Vědecký pohled na Coca-Colu: Co se děje v těle po vypití?
Pijte Coca-Colu, je chutná a osvěžující! Reklamní kampaně na známý nealkoholický nápoj mají nejen významný vliv na americkou a západní kulturu, ale už desetiletí zajišťují i astronomické zisky z jeho celosvětového prodeje.
Od začátku výroby nápoje však společnost Coca-Cola Company čelí ostré kritice. První soudní procesy byly reakcí na obsah kofeinu v nápoji, firma byla nucena při realizaci marketingových kampaní skoncovat s oslovováním populace mladší než dvanáct let. V minulém století proběhlo s firmou několik soudních sporů, ale větší problémy nastaly na počátku 21. století v Indii, když se ve vodě používané na výrobu nápoje objevily stopy po chemických látkách. Tyto skutečnosti vyústily do vyřazení indické produkce nealkoholických nápojů a firma je nadále podrobována kritice ze strany zastánců zdravého životního stylu. Není divu. To, co se stane v lidském těle po vypití láhve či plechovky Coca-Coly, připomíná skutečný útok na lidský organismus.
Jak po heroinu
Podle zveřejněných vědeckých studií se po prvních deseti minutách do lidského organismu dostane deset čajových lžiček cukru. Jedinou příčinou, proč člověk po takovém sladkém ataku nezvrací, je fakt, že další složka nápoje – kyselina fosforečná – sladkost potlačuje. Po dvaceti minutách však hladina krevního cukru prudce stoupne a játra začnou obrovské množství cukru přeměňovat na tuk. Po uplynutí čtyřiceti minut se proces absorpce kofeinu skončí, oční zorničky se rozšíří, krevní tlak stoupne a játra uvolňují stále více cukru do krevního oběhu. O pár minut později zvýší organismus produkci dopaminu stimulujícího nervové receptory v mozku. Mimochodem, tento fyziologický proces je identický s reakcí lidského těla po dávce heroinu.
Tři decilitry Coca-Coly obsahují deset čajových lžiček cukru, 30 až 50 miligramů kofeinu, vysoké zastoupení umělých barviv, sulfátů a fruktózový sirup, vyrobený převážně z geneticky modifikované kukuřice.
Podle průzkumů průměrný Američan vypije za rok více než dvě stě litrů slazených nápojů. Přitom nadměrná konzumace slazených nealkoholických nápojů je jedním z hlavních důvodů vyhrocení celosvětové epidemie obezity. Nezávislá studie publikovaná v britském deníku medicíny The Lacent demonstrovala vazbu mezi konzumací slazených nápojů a dětskou obezitou. Dvouletý výzkum také prokázal, že vypití jednoho slazeného nápoje denně zvyšuje riziko obezity o 60 procent, riziko cukrovky o 85 procent a konzumenti jsou vystaveni i nebezpečí v podobě rakoviny.
Zištní marketing
Ukázalo se také, že Coca-Cola má tendenci poškozovat DNA. Za hlavní příčinu se považuje benzoan sodný, přidávána konzervační látka se schopností deaktivovat vitální úseky DNA, což může vést až k cirhóze jater nebo Parkinsonově chorobě. Coca-Cola však obsahuje i řadu dalších nebezpečných složek. Kyselina fosforečná prokazatelně omezuje schopnost těla využívat vápník, což vede zejména u dětí a mládeže k osteoporóze a změkčení zubů a kostí. Škodlivost cukru je všeobecně známá, existují dokonce seznamy obsahující přes sto nepříznivých následků způsobených jeho nadměrnou konzumací. Je dokázáno, že cukr zvyšuje hladinu inzulínu, což může vést k vysokému krevnímu tlaku, zvýšenému cholesterolu, nemocem srdce, cukrovce, obezitě a předčasnému stárnutí. Ani dietní nápoje bez přídavku cukru však nejsou výhrou – právě naopak. Umělé sladidlo aspartam způsobuje při delším používání nádory, porodní defekty, cukrovku, psychické poruchy či epileptické záchvaty. Přijímání kofeinu, který je návykovou látkou, zapříčiňuje nervozitu, nespavost, vysoký krevní tlak, nepravidelný srdeční tep, zvýšení cholesterolu, vyplavování minerálů a vitamínů.
V nedávné minulosti se na základě srovnávacího testu osmi produktů vyrobených a nakoupených v několika evropských zemích zjistilo, že produkty téže firmy mívají v různých státech různou kvalitu. Například na Slovensku se na slazení Coca-Coly používá místo pravého cukru o polovinu levnější isoglukóza, připravená z kukuřice. Biochemici však předpokládají její škodlivé účinky, protože na rozdíl od tradičního řepného cukru nespouští v těle chemické reakce, vyvolávající pocit nasycení. Naopak, podporuje chuť k jídlu a tím i riziko obezity. Isoglukosa se tak stala důležitou součástí marketingové strategie velkých potravinářských koncernů.
Tak co, ještě stále máte chuť otevřít si dobře vychlazenou plechovku Coca-Coly?
Zdroj foto:Pixabay.com