MOŽNOSTI, JAK DÁT SVĚTU VĚDĚT KDO JSTE A CO UMÍTE

Možná si řeknete, že žádaným na trhu práce se stanete dokončeným vysokoškolským studiem, nebo prací pro lukrativního zaměstnavatele. Svým způsobem máte pravdu, odborný přehled ve svém oboru (a teď nemluvím o tom, jít studovat na VŠ jenom kvůli získanému „papíru“) je určitě pozitivum. A pracovat tak, že se stanete ve firmě osobou, která je považovaná za odborníka ve svém oboru, je určitě taky fajn.
No jo, ale kam vaše „sláva“ dosahuje? Ví o vašich schopnostech i někdo mimo firmu a vaše blízké okolí? Máte dobrou pověst u několika dodavatelů nebo zákazníků, ale když se ucházíte o novou práci, jste zklamaní, že si vás nepozvou ani na pohovor a říkáte si: „Copak nevidí, jak skvělého člověka by do týmu získali?“ „Proč mi nedají šanci ukázat jim, co skutečně umím.“

Jednou z chyb je, že vše nedokážete dostatečně promítnout do svého životopisu. Není se co divit, protože napsat životopis, který vás vystihne a prodá to nejlepší ve vás, umí opravdu malé procento lidí (bez ohledu na vzdělání nebo pracovní zařazení). Navíc ti, kteří opravdu něco umí, bývají skromní a připadá jim hloupé se nějak vychloubat. Jenže kdo jiný, než vy by se měl postarat o svoji lepší budoucnost a říci, co skutečně může nabídnout? Zahoďte falešnou skromnost!
Nečekejte, že budete dřít v zaměstnání od rána do večera a něco se jen tak změní. Je třeba vzít osud do svých rukou a na nic nečekat – čas je totiž ta nejdražší komodita, kterou máme. Nebojte se vystoupit z řady a začněte si budovat svoje profesní jméno nebo chcete-li osobní značku v mnohem širším měřítku.
Vyberte si způsob, kterým budete prezentovat to, kdo jste a co můžete nabídnout. Díky těmto cestám se zvýší šance, že si vás všimne zaměstnavatel, investor a prostě kdokoliv, kdo hledá právě někoho, jako jste Vy. Dnes už existuje spousta možností, o kterých se nám ještě nedávno ani nesnilo.

Představte si, že se stanete žádaným odborníkem a budete si vybírat, na jakých projektech chcete pracovat a jakou cenu si stanovíte!

Možná si říkáte, že nemáte chuť se prezentovat na veřejnosti, že nejste extrovert. Buďte v klidu, ani já nejsem extrovert a nemám potřebu se předvádět. Přesto jsem zvládla vystoupit ze své komfortní zóny a sdělovat vám informace, které považuji za důležité, a které pro vás můžou být prospěšné. A že přijdete o soukromí? Tak se zkuste zamyslet, co všechno zanechává naše elektronická stopa. E-maily se několik měsíců ukládají na serverech, mobily jsou lehce kontrolovatelné, mluví se o čipování lidí apod. Když už tomu neunikneme, tak proč to nevyužít elektronickou dobu i pro svůj prospěch?!

1.PROFESNÍ PROFIL NA LINKEDINu
O této možnosti jsem už několikrát psala. LinkedIn je profesní síť, kde prezentujete svoje pracovní zkušenosti, vzdělání, projekty apod. Stát se členy některých profesních skupin a diskutovat na konkrétní téma anebo se ptát na zkušenosti jiných. Dnes už dokonce můžete velmi jednoduše publikovat svoje články.
Velkou výhodou využívání této sociální sítě je networking. Na rozdíl od klasických vizitek máte stále aktualizované kontakty a vidíte, kdo se kam profesně posunul od doby, kdy jste byli naposledy v kontaktu.

2.VLASTNÍ BLOG / WEBOVÁ STRÁNKA
Dá se říci, že firma, která nemá webové stránky, jako by nebyla. Dnes je téměř samozřejmostí, že i živnostníci a různí odborníci mají svoji webovou prezentaci.
Na webu můžete publikovat svoje přednášky, školení, projekty anebo nabízet e-booky či služby. A proč Blog? Blogovými články necháváte nahlížet do své hlavy, do toho, jak a o čem přemýšlíte. Předáváte část svých profesních názorů a postupně si tak získáváte důvěru v to, kdo jste a co umíte. Důležité je, abyste byli autentičtí a svoji specifickou energií přitáhli ty, kteří právě někoho takového hledají. Pro návštěvníky vašich stránek nebo blogu je důležité, jestli jim vaše informace vyřeší nějaký problém.
Doby, kdy jste na vlastní web potřebovali mít programátora a platili nemalé peníze, už jsou naštěstí dávno pryč. Svoji jednoduchou osobní prezentaci si můžete udělat sami zdarma, nebo za několik stovek korun. Podívejte se třeba na možnosti WordPressuWixWebnode nebo Miowebu.
Pořídit si doménu stojí obvykle mezi 100 – 200 Kč/rok. Jak si registrovat doménu najdete přímo na stránkách správce domén CZ.NIC 

