Závist a lidská povaha
Existuje jedna anekdota, která závist krásně zobrazuje: Hovoří Bůh se třemi muži, jejichž sousedé si shodou okolností koupili kozu. „Pane Bože, já bych chtěl taky takovou,“ říká jeden. „Já bych chtěl ještě lepší kozu,“ zatouží druhý. „A co ty?“ ptá se Bůh třetího. „Já bych chtěl, aby mu chcípla!“
Bohužel se závistí se lidstvo potýká už odpradávna. Vždyť v křesťanství zaujímá třetí příčku mezi sedmi smrtelnými hříchy. Dokáže se usídlit v jednom člověku, ale také v celé skupině. Co tedy s ní? Jak ji zkrotit?
Co ji živí?
Všichni závidíme
Pramínek závisti se v nás většinou velice rychle probouzí, jestliže se s někým srovnáváme. Podívejme se z okna na své sousedy a přiznejme si, kolikrát do nás vstoupila slečna Závist. Radši nebudeme počítat. Největší problém tkví v tom, že se člověk stále s někým srovnává. Porovnává s druhými svůj vzhled, kolik má peněz, společenské postavení, zdraví, rodinnou pohodu,.… A následně zjišťuje, že druhý je mladší, má hezčí dům, jezdí na luxusnější dovolenou, a chtěl by to taky a možná ještě víc.
Dobrá a špatná závist
Psychologové tvrdí, že takovéto pocity a úvahy jsou vcelku normální. Pokud vše končí u pouhého konstatování či povzdechu: „Závidím ti tu krásnou postavu, hodného manžela,…“ jedná se spíše o povzdech, kterým si člověk uleví, než o skutečnou závist. Ve skutečnosti to dané štěstí člověku přejeme a vytváříme si tak cíl, kterého bychom chtěly dosáhnout. Mít taky tak hodného manžela. Na druhé straně v nás může závist probudit soutěživost. Motivuje nás k nějaké aktivitě, nutí nás usilovněji studovat, pracovat, abychom se měly stejně či lépe.Problém nastává tehdy, když věci děláme jen proto, abychom se blýskly nebo probudily závist v druhých. Hledáme další a další věci, které by nám lidé mohli závidět. Je to závod bez cíle.
Co ji živí? Reklama?
Reklama má velkou moc působit na nás přes emoce. Rozumný člověk dokáže o reklamě kriticky přemýšlet. Motivace „mít to taky“ je velice silná. Kolikrát jsme viděly v reklamě zázračný krém na vrásky v rukou modelky s hladkou pletí a běžely si ho ihned koupit. Jak jsme té modelce záviděly a zároveň si plánovaly, jak ta superštíhlá Simona z účtárny zbledne závistí, až vyrazím v minisukni. Reklama je pro závist jako stvořená.
Přiznat si, že závidíme, není vůbec na škodu. Vždyť jsme jenom lidé. Ale právě jako lidé, máme schopnost přemýšlet, tak bychom ji měli využít. Se závistí většinou ztrácíme čas, který bychom mohli využít lépe.
Je léto, takže zahrabejte závist do písku a užívejte si léta.
Zdroj foto:Pixabay.com