitý, 98 kilometrů dlouhý výběžek byl součástí prastaré obchodní trasy, kterou byl dopravován jantar podél Baltu až do Itálie.
Duny ve zdejším národním parku se vypínají až do výšky 60 metrů. Zážitkem je procházka po největší evropské pohyblivé duně Parnidžio. Na tu se jde z blízké rybářské vesničky Nida s pohlednými korouhvemi a vůní vynikajících uzených ryb. Po zdolání duny si užíváme zdejší nezapomenutelná panoramata s břehy a lesy. Následkem větrů a činností člověka však duny ustupují blíže k Baltskému moři (za posledních 40 let klesla výška dun o 20 metrů). Jednou zmizí Kurská kosa v moři úplně. Do Ruska (Kaliningradu) je to z vrcholu duny jen 3 kilometry.
Vlastně se nám naskýtá kuriózní pohled, koukáme na západ a přitom hledíme do Ruska. Ale teď zpět z národního parku, trajektem zpátky na litevskou pevninu směrem do Lotyšska.
Den 4 a 5 Do severské divočiny se musí přes baltská města
Zatímco litevská města byla menšího charakteru a malebná, je lotyšská metropole Riga na první pohled rozsáhlejší. Nad půl kilometru širokou řekou Daugavou se klenou železobetonové impozantními mosty. Je tu spousta továren a hal. Není náhoda, že se většina motorek ve východním bloku vyráběla právě tady (motorky byly mimochodem inspirované českými mopedy Stadion).
Riga na nás dělá dojem důležitého přístavu, ve kterém se čile obchoduje. Důkazem je i komplex pěti obrovských tržnic, jedněch z největších v Evropě, který byl založen už v roce 1201. Staré město je i přesto elegantní a romantické s řadou originálních středověkých a secesních domů. Hojně je zde slyšet ruština. Paradoxně v Rize žije více Rusů než etnických Lotyšů. Inu, následek sovětské expanze.
Nyní nás na trase čeká nejmenší z Pobaltských republik, Estonsko a pohádkový Tallinn. Ten má díky své unikátní středověké architektuře, zachovalým hradbám a dlážděným uličkám neskutečnou atmosféru a je doslova pobaltským klenotem. Přenocujeme tady a na další den se vydáváme trajektem přes Finský záliv do Helsinek. Cesta trvá 90 minut.
Ocitnout se v Helsinkách, to je velký rozdíl. Oproti kouzelnému Tallinu působí Helsinky moderně a možná trochu studeně. Navečer vyrážíme na prohlídku města, šeřit se začíná až kolem jedenácté, a tak se ještě pozdě večer kocháme ulicemi se secesními budovami a velkým počtem kaváren. Centru města dominuje přístav s obrovskými trajekty a zámořskými loděmi, ruské kolo, bazény hned u mořské hladiny a katedrála.
V dalším pokračování cestopisu prozkoumáme finskou jezerní oblast, vydáme se za medvědy a doputujeme na skutečný sever, na norský Nordkapp…
#zenavaute #expedicepolarniliska #skodaoctavia #octaviascout #4×4 #nordkapp #lofoty #laponsko #fjallraven #abisko #oulanka
Více o modelu ŠKODA Octavia Scout, který jsem na severské expedici testovala
Základní cena modelu 2,0 TDI 135 kW s automatickou převodovkou DSG a pohonem 4×4 startuje na částce 753 900 Kč. Testovaný model měl k dispozici mimo jiné 8palcovou dotykovou obrazovku s infotainmentem a navigací Columbus (+36 300 Kč) včetně příplatkové zadní parkovací kamery (+8100 Kč) nebo například panoramatickou posuvnou střechu (+32 000 Kč). Zcela k nezaplacení na této dlouhé expedici byl příplatkový adaptivní tempomat se sledováním odstupu vpředu jedoucího auta Front Assist včetně funkce automatického zpomalování a brzdění (+17 000 Kč).
Zdroj foto: Sabina Kvášová