Baťův kanál – největší umělý tok v České republice
Baťův kanál byl vybudován ve 30. letech 20. století jako první část
splavnění Moravy a jejího napojení na Dunaj.
V minulosti kanál sloužil k dopravě lignitu z Ratíškovických dolů,
které vlastnila firma Baťa do otrokovické elektrárny.
Baťův kanál mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi je využíván pro lodní přepravu.
Jeho splavná délka je v současnosti přibližně 60 km, šířka 12 m a hloubka 1,5 m.
Rozdíl výšek na této vodní cestě (18,6 m) vyrovnává 13 zdymadel (plavebních komor),
hladinu udržuje 13 jezů. Na vodní cestě je postaveno na 50 mostů.
Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě a částečně vykopaným umělým
korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje
ve Starém Městě.
Tato historická vodní cesta byla původně určená k dopravě lignitu z Ratíškovic
do otrokovické elektrárny. Tento úsek je dlouhý 50 km, z čehož 26 km
vede korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem.
Myšlenka regulace řeky Moravy se zrodila již kolem roku 1927.
Ihned zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu, který byl hnacím motorem
v rozvoji průmyslu v celém kraji. O pět let později bohužel Tomáš Baťa
tragicky zemřel. Jeho nástupce, Jan Antonín Baťa, se však odvážného nápadu
nezalekl a pokračoval v plánu vybudování kanálu.
Hudlenka
(zdroj: https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/dopravni/batuv-kanal)
V minulosti kanál sloužil k dopravě lignitu z Ratíškovických dolů,
které vlastnila firma Baťa do otrokovické elektrárny.
Baťův kanál mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi je využíván pro lodní přepravu.
Jeho splavná délka je v současnosti přibližně 60 km, šířka 12 m a hloubka 1,5 m.
Rozdíl výšek na této vodní cestě (18,6 m) vyrovnává 13 zdymadel (plavebních komor),
hladinu udržuje 13 jezů. Na vodní cestě je postaveno na 50 mostů.
Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě a částečně vykopaným umělým
korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje
ve Starém Městě.
Tato historická vodní cesta byla původně určená k dopravě lignitu z Ratíškovic
do otrokovické elektrárny. Tento úsek je dlouhý 50 km, z čehož 26 km
vede korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem.
Myšlenka regulace řeky Moravy se zrodila již kolem roku 1927.
Ihned zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu, který byl hnacím motorem
v rozvoji průmyslu v celém kraji. O pět let později bohužel Tomáš Baťa
tragicky zemřel. Jeho nástupce, Jan Antonín Baťa, se však odvážného nápadu
nezalekl a pokračoval v plánu vybudování kanálu.
Hudlenka
(zdroj: https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/dopravni/batuv-kanal)
Baťův kanál mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi je využíván pro lodní přepravu.
Jeho splavná délka je v současnosti přibližně 60 km, šířka 12 m a hloubka 1,5 m.
Rozdíl výšek na této vodní cestě (18,6 m) vyrovnává 13 zdymadel (plavebních komor),
hladinu udržuje 13 jezů. Na vodní cestě je postaveno na 50 mostů.
Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě a částečně vykopaným umělým
korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje
ve Starém Městě.
Rozdíl výšek na této vodní cestě (18,6 m) vyrovnává 13 zdymadel (plavebních komor),
hladinu udržuje 13 jezů. Na vodní cestě je postaveno na 50 mostů.
Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě a částečně vykopaným umělým
korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje
ve Starém Městě.
Plavební kanál je částečně veden po řece Moravě a částečně vykopaným umělým
korytem, které se od řeky odděluje ve Spytihněvi a znovu se připojuje
ve Starém Městě.
ve Starém Městě.
Tato historická vodní cesta byla původně určená k dopravě lignitu z Ratíškovic
do otrokovické elektrárny. Tento úsek je dlouhý 50 km, z čehož 26 km
vede korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem.
Myšlenka regulace řeky Moravy se zrodila již kolem roku 1927.
Ihned zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu, který byl hnacím motorem
v rozvoji průmyslu v celém kraji. O pět let později bohužel Tomáš Baťa
tragicky zemřel. Jeho nástupce, Jan Antonín Baťa, se však odvážného nápadu
nezalekl a pokračoval v plánu vybudování kanálu.
Hudlenka
tragicky zemřel. Jeho nástupce, Jan Antonín Baťa, se však odvážného nápadu
nezalekl a pokračoval v plánu vybudování kanálu.
Hudlenka
Hudlenka
(zdroj: https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/dopravni/batuv-kanal)