3. PROFESNÍ PROFIL NA FACEBOOKU
Prostřednictvím FB sítě si můžete budovat komunitu, kterou bude vaše téma zajímat. Tak či tak, berte na vědomí, že Facebook je zdrojem zábavy a lidé se na něj chodí bavit. Bude-li vaše FanPage plná „suchých rad“, velké oblibě se nejspíš těšit nebude. Má-li si získat dlouhodobý zájem, je dobré (alespoň ze začátku) vložit zajímavý příspěvek zhruba 4x týdně.

4. VLASTNÍ VIDEA
Popularita videí rapidně narůstá, protože je to mnohem pohodlnější, než si přečíst článek. Navíc vidíte i řeč těla, tón hlasu a další indicie, které ve vás vzbudí důvěru anebo naopak antipatie k danému člověku. Videa můžete vkládat téměř kamkoliv (na web, na facebook,..), nebo si vytvořit svůj vlastní kanál třeba na Youtube.

5. WEBINÁŘE, ON-LINE či KLASICKÁ ŠKOLENÍ
Svoje profesní zkušenosti můžete předávat i formou školení či seminářů.
Velmi oblíbené jsou dnes webináře, které jsou zkratkou webového semináře a mohou nabízet obousměrnou komunikaci mezi vámi a účastníky semináře.
Sami si také můžete, poměrně snadno, vytvořit svůj on-line kurz, kde si natočíte různá videa/lekce a účastníci pak mají možnost si je kdykoliv pustit v pohodlí domova. Abyste se dostali do podvědomí, je možné využít i serverů, které sdružují lektory on-line kurzů, a to snad ve všech oblastech. Jako příklad lze uvést portál Vimvic.cz.

Tyto možnosti jsou vynikající v tom, že některé lekce můžete nabídnout zdarma. Díky tomu si opět budujete svoje dobré jméno a ve chvíli, kdy se rozhodnete nabídnout kurz placený, zájemci nebudou mít pocit, že kupují “zajíce v pytli.”
Pokud se necítíte na natáčení videí, a přesto byste rádi začali předávat zkušenosti dalším lidem osobně, můžete využít např. portál Naučmese.cz, kde se může stát lektorem téměř každý, kdo má co předat. Díky referencím a hodnocením to může být dobrá cesta, jak si vybudovat dobré jméno a získat důvěru u veřejnosti.

6. DALŠÍ MOŽNOSTI
Do známějších patří také Twitter, Pinterest anebo Instagram. Vedle nic vzniká celá řada nových projektů, které rostou jako houby po dešti. Najděte si proto ten, který Vám bude vyhovovat nejvíce.

JAKÉ JSOU VÝHODY BUDOVÁNÍ PROFESNÍHO JMÉNA?

Vybudováním si své osobní značky vystoupíte z davu.

Zviditelníte se jako odborník i jako člověk – lidé a firmy se dozví o vás a o tom co umíte a co jim můžete nabídnout.

Vybudujete si důvěru pro své potencionální zákazníky, zaměstnavatele a případně investory.

Můžete získat zajímavé nabídky (na externí spolupráci anebo na práci v projektu, o kterém byste se jinak nedozvěděli). Věřte, že jsem zářným příkladem, že to opravdu funguje.

Budete-li opravdu dobří, budete si moci vybírat projekty a práci, která vás opět může posunout mílovými kroky dál. Budete tzv. na roztrhání.

Je šance, že váš obor posunete o kus dál a případně ho zpopularizujete. Možná se vám podaří najít tzv. mezeru na trhu.

Zvýší se vaše cena na trhu práce (je fajn, když si můžete říct o plat/cenu, která odpovídá hodnotě, kterou nabízíte). S tím souvisí i možnost pracovat méně času a získat více volna pro svoji rodinu a čerpání energie pro tvůrčí činnost.

Můžete změnit obor působnosti. Existuje řada lidí, kteří jsou v současném zaměstnání „vyhořelí“ a touží dostat se do oboru, který je jejich srdcovou záležitostí nebo koníčkem.

Tak co vy na to. Jdete do toho? Pustíte se do budování svého profesního jména a ukážete světu, že na trhu práce existuje tolik šikovných “profíků”, o kterých jsme zatím vůbec netušili? Pojďte do toho a vytlačte ty, kteří se sice umí prodat, ale profesně vám nesahají ani po kotníky.

Pokud si nebudujete svůj vlastní sen, budujete sen někoho jiného.

Držím vám pěsti, Vaše Martina


Zdroj foto: Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account